FSIN-rapport geeft inzage waar groei zit bij biologisch in de horeca


Inga Blokker, directeur van het FSIN, overhandigt het rapport aan Jan-Kees Goet, secretaris-generaal Ministerie van LNV

Rapport - Op donderdag 30 mei vond het congres over kansen en uitdagingen voor biologische producten in de horeca plaats. Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) en The Food Research Company hebben voor het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit onderzocht hoe biologische producten beter afgezet kunnen worden in de horeca.

Het ministerie heeft als doel om het aandeel van biologisch landbouwgrond in Nederland te laten groeien van 4,5% naar 15%. Ze hebben daarbij ieder afzetkanaal nodig. Het doel van het onderzoek was inzichtelijk maken van de kansen voor biologische producten in de horeca. Een uitgebreid onderzoek is uitgevoerd onder consumenten en interviews zijn gehouden met formules, grossiers, fabrikanten en bio-experts. De opgedane inzichten geven een goed beeld van de uitdagingen én de kansen die er liggen. Op basis hiervan geeft het FSIN zeven concrete projectvoorstellen, die verbonden zijn aan de drie thema’s komend uit de inventarisatieronde onder ondernemers en hun leveranciers: wetgeving, verwaarding en keten.

De allerbelangrijkste aanbeveling die is gedaan: zorg dat de voorgestelde projecten worden uitgevoerd door mensen en bedrijven die de horeca- en foodservicewereld begrijpen en daarin goed ingebed zijn. Maak van verbinding een speerpunt! Dat is de sleutel voor een succesvolle groei van biologisch in de Nederlandse horeca en in de hele foodservicesector.

Panelgesprek

Het congres vormde het startpunt voor deze verbinding waar zowel biologische wereld als de foodservicewereld aanwezig was. Na de opening werd het groeiplan voor biologisch in de horeca door Inga Blokker, directeur van het FSIN, overhandigt aan Jan-Kees Goet, secretaris-generaal Ministerie van LNV. Vervolgens lichtte Inge Lardinois, MT-lid directie Plantaardige Agroketens en Voedselkwaliteit bij het Ministerie van LNV meer toe over het actieplan biologisch, waarna Inga Blokker de aanwezigen in sneltreinvaart meenam door de onderzoeksresultaten en de kansen en uitdagingen die zijn gesignaleerd. Tot slot was er een panelgesprek met Rogier Hilkes, algemeen directeur bij HAK Fresh, en Femke Wouda, managing director bij Anne&Max, over de mogelijkheden van biologisch bij respectievelijk een foodserviceleverancier en foodserviceformule. Als afsluiter werd Janka Dekker bedankt voor haar werkzaamheden als projectleider voor dit onderzoek.

Het onderzoeksrapport

Het onderzoeksrapport is voor leden van FoodService Instituut hier gratis te downloaden. Niet FSIN-leden kunnen het toegestuurd krijgen door een mail te sturen naar info@fsin.nl.

Bron: @FoodClicks

De projectvoorstellen van het FSIN

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



FSIN: ‘Horeca moet biologische producten meer omarmen’

Onderzoek - Om het gebruik van biologische producten in de horeca te vergroten is faciliterende wetgeving vanuit de overheid nodig, in combinatie met een sterk aanmoedigingsbeleid door het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). Daarnaast zal de horeca zelf biologische producten collectief moeten gaan omarmen. Verbinding maken is de sleutel voor succes.

Lees bericht

Private Labelbeurs PLMA vult negen RAI-hallen met food

Vakbeurzen - Ruim 2.950 exposanten uit 70 landen gaan op 28 en 29 mei de beurshallen vullen van de RAI in Amsterdam. Negen hallen van het Amsterdam Convention Centre worden in beslag genomen door de foodbedrijven. De PLMA is daarmee de grootste foodvakbeurs in Nederland.

Lees bericht

‘HEMA populairste keten voor koffie en lunch’

Onderzoek – HEMA is de populairste keten voor koffie en lunch in Nederland. Nederlanders halen ruim een kwart (27%) van de bestellingen af bij koffie- en lunchketens. De locatie vormt de belangrijkste keuzereden. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.

Lees bericht


Royal Swinkels introduceert biologisch gebrouwen FreeBrew

Introductie - Royal Swinkels introduceert een caloriearme craft soda op basis van mout. FreeBrew is gemaakt van biologische ingrediënten en mouten van gerst, haver, tarwe en spelt. De alcoholvrije dorstlesser doorloopt hetzelfde brouwproces als bier, zonder dat er alcohol wordt gevormd, en komt in de smaken bloedsinaasappel, citroen en framboos.

Lees bericht

Frans van Engelen volgt Arjen van Strien op bij Hak

Benoeming - Frans van Engelen (37) start per 18 maart als nieuwe commercieel directeur van groente- en peulvruchtenfabrikant Hak. Van Engelen volgt Arjen van Strien op, die deze rol ruim tien jaar heeft vervuld. Ook treedt Van Engelen toe tot de directie van Hak.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid