Eerste gezamenlijke meting eiwittransitie supermarkten


Vrijwel alle supermarkten hebben als doel gesteld dat in 2030 60% van de eiwitten plantaardig is en 40% dierlijk

Supermarkten - In Nederland is 39,7% van de eiwitten die we kopen in de supermarkt plantaardig en 60,3% dierlijk. Dit blijkt uit de eerste gezamenlijke Eiweet-meting van de supermarkten Aldi, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl en Plus, in samenwerking met de Green Protein Alliance en ProVeg Nederland.

De meting is verricht in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Het betreft een zogenaamd gewogen gemiddelde van de resultaten van de verschillende supermarkten en de data is gevalideerd door de NGOs. “De publicatie van de eiwitverhouding is een mijlpaal voor de eiwittransitie in de supermarkt. Het laat zien dat supermarkten transparant zijn over de opgave waar ze voor staan en serieus stappen willen zetten naar een meer plantaardig dieet”,  aldus Freya Hiemstra van ProVeg Nederland. Vrijwel alle supermarkten hebben als doel gesteld dat in 2030 60% van de eiwitten plantaardig is en 40% dierlijk.

Bron: Proveg/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Private Labelbeurs PLMA vult negen RAI-hallen met food

Vakbeurzen - Ruim 2.950 exposanten uit 70 landen gaan op 28 en 29 mei de beurshallen vullen van de RAI in Amsterdam. Negen hallen van het Amsterdam Convention Centre worden in beslag genomen door de foodbedrijven. De PLMA is daarmee de grootste foodvakbeurs in Nederland.

Lees bericht


Royal Swinkels introduceert biologisch gebrouwen FreeBrew

Introductie - Royal Swinkels introduceert een caloriearme craft soda op basis van mout. FreeBrew is gemaakt van biologische ingrediënten en mouten van gerst, haver, tarwe en spelt. De alcoholvrije dorstlesser doorloopt hetzelfde brouwproces als bier, zonder dat er alcohol wordt gevormd, en komt in de smaken bloedsinaasappel, citroen en framboos.

Lees bericht

Jumbo Supermarkten stopt met de vers vleespromoties

Supermarkten - Jumbo stopt als eerste supermarktketen met vleespromoties in al haar winkels en online in Nederland. Dit besluit draagt bij aan het streven om in 2030 60% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong te laten zijn en 40% van dierlijke ingrediënten. Het gaat om de vers vleespromoties , niet die van vleeswaren.

Lees bericht

Cafetariaformule Kwalitaria ziet vega aandeel groeien

Formulenieuws – De vraag naar vegetarisch groeit nog steeds, merkt ook Kwalitaria. En daarmee groeit ook het aanbod van de cafetariaformule. De ruim 135 vestigingen hebben een steeds uitgebreider vega assortiment met onder andere burgers, snacks en friet specials.

Lees bericht


Nieuw bij Captain Food de plantaardige gehaktbal

Introductie – De plantaardige gehaktbal is te gebruiken voor het bekende broodjes bal, als onderdeel van een maaltijd, direct eetbaar vanuit de jus of als een berehap met pindasaus. De nieuwe vleesloze bal van Captain Food smaakt als half-om-half gehakt en is vrijwel overal voor inzetbaar.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid