Rabobank ziet horeca in derde kwartaal opveren


ABN AMRO verwacht voor de foodsector herstel in de tweede helft van 2024

Analyse – De Nederlandse economie herstelt zich traag van alle beperkende coronamaatregelen, maar toch ziet de Rabobank ook lichtpuntjes. In een maandag verschenen rapport verwacht de bank dat de horecaomzet in het derde kwartaal opveert. Maar of die doorzet is de vraag. Veel zal afhangen van het vertrouwen van de consument, want die is nog erg voorzichtig.

Hoe veerkrachtig de horeca is, zal moeten blijken. Volledig herstel zal evenwel nog wel uitblijven bij horeca en handel, zo is de verwachting. Directeur sectormanagement Carin van Huët: “De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren en volledig herstel zit er niet in dit jaar. Zodra de dagen korter worden en de temperatuur daalt, zullen we minder op het terras zitten. Hierdoor vermindert niet alleen de capaciteit van de horeca, maar rest ook de vraag hoeveel consumenten ondanks de afstandsmaatregelen binnen bij elkaar willen zitten.” Dat geeft zorg voor de omzet in het vierde kwartaal.

Van Huët ziet ook de zakelijke markt niet zo maar aantrekken en ook voor de evenementenbranche blijft het sein voorlopig op rood staan. Daarom is de inschatting van de sectordirecteur dat de omzetten in de horeca, ondanks de veerkracht, in het vierde kwartaal van dit jaar en het eerste kwartaal van volgend jaar nog fors achterblijven, ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

Voor de handel, de sector die detail- en groothandel omvat, geldt hetzelfde beeld als voor de horeca, aldus Van Huët. “De handel is het dieptepunt voorbij en lijkt zich beter te herstellen dan we eerder hadden gedacht. Maar de voorzichtige consument zit een volledig herstel voorlopig nog in de weg. In de detailhandel nam de omzet van onder andere webwinkels in het tweede kwartaal met 32,4 procent jaar-op-jaar enorm toe. De coronacrisis versnelt de omslag naar online retail en daar profiteren winkeliers van die online verkoopkanalen hebben. Voor diverse deelsectoren verwachten we een positieve omzetontwikkeling jaar-op-jaar in het vierde kwartaal dit jaar: een stijging van 3 procent voor supermarkten, 14 procent voor winkels in elektronica, bloemenwinkels en tuincentra en 18 procent voor winkels in doe-het-zelfartikelen.”

Bron: Rabobank/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht


Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht


CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht


Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid