Sligro gelooft in krachtig herstel ondanks omzetdaling


De kruidenafdeling bij de ZB-locaties van Sligro 3.0

Groothandel – Ondanks het omzetverlies over de eerste maanden van dit jaar door alle coronamaatregelen, ziet Sligro de komende periode met vertrouwen tegemoet. Zo is de groothandel gestart met de bouw van een nieuw vers-distributiecentrum in Veghel, is de ombouw van de zelfbedieningslocaties naar de 3.0 formule hervat met de verbouwing van Sligro Heerlen en wordt gestart met een bezorgservicelocatie in Gent en een zelfbedieningslocatie in Leuven.

De groothandel in Veghel ziet weliswaar enkele onzekerheden in de markt zoals dreigende inflatie en te korten in grondstoffen en personeel, maar heeft voldoende vertrouwen in het herstel van de markten waarin het actief is. In een toelichting schrijft de directie: “De gevolgen van de lockdown hielden tot medio mei onze afzetmarkten in de greep. Met de effectuering van de versoepelingen, zagen we het herstel met name in juni krachtig optreden”.

Sligro kijkt alleen met enige bezorgdheid naar de segmenten bedrijfscatering, evenementen en onderwijs, maar ziet bij de overige klantsegmenten een krachtig herstel. Zo krachtig zelfs dat de groothandel in de loop van de tweede jaarhelft weer verwacht terug te keren naar het niveau van voor de COVID-crisis.

Omzetverlies

De omzet van Sligro daalde in de eerste zes maanden met ruim 16% tot €788 miljoen. Onderaan de streep leidde dat tot een verlies van €4 miljoen. Voor een deel was dat verlies ook terug te leiden op het feit dat er in tegenstelling tot 2020 er dit jaar twintig weken geen producten konden worden verkocht aan particulieren omdat de locaties niet toegankelijk waren voor consumenten.

Op orde

Financieel heeft Sligro de boel op orde en ook organisatorisch heeft het bedrijf de nodige stappen gezet. Een groot deel van de Heineken-klanten is al overgezet op het nieuwe systeem en krijgt nu het beloofde gemak van één bestelling, één levering en één factuur. Verder is de samenwerkingsvorm met verspartner Smeding herzien om voor tot een betere invulling van de AGF-propositie te komen voor de Sligro-klanten, in zowel Nederland als België. Het nieuwe model is ingevoerd in het tweede kwartaal en leidt niet alleen tot een beter assortiment, maar ook tot inkoopvoordelen en een verdere efficiency in de keten.

Vooruitzichten

Ondanks de recente toename van het aantal besmettingen en het terugdraaien van enkele versoepelingen, vreest Sligro vooralsnog geen grootschalige herinvoering van beperkingen. “Wij richten ons dan ook op een verder herstel van de verschillende klantsegmenten in de loop van de tweede jaarhelft”.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws


{if '1' == '1'}


{if '2' == '1'}

Sligro breidt Slim Ondernemen nog verder uit

Groothandel – Sinds medio 2020 helpt Sligro met ‘Slim Ondernemen’ klanten om meer uit hun zaak te halen. Hierbij gaat het om oplossingen op een breder vlak dan food alleen: denk aan rendement, personeel, loyaliteit en duurzaamheid. En sinds kort ook: efficiënte bedrijfsvoering. De oplossingen die hieronder vallen richten zich op de operationele kant van de business.

Lees bericht

{if '3' == '1'}

Sligro helpt klanten Slim Ondernemen

Interview - Met Slim Ondernemen helpt Sligro klanten meer uit hun zaak te halen. Hierbij gaat het om oplossingen op een breder vlak dan food alleen: denk aan rendement, personeel, loyaliteit en duurzaamheid. Volgens Dries Bögels (directeur Foodservice Nederland) en Hanna Polman (manager Customer Solutions) is dit nog maar het begin van de mogelijkheden die Sligro te bieden heeft. ...

Lees bericht


Omzet Sligro daalt in eerste kwartaal met bijna 40%

Groothandel –  Sligro Food Group realiseerde over het eerste kwartaal van 2021 een omzet van €328 miljoen, een afname van €205 miljoen of 38,4% ten opzichte van de omzet van €533 miljoen in 2020. Dat meldt de groothandel uit Veghel vandaag in het kwartaalbericht.

Lees bericht

Sligro komt met herstartcampagne voor de horeca

Groothandel – Nu op 28 april de terrassen weer open mogen en er meer ruimte komt voor de horecabedrijven, komt groothandel Sligro met een herstartcampagne. De groothandel uit Veghel wil met de campagne ‘Voor elkaar, met elkaar’ op een hartverwarmende manier de Nederlandse horeca laten weten dat van de herstart er samen een groot succes van gaan maken.

Lees bericht



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid