Sligro Food Group boekt recordwinst van 276 miljoen
Groothandel – Sligro Food Group heeft over 2018 een recordwinst geboekt van 276 miljoen euro. Het jaar 2018 werd gekenmerkt door relatief veel buitengewone en eenmalige baten en lasten. Zo was 2018 het jaar waarin de activiteiten van supermarktketen EMTÉ werden afgerond en waarin de groothandels activiteiten van Heineken werden meegeteld.
Koen Slippens, CEO: “Het jaarthema van 2018 was ‘Focus’ en dat betekende zeker niet dat we ons wilden beperken in het aantal zaken die we gingen oppakken. Focus betekent dat alles dat we aanpakken gericht is op het waarmaken van onze ambitie om een toonaangevende Internationale Foodservicespeler te worden.”
In Nederland groeide SFG met 9% en in België met 14%, lat Slippens weten. In beide landen heeft de groothandel dus fors aan marktaandeel gewonnen. Ook voor het lopende jaar verwacht Slippens door te kunnen groeien. “De marktomstandigheden waren gunstig en blijven dat naar verwachting ook komend jaar. Dat gaat gepaard met een stevige kosteninflatie die ons dwingt de balans tussen groei en kostenbeheersing te blijven bewaken. Dat is een omgeving waarin wij ons als marktleider prima thuis voelen en wij kijken dan ook vol energie terug op het afgelopen jaar en vooruit naar 2019.”
“Na een jaar met, ons inziens terecht, veel aandacht voor 'niet kernactiviteiten' zal er in 2019 weer alle aandacht zijn voor de operatie en de handel. Excelleren in een gespannen transportmarkt, na een jaar van verdedigen weer aanvallen in de bezorging, de ZB van de toekomst en naast de strijd om vergunningen vooral die om de klantwaardering in België. Ons jaarthema is dan ook 'Back to Business' en daar hebben we heel erg veel zin in”, aldus de topman.
Vooruitzichten
Slippens verwacht voor de toekomst weinig zware pijnpunten. “De werkloosheid bevindt zich ultimo 2018 nog altijd op een relatief laag niveau en het consumentenvertrouwen is relatief hoog. Ondanks de dalende lijn in het consumentenvertrouwen van de laatste maanden van 2018, denken wij dat in 2019 nog sprake zal zijn van een relatief gunstig economisch klimaat en groei in onze afzetmarkten. De bij aanvang van 2019 ingegane BTW-verhoging op voedingsmiddelen zal, naar onze verwachting, door onze klanten worden doorberekend aan de consument en daarmee slechts zeer beperkt invloed hebben op de afzet vanuit het groothandelskanaal.”
In Nederland zal het komende jaar de aandacht vooral uitgaan naar de verdere integratie van Sligro en de Heineken groothandelsactiviteiten. In België wordt het komende jaar verder uitgebouwd aan de eigen marktpositie. “Na het moeizame proces rond vergunningen in Antwerpen en een naar verwachting zelfde route in Brugge, zullen wij de zoektocht naar locaties en de opstart van vergunningsprocedures versnellen en intensiveren. Wij denken daarbij voor de komende jaren aan zes tot acht additionele locaties. Daarnaast zullen we in België de verdere samenvoeging en integratie van de reeds bestaande activiteiten en organisatie vormgeven.”
Bron: Sligro/@FoodClicks
Groothandel – Sligro Food Group heeft over 2018 een recordwinst geboekt van 276 miljoen euro. Het jaar 2018 werd gekenmerkt door relatief veel buitengewone en eenmalige baten en lasten. Zo was 2018 het jaar waarin de activiteiten van supermarktketen EMTÉ werden afgerond en waarin de groothandels activiteiten van Heineken werden meegeteld.
Koen Slippens, CEO: “Het jaarthema van 2018 was ‘Focus’ en dat betekende zeker niet dat we ons wilden beperken in het aantal zaken die we gingen oppakken. Focus betekent dat alles dat we aanpakken gericht is op het waarmaken van onze ambitie om een toonaangevende Internationale Foodservicespeler te worden.”
In Nederland groeide SFG met 9% en in België met 14%, lat Slippens weten. In beide landen heeft de groothandel dus fors aan marktaandeel gewonnen. Ook voor het lopende jaar verwacht Slippens door te kunnen groeien. “De marktomstandigheden waren gunstig en blijven dat naar verwachting ook komend jaar. Dat gaat gepaard met een stevige kosteninflatie die ons dwingt de balans tussen groei en kostenbeheersing te blijven bewaken. Dat is een omgeving waarin wij ons als marktleider prima thuis voelen en wij kijken dan ook vol energie terug op het afgelopen jaar en vooruit naar 2019.”
“Na een jaar met, ons inziens terecht, veel aandacht voor 'niet kernactiviteiten' zal er in 2019 weer alle aandacht zijn voor de operatie en de handel. Excelleren in een gespannen transportmarkt, na een jaar van verdedigen weer aanvallen in de bezorging, de ZB van de toekomst en naast de strijd om vergunningen vooral die om de klantwaardering in België. Ons jaarthema is dan ook 'Back to Business' en daar hebben we heel erg veel zin in”, aldus de topman.
Vooruitzichten
Slippens verwacht voor de toekomst weinig zware pijnpunten. “De werkloosheid bevindt zich ultimo 2018 nog altijd op een relatief laag niveau en het consumentenvertrouwen is relatief hoog. Ondanks de dalende lijn in het consumentenvertrouwen van de laatste maanden van 2018, denken wij dat in 2019 nog sprake zal zijn van een relatief gunstig economisch klimaat en groei in onze afzetmarkten. De bij aanvang van 2019 ingegane BTW-verhoging op voedingsmiddelen zal, naar onze verwachting, door onze klanten worden doorberekend aan de consument en daarmee slechts zeer beperkt invloed hebben op de afzet vanuit het groothandelskanaal.”
In Nederland zal het komende jaar de aandacht vooral uitgaan naar de verdere integratie van Sligro en de Heineken groothandelsactiviteiten. In België wordt het komende jaar verder uitgebouwd aan de eigen marktpositie. “Na het moeizame proces rond vergunningen in Antwerpen en een naar verwachting zelfde route in Brugge, zullen wij de zoektocht naar locaties en de opstart van vergunningsprocedures versnellen en intensiveren. Wij denken daarbij voor de komende jaren aan zes tot acht additionele locaties. Daarnaast zullen we in België de verdere samenvoeging en integratie van de reeds bestaande activiteiten en organisatie vormgeven.”
Bron: Sligro/@FoodClicks
Tankstations - Coöperatieve inkooporganisatie GemaQ en Sligro Food Group verlengen de samenwerking met 3 jaar. Door de overeenkomst zijn ruim 70 leden en 240 locaties in de tankstationsector opnieuw verzekerd van inkoopvoordeel voor het food- en foodgerelateerde assortiment.
Groothandel - De omzet van de Groep over het eerste halfjaar 2024 bedroeg € 1.393 miljoen, een afname van 0,7% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2023. Desondanks bleef onze ebitda met € 55 miljoen gelijk aan vorig jaar en nam het bedrijfsresultaat met € 2 miljoen toe tot € 6 miljoen. De nettowinst nam door gestegen rentelasten af tot een verlies van € 1 miljoen.
Samenwerking - Feyenoord Rotterdam N.V. en Sligro hebben het partnership met vijf jaar verlengd. De horecagroothandel is daarmee tot 1 juli 2029 als Official Food Partner aan de club verbonden. Ook blijft Sligro food- en non-foodproducten leveren aan De Kuip. Dat meldt Sligro Food Group.
Voedselverspilling - Instock viert dit jaar het tienjarig bestaan. Sinds de oprichting in 2014 heeft Instock zich niet alleen ontwikkeld van een restaurantconcept tot een duurzame horeca groothandel (InstockMarket), maar heeft ook een indrukwekkende 3 miljoen kilo voedsel gered van verspilling.
Groothandel - FOOX heeft een volgende stap gezet in duurzaam ondernemen. In samenwerking met EVISE heeft de groothandel laadpleinen gerealiseerd bij haar vestigingen in Franeker, Hoogeveen en Venlo.
Vakbeurzen - Sligro Food Group heeft niet alleen haar deelname bevestigd, maar zich ook weer gecommitteerd als Founding Partner aan Gastvrij Rotterdam. Het aantal Founding Partners komt daarmee op 14. Sligro zal deelnemen samen met Heineken.