ProVreg start petitie tegen plantaardige zuivelcensuur


Oatly en Alpro zijn van mening dat de 'limonadetax' niet van toepassing moet zijn op plantaardige producten / Foto bij: Oatly

Petitie - De Europese Unie wil plantaardige alternatieven voor zuivel censureren. Zelfs het woord ‘zuivelvrij’ is straks misschien verboden. Na de succesvolle campagne om het vegaburgerverbod te stoppen, onderneemt ProVeg nu ook actie tegen amendement 171.

ProVeg lanceerde deze week een nieuwe petitie en roept de Europese Commissie en EU-lidstaten op amendement 171 te verwerpen en zo de plantaardige zuivelcensuur te stoppen. De petitie wordt ondersteund door verschillende ngo’s en toonaangevende namen in de voedingssector, zoals Oatly en Upfield.

Zorgen in de plantaardige sector

Partijen in de voedingssector maken zich zorgen over het verder censureren van de plantaardige producten. Zij vinden het niet alleen in strijd met de volksgezondheidsdoelstellingen, maar zij vinden het ook haaks staan op de duurzaamheidsdoelstellingen van de Europese Green Deal en de Farm to Fork-strategie. Veerle Vrindts, directeur van ProVeg Nederland: ‘Het Europees Parlement spreekt zichzelf tegen. Wanneer ze de kans hebben om echt in te zetten op duurzame innovatie, remmen ze die juist. Door het al bestaande verbod op plantaardige zuivelnamen zoals ‘sojamelk’ moeten start-ups en producenten van plantaardige alternatieven voor zuivel zich al in lastige bochten wringen om over hun product te communiceren. Hoe omschrijf je een plantaardig ‘kaasje’ zonder dat je termen  als ‘alternatief voor kaas’, ‘romig’, ‘smaakt als mozzarella’ mag noemen, of zelfs maar een afbeelding van je eigen product op de verpakking mag plaatsen, omdat die te veel op kaas zou lijken?’

Nederlanders kunnen de petitie hier ondertekenen.

Bron: ProVeg/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Ton van Veen (Jumbo): ‘Meer klanten voorbode van hernieuwde groei’

Formulenieuws - Jumbo maakte vanochtend cijfers bekend over het eerste halfjaar, waarbij topman Ton van Veen tevens terugblikte op de eerste zes maanden van dit jaar, maar ook een perspectief schetst voor de nabije toekomst. De omzet steeg in het eerste halfjaar met een procentje, terwijl het marktaandeel vrijwel onveranderd uitkwam op 21%.

Lees bericht


Oatly lanceert Oatgurt in Nederland

Introductie – Oatly, producent van haverdrank, lanceert de Oatgurt, een plantaardig alternatief voor yoghurt. Net als klassieke yoghurt, bevat Oatly’s Oatgurt miljoenen levende bacteriën, vitaminen en mineralen die zorgen voor een typische zure smaak.

Lees bericht

Eerste gezamenlijke meting eiwittransitie supermarkten

Supermarkten - In Nederland is 39,7% van de eiwitten die we kopen in de supermarkt plantaardig en 60,3% dierlijk. Dit blijkt uit de eerste gezamenlijke Eiweet-meting van de supermarkten Aldi, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl en Plus, in samenwerking met de Green Protein Alliance en ProVeg Nederland.

Lees bericht

Blue Band lanceert als eerste in Nederland een papieren kuip

Introductie - Als eerste in Nederland lanceert Blue Band een kuip die gemaakt is van papier. De innovatieve kuip is vrij van plastic, 100% recyclebaar en mag gewoon bij het papierafval weggegooid worden. Naast de nieuwe verpakking, introduceert Blue Band eveneens een vernieuwd ontwerp dat duidelijk de zes natuurlijke ingrediënten van Roombeter visualiseert.

Lees bericht


‘Helft van Europese vleeseters mindert vleesconsumptie’

Plantaardig - Ruim de helft van de Europese vleeseters is actief bezig hun vleesconsumptie te verminderen. Dit is 5% meer dan vorig jaar. Dit blijkt uit het Europees gefinancierde Smart Protein onderzoek uitgevoerd door ProVeg International in samenwerking met de Universiteit van Kopenhagen en de Universiteit Gent.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid