ProVreg start petitie tegen plantaardige zuivelcensuur


Oatly en Alpro zijn van mening dat de 'limonadetax' niet van toepassing moet zijn op plantaardige producten / Foto bij: Oatly

Petitie - De Europese Unie wil plantaardige alternatieven voor zuivel censureren. Zelfs het woord ‘zuivelvrij’ is straks misschien verboden. Na de succesvolle campagne om het vegaburgerverbod te stoppen, onderneemt ProVeg nu ook actie tegen amendement 171.

ProVeg lanceerde deze week een nieuwe petitie en roept de Europese Commissie en EU-lidstaten op amendement 171 te verwerpen en zo de plantaardige zuivelcensuur te stoppen. De petitie wordt ondersteund door verschillende ngo’s en toonaangevende namen in de voedingssector, zoals Oatly en Upfield.

Zorgen in de plantaardige sector

Partijen in de voedingssector maken zich zorgen over het verder censureren van de plantaardige producten. Zij vinden het niet alleen in strijd met de volksgezondheidsdoelstellingen, maar zij vinden het ook haaks staan op de duurzaamheidsdoelstellingen van de Europese Green Deal en de Farm to Fork-strategie. Veerle Vrindts, directeur van ProVeg Nederland: ‘Het Europees Parlement spreekt zichzelf tegen. Wanneer ze de kans hebben om echt in te zetten op duurzame innovatie, remmen ze die juist. Door het al bestaande verbod op plantaardige zuivelnamen zoals ‘sojamelk’ moeten start-ups en producenten van plantaardige alternatieven voor zuivel zich al in lastige bochten wringen om over hun product te communiceren. Hoe omschrijf je een plantaardig ‘kaasje’ zonder dat je termen  als ‘alternatief voor kaas’, ‘romig’, ‘smaakt als mozzarella’ mag noemen, of zelfs maar een afbeelding van je eigen product op de verpakking mag plaatsen, omdat die te veel op kaas zou lijken?’

Nederlanders kunnen de petitie hier ondertekenen.

Bron: ProVeg/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Blue Band lanceert als eerste in Nederland een papieren kuip

Introductie - Als eerste in Nederland lanceert Blue Band een kuip die gemaakt is van papier. De innovatieve kuip is vrij van plastic, 100% recyclebaar en mag gewoon bij het papierafval weggegooid worden. Naast de nieuwe verpakking, introduceert Blue Band eveneens een vernieuwd ontwerp dat duidelijk de zes natuurlijke ingrediënten van Roombeter visualiseert.

Lees bericht


‘Helft van Europese vleeseters mindert vleesconsumptie’

Plantaardig - Ruim de helft van de Europese vleeseters is actief bezig hun vleesconsumptie te verminderen. Dit is 5% meer dan vorig jaar. Dit blijkt uit het Europees gefinancierde Smart Protein onderzoek uitgevoerd door ProVeg International in samenwerking met de Universiteit van Kopenhagen en de Universiteit Gent.

Lees bericht


Subway meeste vegan opties van grote fastfood ketens

Analyse - In Nederland heeft Subway de meeste vegan opties van alle grote fastfoodketens. Bij deze lunchformule is 12% van de hoofdgerechten helemaal plantaardig te bestellen. Ook bieden ze iedere woensdag de ‘Vegan Supreme’ patty op basis van quinoa en kikkererwten aan als ‘Sub of the Day’.

Lees bericht


Oatly opent pop-up store met vegan softijs

Pop-upstore - Oatly, producent van haverdrank, introduceert deze zomer plantaardig softijs. Om de introductie van Oatly Soft Serve te vieren, opent Oatly maandag op de Prinsengracht haar eerste pop-up store ooit in hartje Amsterdam. Het vegan softijs is er in de smaken vanille, koffie en matcha.

Lees bericht

Gemiddelde horecaprijs vegaburger lager dan vleesburger

Onderzoek – Voor een gemiddelde kwaliteitshamburger betaal je in Nederlandse horeca €16,34. Maar voor een vegaburger is dat €16,15. De gemiddelde prijs voor een vegaburger ligt dus lager dan voor een vleesburger. Dat heeft de Hamburger Bijbel uitgezocht op basis van 500 menukaarten in de Nederlandse horeca.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid