Sligro Food Group boekt recordwinst van 276 miljoen
Groothandel – Sligro Food Group heeft over 2018 een recordwinst geboekt van 276 miljoen euro. Het jaar 2018 werd gekenmerkt door relatief veel buitengewone en eenmalige baten en lasten. Zo was 2018 het jaar waarin de activiteiten van supermarktketen EMTÉ werden afgerond en waarin de groothandels activiteiten van Heineken werden meegeteld. Koen Slippens, CEO: “Het jaarthema van 2018 was ‘Focus’ en dat betekende zeker niet dat we ons wilden beperken in het aantal zaken die we gingen oppakken. Focus betekent dat alles dat we aanpakken gericht is op het waarmaken van onze ambitie om een toonaangevende Internationale Foodservicespeler te worden.” In Nederland groeide SFG met 9% en in België met 14%, lat Slippens weten. In beide landen heeft de groothandel dus fors aan marktaandeel gewonnen. Ook voor het lopende jaar verwacht Slippens door te kunnen groeien. “De marktomstandigheden waren gunstig en blijven dat naar verwachting ook komend jaar. Dat gaat gepaard met een stevige kosteninflatie die ons dwingt de balans tussen groei en kostenbeheersing te blijven bewaken. Dat is een omgeving waarin wij ons als marktleider prima thuis voelen en wij kijken dan ook vol energie terug op het afgelopen jaar en vooruit naar 2019.” “Na een jaar met, ons inziens terecht, veel aandacht voor 'niet kernactiviteiten' zal er in 2019 weer alle aandacht zijn voor de operatie en de handel. Excelleren in een gespannen transportmarkt, na een jaar van verdedigen weer aanvallen in de bezorging, de ZB van de toekomst en naast de strijd om vergunningen vooral die om de klantwaardering in België. Ons jaarthema is dan ook 'Back to Business' en daar hebben we heel erg veel zin in”, aldus de topman. Vooruitzichten Slippens verwacht voor de toekomst weinig zware pijnpunten. “De werkloosheid bevindt zich ultimo 2018 nog altijd op een relatief laag niveau en het consumentenvertrouwen is relatief hoog. Ondanks de dalende lijn in het consumentenvertrouwen van de laatste maanden van 2018, denken wij dat in 2019 nog sprake zal zijn van een relatief gunstig economisch klimaat en groei in onze afzetmarkten. De bij aanvang van 2019 ingegane BTW-verhoging op voedingsmiddelen zal, naar onze verwachting, door onze klanten worden doorberekend aan de consument en daarmee slechts zeer beperkt invloed hebben op de afzet vanuit het groothandelskanaal.” In Nederland zal het komende jaar de aandacht vooral uitgaan naar de verdere integratie van Sligro en de Heineken groothandelsactiviteiten. In België wordt het komende jaar verder uitgebouwd aan de eigen marktpositie. “Na het moeizame proces rond vergunningen in Antwerpen en een naar verwachting zelfde route in Brugge, zullen wij de zoektocht naar locaties en de opstart van vergunningsprocedures versnellen en intensiveren. Wij denken daarbij voor de komende jaren aan zes tot acht additionele locaties. Daarnaast zullen we in België de verdere samenvoeging en integratie van de reeds bestaande activiteiten en organisatie vormgeven.” Bron: Sligro/@FoodClicks Groothandel – Sligro Food Group heeft over 2018 een recordwinst geboekt van 276 miljoen euro. Het jaar 2018 werd gekenmerkt door relatief veel buitengewone en eenmalige baten en lasten. Zo was 2018 het jaar waarin de activiteiten van supermarktketen EMTÉ werden afgerond en waarin de groothandels activiteiten van Heineken werden meegeteld. Koen Slippens, CEO: “Het jaarthema van 2018 was ‘Focus’ en dat betekende zeker niet dat we ons wilden beperken in het aantal zaken die we gingen oppakken. Focus betekent dat alles dat we aanpakken gericht is op het waarmaken van onze ambitie om een toonaangevende Internationale Foodservicespeler te worden.” In Nederland groeide SFG met 9% en in België met 14%, lat Slippens weten. In beide landen heeft de groothandel dus fors aan marktaandeel gewonnen. Ook voor het lopende jaar verwacht Slippens door te kunnen groeien. “De marktomstandigheden waren gunstig en blijven dat naar verwachting ook komend jaar. Dat gaat gepaard met een stevige kosteninflatie die ons dwingt de balans tussen groei en kostenbeheersing te blijven bewaken. Dat is een omgeving waarin wij ons als marktleider prima thuis voelen en wij kijken dan ook vol energie terug op het afgelopen jaar en vooruit naar 2019.” “Na een jaar met, ons inziens terecht, veel aandacht voor 'niet kernactiviteiten' zal er in 2019 weer alle aandacht zijn voor de operatie en de handel. Excelleren in een gespannen transportmarkt, na een jaar van verdedigen weer aanvallen in de bezorging, de ZB van de toekomst en naast de strijd om vergunningen vooral die om de klantwaardering in België. Ons jaarthema is dan ook 'Back to Business' en daar hebben we heel erg veel zin in”, aldus de topman. Vooruitzichten Slippens verwacht voor de toekomst weinig zware pijnpunten. “De werkloosheid bevindt zich ultimo 2018 nog altijd op een relatief laag niveau en het consumentenvertrouwen is relatief hoog. Ondanks de dalende lijn in het consumentenvertrouwen van de laatste maanden van 2018, denken wij dat in 2019 nog sprake zal zijn van een relatief gunstig economisch klimaat en groei in onze afzetmarkten. De bij aanvang van 2019 ingegane BTW-verhoging op voedingsmiddelen zal, naar onze verwachting, door onze klanten worden doorberekend aan de consument en daarmee slechts zeer beperkt invloed hebben op de afzet vanuit het groothandelskanaal.” In Nederland zal het komende jaar de aandacht vooral uitgaan naar de verdere integratie van Sligro en de Heineken groothandelsactiviteiten. In België wordt het komende jaar verder uitgebouwd aan de eigen marktpositie. “Na het moeizame proces rond vergunningen in Antwerpen en een naar verwachting zelfde route in Brugge, zullen wij de zoektocht naar locaties en de opstart van vergunningsprocedures versnellen en intensiveren. Wij denken daarbij voor de komende jaren aan zes tot acht additionele locaties. Daarnaast zullen we in België de verdere samenvoeging en integratie van de reeds bestaande activiteiten en organisatie vormgeven.” Bron: Sligro/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Horesca Lieferink neemt Horesca Meppel over
Overname – Horesca Lieferink neemt alle aandelen over van Horesca Meppel B.V. Horesca Lieferink zal gevestigd blijven in Meppel en van daaruit de werkzaamheden continueren, zo laat Ronald Lieferink, eigenaar van Horesca Lieferink Groep, weten.
Lees berichtBezorgrestaurant Meat This wil groeien in de Randstad
Formulenieuws - Meat This, een premium bezorgrestaurant gespecialiseerd in spareribs, wil de komende jaren met twee tot vier locaties per jaar groeien in de Randstad. Het franchisebedrijf heeft op dit moment 7 vestigingen.
Lees berichtKoen Slippens gekozen tot FoodManager van het Jaar
Verkiezing - Op het Nationaal Food Congres is Koen Slippen, ceo van Sligro Food Group, uitgeroepen tot FoodManager van het Jaar. Het is voor het eerst dat de titel toevalt aan een manager uit het foodservicekanaal.
Lees berichtSligro wint Logistiek Laadplein Award 2024
Verkiezing - Tijdens ‘Zero Emission | Ecomobiel’ in ‘s-Hertogenbosch is vorige week de ‘Logistiek Laadplein Award 2024’ uitgereikt aan Sligro. Zero Emission | Ecomobiel is dé zakelijke beurs voor duurzame vernieuwing in mobiliteit.
Lees berichtMandy Korver nieuwe inkoopdirecteur Maxxam
Benoeming – Inkooporganisatie Maxxam in Ede benoemt Mandy Korver tot inkoopdirecteur. Zij zal deze rol vanaf 18 november 2024 gaan vervullen. Met haar komst is het managementteam van Maxxam weer compleet.
Lees berichtTabaksomzet helpt omzet Sligro in derde kwartaal
Groothandel - Sligro Food Group realiseerde over het derde kwartaal van 2024 een omzet van € 730 miljoen, een toename van € 25 miljoen of 3,5% ten opzichte van de omzet van € 705 miljoen in het derde kwartaal van 2023. Dat meldt de groothandel uit Veghel bij de bekendmaking van de cijfers over het derde kwartaal.
Lees bericht