Rabobank verrast met Brasserie 2050 opnieuw op Lowlands
Festivals - Rabobank is met Brasserie 2050, dat samen met The Food Line-up wordt opgezet, voor de tweede keer te vinden op Lowlands in Biddinghuizen. Het restaurant-initiatief op het festival, dat mensen moet aanzetten om na te denken over voeding en de productie daarvan, verrast ditmaal opnieuw. Tijdens een presentatie voorafgaand aan het festival kon een aantal in voeding geïnteresseerde genodigden kennismaken met het menu voor deze tweede editie. Naast een eigen frisdrank op basis van Oolong thee en ingrediënten uit het voedselbos, Kombucha geheten, was er ook aandacht voor gefermenteerde groenten van rode biet, koolrabi en rettich. De groente waren voorzien van een door chef-kok Gilbert Kolff ontwikkelde schimmel die de groente de uitstraling gaf van Franse kaasjes. En zo smaakten ze ook op de geserveerde borrelplank. Verder ook op het menu de plastic soep, een soep gebaseerd op een plantaardige bouillabaisse van zeewier, venkel, tomaat en saffraan. In de soep een eetbaar zakje met croutons en zeewier. Twee kippen Maar het menu bood meer: een huzarensalade met ingrediënten uit alle provincies, bloemkool van het spit en kip in wijn waar de gasten de keuze hadden tussen een Oranje hoen of de Kemper kip. De keuze tussen deze twee kipsoorten staat synoniem voor het dilemma in duurzaamheid. De Kemper kip beantwoordt meer aan dierenwelzijn, terwijl de Oranjehoen een lagere CO2-uitstoot heeft. De Oranjehoen is namelijk een kringloopkip die leeft op een energieneutrale boerderij, zit een heel leven binnen, maar produceert wel minder CO2. Verrassen Rabobank en The Food Line-up wisten met de menukeuzes en de smaakvariaties opnieuw te verrassen. Dat gebeurde ook met het slimme toilet, waar de gebruiker op basis van de analyse van de ‘eigen boodschappen’ een menusuggestie ontving. De toiletten die door het Nederlandse bedrijf imec zijn ontwikkeld, zijn voorzien van talloze sensoren die onder meer urine, hartslag, bloeddruk en zoutgehalte meten en op basis van die gegevens met een voedingsadvies komen. Bron: @FoodClicks Festivals - Rabobank is met Brasserie 2050, dat samen met The Food Line-up wordt opgezet, voor de tweede keer te vinden op Lowlands in Biddinghuizen. Het restaurant-initiatief op het festival, dat mensen moet aanzetten om na te denken over voeding en de productie daarvan, verrast ditmaal opnieuw. Tijdens een presentatie voorafgaand aan het festival kon een aantal in voeding geïnteresseerde genodigden kennismaken met het menu voor deze tweede editie. Naast een eigen frisdrank op basis van Oolong thee en ingrediënten uit het voedselbos, Kombucha geheten, was er ook aandacht voor gefermenteerde groenten van rode biet, koolrabi en rettich. De groente waren voorzien van een door chef-kok Gilbert Kolff ontwikkelde schimmel die de groente de uitstraling gaf van Franse kaasjes. En zo smaakten ze ook op de geserveerde borrelplank. Verder ook op het menu de plastic soep, een soep gebaseerd op een plantaardige bouillabaisse van zeewier, venkel, tomaat en saffraan. In de soep een eetbaar zakje met croutons en zeewier. Twee kippen Maar het menu bood meer: een huzarensalade met ingrediënten uit alle provincies, bloemkool van het spit en kip in wijn waar de gasten de keuze hadden tussen een Oranje hoen of de Kemper kip. De keuze tussen deze twee kipsoorten staat synoniem voor het dilemma in duurzaamheid. De Kemper kip beantwoordt meer aan dierenwelzijn, terwijl de Oranjehoen een lagere CO2-uitstoot heeft. De Oranjehoen is namelijk een kringloopkip die leeft op een energieneutrale boerderij, zit een heel leven binnen, maar produceert wel minder CO2. Verrassen Rabobank en The Food Line-up wisten met de menukeuzes en de smaakvariaties opnieuw te verrassen. Dat gebeurde ook met het slimme toilet, waar de gebruiker op basis van de analyse van de ‘eigen boodschappen’ een menusuggestie ontving. De toiletten die door het Nederlandse bedrijf imec zijn ontwikkeld, zijn voorzien van talloze sensoren die onder meer urine, hartslag, bloeddruk en zoutgehalte meten en op basis van die gegevens met een voedingsadvies komen. Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Half-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip
Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.
Lees berichtKarma Kebab-oprichter Hidde Stolkwijk legt taken neer
Persoonlijk - Hidde Stolkwijk, één van de oprichters van vegan foodconcept Karma Kebab, heeft besloten zijn taken per eind mei neer te leggen. Wat hij hierna gaat doen is niet bekend. Stolkwijk maakt zijn vertrek bekend op Linkedin.
Lees berichtEventseizoen 2024 geopend met fors meer eventcateraars
Analyse – In april start het evenementenseizoen en volgens cijfers van de Kamer van Koophandel is het aantal fors gegroeid. Het gaat dan om cateringpartijen die zowel festivals, bruiloften, verjaardagen en andere feesten verzorgen. Het handelsregister van de KvK telde er in het eerste kwartaal van 2024 ruim 27.000, dat zijn er bijna 16.000 meer dan vijf jaar geleden, een stijging van 133%.
Lees bericht‘Wegwerpbekers op festivals duurzaam en toegestaan’
Festivals – “Veel organisatoren van festivals en evenementen denken dat plastic wegwerpbekers per 1 januari verboden zijn, maar dat is niet waar. Wegwerpbekers zijn soms zelfs duurzamer dan herbruikbare bekers.” Dat zegt Bert Hengeveld van internationaal verpakkingsproducent Bordex Group.
Lees berichtGerenoveerde Sligro Luik opent 27 februari
Groothandel - Na een grondige renovatie en rebranding wordt op dinsdag 27 februari de Sligro zelfbedieningsgroothandel in Luik (België) heropend. Tijdens de openingsdag zijn er live demonstraties en proeverijen.
Lees berichtAnouk Meijer wordt Managing director van The Food Line-up
Benoeming - Anouk Meijer wordt de nieuwe Managing director van evenementencateraar The Food Line-up. Willem Treep zal in zijn rol als CEO zich meer gaan richten op strategie en business development. De dagelijkse leiding draagt hij over aan Meijer.
Lees bericht