Problemen RCE passen in dagelijkse routine


De stappen die RCE heeft gezet passen in de dagelijkse routine om de formules te verbeteren

Formulenieuws - ‘Business as usual’. Dat is de boodschap die RCE verkondigt aan @FoodClicks naar aanleiding van berichtgeving over omzetdalingen bij Happy Italy en vermeende discussies met de aandeelhouders. “De stappen die de restaurantketen de afgelopen tijd heeft gezet, passen in de dagelijkse routine om de formules te verbeteren.”

Het bericht dat RCE (Restaurant Company Europe) zes locaties heeft gesloten klinkt volgens de restaurantorganisatie dramatischer dan het is. “Het klopt dat RCE recent drie locaties van Happy Italy heeft gesloten, maar dat is wellicht tijdelijk. Het gaat daarbij om de locaties Happy Italy Almere, Zoetermeer en Roermond. De locatie Happy Italy Rotterdam-Noord was al geruime tijd operationeel gesloten”, zo laat RCE weten. “En de locatie Korte Lijnbaan was al voor de overname van RCE gesloten.” En de locatie Harnaschpolder is volgens RCE zelfs nooit open geweest. 

Locatiestrategie

“Wij zijn voortdurend bezig met het verbeteren van onze formules, restaurants en de beleving. Locatiestrategie is daar een belangrijk onderdeel van. Dat betekent dat wij kijken of de verschillende locaties goed lopen en of aanpassingen nodig zijn. Zo komen we soms samen met de aandeelhouders tot de conclusie om een locatie te sluiten of om te bouwen naar een andere formule. Ook openen we nieuwe locaties, zoals volgende maand een Happy Italy in Nieuwegein. De genoemde locaties die al dan niet tijdelijk dicht gaan, of al waren gesloten, voldeden onvoldoende aan de uitgangspunten van onze locatiestrategie. Alle 17 andere Happy Italy-vestigingen ontwikkelen zich naar verwachting en laten een stijgende lijn zien. Daar investeren we ook extra in”, aldus RCE.

Groeiambitie

Happy Italy staat daarbij niet op zichzelf. Ook bij de andere formules wordt steeds gekeken of er verbeteringen kunnen worden doorgevoerd. Ook als het gaat om operationele zaken, of de dienstverlening naar de gasten. “Maar dat is business as usual”, aldus RCE. “De restaurantbranche als geheel heeft een lastige periode gekend in de afgelopen jaren door corona, een extreem hoge inflatie en personeelstekorten. Eerder afgegeven kortetermijndoelstellingen zijn daardoor niet gehaald, maar bij voorspoedig herstel kunnen en zullen we die naar verwachting actualiseren. Uitbreiding naar andere Europese landen is nog steeds de ambitie.”

Aandeelhouders

Over de vermeende aanvaring met de aandeelhouders, waarover het Financieele Dagblad schrijft, is RCE eveneens helder. “Dit speelde al enige tijd op de achtergrond. Een belangrijk twistpunt is dat er tijdens corona wellicht sprake is geweest van mogelijk onterechte NOW-loonsteun aan enkele Happy Italy-vestigingen, voordat wij de keten overnamen. Ieder horecabedrijf, dat eerder coronasteun heeft ontvangen, is momenteel bezig met een correcte afwikkeling en verantwoording naar de uitvoerende instanties, zoals de Belastingdienst en het UWV. “Ons standpunt is dat we altijd integer handelen”, aldus de directie van RCE in een verklaring aan @FoodClicks.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

‘Horeca digitaliseert, maar laat ook kansen liggen’

Horeca –Vier op de vijf horecaondernemers in Nederland maakt gebruik van een online reserveringssysteem. Hierdoor ervaart meer dan een derde (35%) minder fouten in reserveringen. Toch benut een grote groep ondernemers nog niet alle voordelen van deze systemen. Denk aan het automatiseren van communicatie, het minimaliseren van wachttijden of het personaliseren van de bediening.

Lees bericht


Peter van Mourik (Maxxam) ziet nog veel verborgen ketenkosten

Interview - Anderhalf jaar zit Peter van Mourik nu bij de grootste inkooporganisatie binnen foodservice. Het eerste half jaar nog samen met de inmiddels vertrokken directeur Peter de Ries en de laatste maanden samen met zijn nieuwe Maxxam-team. Een organisatie die vaak wordt bekritiseerd door fabrikanten. En dat vindt Van Mourik onterecht.

Lees bericht

Eerste Nederlandse Hans im Glück opent met ludieke ruilactie

Actie – Nieuwe burger- en cocktailbar Hans im Glück viert komst naar Nederland met ‘Tweedehans’-actie voor de Voedselbank. In de week van de opening zijn gasten welkom om houdbare etenswaren mee te nemen en dit ter plekke te ruilen voor iets van de menukaart. Alle ingebrachte items gaan naar de Voedselbank.

Lees bericht

Sligro ziet eerste signalen van omzetherstel

Groothandel - Sligro Food Group realiseerde over het eerste kwartaal van 2025 een omzet van € 574 miljoen. Die omzet ligt weliswaar met € 78 miljoen achter ten opzichte van de € 652 miljoen van vorig jaar, maar laat toch een lichte groei zien. Want om de gerealiseerde omzet op een juiste wijze te kunnen vergelijken moet de omzet gecorrigeerd worden met de paasdagen, die dit jaar...

Lees bericht


Omzet horeca 6,6% hoger in vierde kwartaal

Analyse - In het vierde kwartaal van 2024 groeide de omzet van de horeca met 6,6% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2023. De omzet van logiesverstrekkers steeg met 3,7%, terwijl eet- en drinkgelegenheden een omzetgroei van 7,8% zagen. Dat blijkt uit een recente analyse van ING over de horeca- en leisuremarkt.

Lees bericht




© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid