Sligro gelooft in krachtig herstel ondanks omzetdaling


De kruidenafdeling bij de ZB-locaties van Sligro 3.0

Groothandel – Ondanks het omzetverlies over de eerste maanden van dit jaar door alle coronamaatregelen, ziet Sligro de komende periode met vertrouwen tegemoet. Zo is de groothandel gestart met de bouw van een nieuw vers-distributiecentrum in Veghel, is de ombouw van de zelfbedieningslocaties naar de 3.0 formule hervat met de verbouwing van Sligro Heerlen en wordt gestart met een bezorgservicelocatie in Gent en een zelfbedieningslocatie in Leuven.

De groothandel in Veghel ziet weliswaar enkele onzekerheden in de markt zoals dreigende inflatie en te korten in grondstoffen en personeel, maar heeft voldoende vertrouwen in het herstel van de markten waarin het actief is. In een toelichting schrijft de directie: “De gevolgen van de lockdown hielden tot medio mei onze afzetmarkten in de greep. Met de effectuering van de versoepelingen, zagen we het herstel met name in juni krachtig optreden”.

Sligro kijkt alleen met enige bezorgdheid naar de segmenten bedrijfscatering, evenementen en onderwijs, maar ziet bij de overige klantsegmenten een krachtig herstel. Zo krachtig zelfs dat de groothandel in de loop van de tweede jaarhelft weer verwacht terug te keren naar het niveau van voor de COVID-crisis.

Omzetverlies

De omzet van Sligro daalde in de eerste zes maanden met ruim 16% tot €788 miljoen. Onderaan de streep leidde dat tot een verlies van €4 miljoen. Voor een deel was dat verlies ook terug te leiden op het feit dat er in tegenstelling tot 2020 er dit jaar twintig weken geen producten konden worden verkocht aan particulieren omdat de locaties niet toegankelijk waren voor consumenten.

Op orde

Financieel heeft Sligro de boel op orde en ook organisatorisch heeft het bedrijf de nodige stappen gezet. Een groot deel van de Heineken-klanten is al overgezet op het nieuwe systeem en krijgt nu het beloofde gemak van één bestelling, één levering en één factuur. Verder is de samenwerkingsvorm met verspartner Smeding herzien om voor tot een betere invulling van de AGF-propositie te komen voor de Sligro-klanten, in zowel Nederland als België. Het nieuwe model is ingevoerd in het tweede kwartaal en leidt niet alleen tot een beter assortiment, maar ook tot inkoopvoordelen en een verdere efficiency in de keten.

Vooruitzichten

Ondanks de recente toename van het aantal besmettingen en het terugdraaien van enkele versoepelingen, vreest Sligro vooralsnog geen grootschalige herinvoering van beperkingen. “Wij richten ons dan ook op een verder herstel van de verschillende klantsegmenten in de loop van de tweede jaarhelft”.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws





Groothandel Sligro ontvangt keurmerk PSO ‘Trede 2’

Groothandel – Groothandel Sligro in Veghel heeft Trede 2 verdiend van de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). PSO is een wetenschappelijk onderbouwd kwaliteitskeurmerk van TNO en een instrument dat inzicht geeft in de mate waarin organisaties is ingericht op sociaal ondernemen. Uit de erkenning blijkt dat Sligro meer dan gemiddeld gericht is op sociaal ondernemen en op de arbeidsparticipatie van kwetsbare groepen op...

Lees bericht



Heineken hoofdsponsor van Amsterdam jubileumjaar

Sponsoring – De Amsterdamse bierbrouwer Heineken wordt officieel hoofdsponsor van het Amsterdam 750 jubileumjaar. Om de samenwerking te vieren, hieven burgemeester van Amsterdam Femke Halsema en Heineken CEO Dolf van den Brink in de oude bestuurskamer van de bierbrouwer aan het Tweede Weteringplantsoen in Amsterdam het glas.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid