Registratieplicht zorgt voor 15% minder horecabezoek
Onderzoek – Zo’n 15 procent van de Nederlanders zal bij heropening van de terrassen deze toch vermijden vanwege de contactformulieren. Ongewenst contact opnemen na het horecabezoek zou de belangrijkste reden zijn om de formulieren niet in te willen vullen. Dit blijkt uit een enquête van VPNGids.nl naar privacy bij contactformulieren.
Nu de terrassen weer gedeeltelijk heropend worden, zullen horecaondernemers hun bezoekers ook opnieuw moeten vragen om contactgegevens voor bron- en contactonderzoek. 14,9% van de Nederlanders bezoekt echter minder horeca vanwege de vraag om contactgegevens achter te laten.
Foutief invullen
Als de formulieren worden ingevuld door horecabezoekers, gebeurt dat bij één op de tien (9%) ook nog eens niet correct. Van de groep bezoekers die de formulieren niet goed invult, laat een groot deel bewust foutieve gegevens achter (63%). Anderen weigeren überhaupt gegevens in te vullen. Vooral mannen tussen 40-49 jaar vullen regelmatig bewust het formulier niet of niet correct in, bijna 1 op de 6 (16,3%). Aldus de onderzoeksuitkomsten.
Ongewenst contact
Dat horecabezoekers de gegevens niet of incorrect achterlaten, heeft mogelijk te maken met privacyrisico’s. Bijna één op de twintig Nederlanders is na een bezoek aan de horeca een keer ongewenst gecontacteerd, bijvoorbeeld via een Whatsapp-berichtje met romantische intenties, zo meldt VPNGids.nl. David Janssen, cybersecurity-analist bij VPNGids.nl, ziet dat de contactformulieren veelal niet wenselijk zijn vanuit privacy-oogpunt: “Net als veel Nederlanders kijk ik ontzettend uit naar de heropening van de terrassen. Maar de terugkeer van contactformulieren zorgt ervoor dat Nederlanders terughoudend zijn wat betreft een horecabezoek. En terecht, want mensen worden dus daadwerkelijk lastiggevallen na het achterlaten van hun gegevens.”
Maar Jansen trekt nog een conclusie: “Aangezien veel lijsten ook nog eens niet correct worden ingevuld, trek ik de effectiviteit van registratieformulieren in twijfel en denk ik dat een registratieplicht weinig bijdraagt aan het vaststellen van besmettingen. Het lijkt me vooral extra administratieve ballast voor ondernemers en je zadelt de horeca op met de verwerking en bescherming van gevoelige persoonsgegevens. Een onwenselijke situatie.”
Bron: VPNGids.nl/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon
Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.
Lees berichtCompass Group nieuwe horecapartner WEC
Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.
Lees berichtBiertje in Europees restaurant het duurst in Noorwegen
Prijsvergelijking – Van alle Europese steden is de gemiddelde prijs van een biertje in Noorwegen het duurst. Portugal is het goedkoopst, maar voor wie echt voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten voor zijn biertje in een restaurant moet naar Noord-Macedonië.
Lees berichtCIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf
Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit. Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.
Lees berichtFoodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit
Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...
Lees berichtPlant FWD Week wil inspireren vaker plantaardig te kiezen
Actie - Plant FWD organiseert de eerste Plant FWD Week, waar ruim 40 restaurants, waaronder Cannibale Royale, Restaurant Flore **, The Lobby, Chez Nina, Yerba en Madre, mensen worden geïnspireerd vaker plantaardig te eten.
Lees bericht