Sligro gelooft in krachtig herstel ondanks omzetdaling


De kruidenafdeling bij de ZB-locaties van Sligro 3.0

Groothandel – Ondanks het omzetverlies over de eerste maanden van dit jaar door alle coronamaatregelen, ziet Sligro de komende periode met vertrouwen tegemoet. Zo is de groothandel gestart met de bouw van een nieuw vers-distributiecentrum in Veghel, is de ombouw van de zelfbedieningslocaties naar de 3.0 formule hervat met de verbouwing van Sligro Heerlen en wordt gestart met een bezorgservicelocatie in Gent en een zelfbedieningslocatie in Leuven.

De groothandel in Veghel ziet weliswaar enkele onzekerheden in de markt zoals dreigende inflatie en te korten in grondstoffen en personeel, maar heeft voldoende vertrouwen in het herstel van de markten waarin het actief is. In een toelichting schrijft de directie: “De gevolgen van de lockdown hielden tot medio mei onze afzetmarkten in de greep. Met de effectuering van de versoepelingen, zagen we het herstel met name in juni krachtig optreden”.

Sligro kijkt alleen met enige bezorgdheid naar de segmenten bedrijfscatering, evenementen en onderwijs, maar ziet bij de overige klantsegmenten een krachtig herstel. Zo krachtig zelfs dat de groothandel in de loop van de tweede jaarhelft weer verwacht terug te keren naar het niveau van voor de COVID-crisis.

Omzetverlies

De omzet van Sligro daalde in de eerste zes maanden met ruim 16% tot €788 miljoen. Onderaan de streep leidde dat tot een verlies van €4 miljoen. Voor een deel was dat verlies ook terug te leiden op het feit dat er in tegenstelling tot 2020 er dit jaar twintig weken geen producten konden worden verkocht aan particulieren omdat de locaties niet toegankelijk waren voor consumenten.

Op orde

Financieel heeft Sligro de boel op orde en ook organisatorisch heeft het bedrijf de nodige stappen gezet. Een groot deel van de Heineken-klanten is al overgezet op het nieuwe systeem en krijgt nu het beloofde gemak van één bestelling, één levering en één factuur. Verder is de samenwerkingsvorm met verspartner Smeding herzien om voor tot een betere invulling van de AGF-propositie te komen voor de Sligro-klanten, in zowel Nederland als België. Het nieuwe model is ingevoerd in het tweede kwartaal en leidt niet alleen tot een beter assortiment, maar ook tot inkoopvoordelen en een verdere efficiency in de keten.

Vooruitzichten

Ondanks de recente toename van het aantal besmettingen en het terugdraaien van enkele versoepelingen, vreest Sligro vooralsnog geen grootschalige herinvoering van beperkingen. “Wij richten ons dan ook op een verder herstel van de verschillende klantsegmenten in de loop van de tweede jaarhelft”.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Uitdagende tijden blijven Sligro parten spelen

Groothandel - De omzet van de Groep over het eerste halfjaar 2024 bedroeg € 1.393 miljoen, een afname van 0,7% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2023. Desondanks bleef onze ebitda met € 55 miljoen gelijk aan vorig jaar en nam het bedrijfsresultaat met € 2 miljoen toe tot € 6 miljoen. De nettowinst nam door gestegen rentelasten af tot een verlies van € 1 miljoen.

Lees bericht

Feyenoord en Sligro verlengen samenwerking met 5 jaar

Samenwerking - Feyenoord Rotterdam N.V. en Sligro hebben het partnership met vijf jaar verlengd. De horecagroothandel is daarmee tot 1 juli 2029 als Official Food Partner aan de club verbonden. Ook blijft Sligro food- en non-foodproducten leveren aan De Kuip. Dat meldt Sligro Food Group.

Lees bericht

Foodservice groothandels verenigen zich in FSN

Groothandels – Zes groothandels in de foodservicesector hebben zich verenigd in een nieuwe branchevereniging genaamd Foodservice Nederland (FSN). FSN is aangesloten bij Ondernemend Nederland (ONL) en wordt voorgezeten door de oud-politicus Erik Ziengs. De bedrijven willen de foodservicesector een duidelijke stem richting politiek Den Haag geven.

Lees bericht



Samenwerking HEMA en La Place eindigt in augustus

Formulenieuws – De La Place restaurants in de HEMA locaties in Hilversum en Alkmaar zullen per week 33 en 34 hun deuren sluiten. De sluiting in de eerste helft van augustus is het gevolg van de voorgenomen verzelfstandiging van La Place. De La Place-producten blijven wel beschikbaar voor de klanten van Jumbo. Ook de verskeukens bij de Jumbo supermarkten blijven in hun huidige...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid