FSIN-rapport geeft inzage waar groei zit bij biologisch in de horeca
Rapport - Op donderdag 30 mei vond het congres over kansen en uitdagingen voor biologische producten in de horeca plaats. Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) en The Food Research Company hebben voor het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit onderzocht hoe biologische producten beter afgezet kunnen worden in de horeca.
Het ministerie heeft als doel om het aandeel van biologisch landbouwgrond in Nederland te laten groeien van 4,5% naar 15%. Ze hebben daarbij ieder afzetkanaal nodig. Het doel van het onderzoek was inzichtelijk maken van de kansen voor biologische producten in de horeca. Een uitgebreid onderzoek is uitgevoerd onder consumenten en interviews zijn gehouden met formules, grossiers, fabrikanten en bio-experts. De opgedane inzichten geven een goed beeld van de uitdagingen én de kansen die er liggen. Op basis hiervan geeft het FSIN zeven concrete projectvoorstellen, die verbonden zijn aan de drie thema’s komend uit de inventarisatieronde onder ondernemers en hun leveranciers: wetgeving, verwaarding en keten.
De allerbelangrijkste aanbeveling die is gedaan: zorg dat de voorgestelde projecten worden uitgevoerd door mensen en bedrijven die de horeca- en foodservicewereld begrijpen en daarin goed ingebed zijn. Maak van verbinding een speerpunt! Dat is de sleutel voor een succesvolle groei van biologisch in de Nederlandse horeca en in de hele foodservicesector.
Panelgesprek
Het congres vormde het startpunt voor deze verbinding waar zowel biologische wereld als de foodservicewereld aanwezig was. Na de opening werd het groeiplan voor biologisch in de horeca door Inga Blokker, directeur van het FSIN, overhandigt aan Jan-Kees Goet, secretaris-generaal Ministerie van LNV. Vervolgens lichtte Inge Lardinois, MT-lid directie Plantaardige Agroketens en Voedselkwaliteit bij het Ministerie van LNV meer toe over het actieplan biologisch, waarna Inga Blokker de aanwezigen in sneltreinvaart meenam door de onderzoeksresultaten en de kansen en uitdagingen die zijn gesignaleerd. Tot slot was er een panelgesprek met Rogier Hilkes, algemeen directeur bij HAK Fresh, en Femke Wouda, managing director bij Anne&Max, over de mogelijkheden van biologisch bij respectievelijk een foodserviceleverancier en foodserviceformule. Als afsluiter werd Janka Dekker bedankt voor haar werkzaamheden als projectleider voor dit onderzoek.
Het onderzoeksrapport
Het onderzoeksrapport is voor leden van FoodService Instituut hier gratis te downloaden. Niet FSIN-leden kunnen het toegestuurd krijgen door een mail te sturen naar info@fsin.nl.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
HEMA meest favoriet voor koffie en lunch
Onderzoek – Het aantal bezoekers van koffie- en lunchketens groeide het afgelopen jaar naar 9,6 miljoen. HEMA blijft de favoriet voor koffie en lunch. Bezoekers nuttigen driekwart (76%) van de bestellingen ter plaatse, terwijl ze bijna een kwart (24%) afhalen.
Lees berichtAnne&Max opent deuren van tweede vestiging in Arnhem
Formulenieuws – De ondernemers Michiel Ausems (51) en Nannique Spiek (23) hebben maandag 5 mei de deuren van een nieuwe Anne&Max in Arnhem geopend. De vestiging in de Steenstraat is de tweede Anne&Max in Arnhem.
Lees berichtWorstmakers Brandt & Levie nu met vega Groenteworsten
Introductie - Na de introductie van de hybride worsten, nemen de Amsterdamse slagers van Brandt & Levie nu de volgende stap met hun nieuwe vegetarische Groenteworsten. Drie culinaire worsten met groente in de hoofdrol en een eigen wereldse twist: Italiaans, Aziatisch en Mexicaans.
Lees berichtBestedingen buitenshuis ontbijten zijn afgelopen 6 jaar verdubbeld
Analyse - Ontbijten buiten de deur wordt steeds populairder. De bestedingen aan het ontbijt zijn de afgelopen zes jaar verdubbeld. Ook de frequentie waarin mensen buiten de deur gaan ontbijten is in die periode verdubbeld. Dat blijkt uit consumentenonderzoek van het FoodService Instituut Nederland (FSIN).
Lees berichtHoreca moet scherper kijken naar logistieke kosten
Analyse - Horecaondernemers kunnen het zich niet langer permitteren logistieke kosten te negeren. De kosten voor logistiek nemen de komende jaren naar verwachting fors toe en horecaondernemers betalen daarvoor ongemerkt een hoge prijs. Dat schrijft het FoodService Instituut Nederland (FSIN) in een gezamenlijke verklaring met Topsector Logistiek.
Lees berichtFoodservice groeide in 2024 met 4,1% door prijsverhogingen
Analyse - De foodservicemarkt had in 2024 last van een regenachtig voorjaar en een consument die de hand op de knip hield. De omzet van de totale markt voor Foodservice (Klassieke Horeca, Gemak, Catering) kwam daardoor vorig jaar uit op €22.177 miljoen. Feitelijk betkende dat een bescheiden groei van 4,1% ten opzichte van de 12,1% groei in 2023. De omzetgroei was uitsluitend het gevolg van...
Lees bericht