‘Sligro wint marktaandeel in Nederland en België’
_720_480_90.jpg)
Groothandel - “Jaar op jaar vergelijkingen zijn weinigzeggend in tijden van COVID-19, maar over de afgelopen twee jaar zien we dat we zowel in Nederland als België marktaandeel gewonnen hebben. Onze weerbaarheid als organisatie, vanuit een cultuur vol ondernemerschap en daadkracht, bleek ook in 2021 groot”, aldus CEO Koen Slippens bij de presentatie van de jaarcijfers.
Zoals eerder op 5 januari 2022 gemeld, bedroeg de omzet van Sligro Food Group N.V. over 2021 €1.898 miljoen. Dat is een afname van 2,5% ten opzichte van de omzet van €1.946 miljoen in 2020. De nettowinst over het boekjaar was €20 miljoen, een toename van €90 miljoen ten opzichte van een jaar eerder.
Strategie 2025
De komende jaren richt Sligro zich op een aantal strategische thema’s, die zijn vastgesteld in de ‘Strategie 2025’. Punten die daarin worden genoemd zijn meer omzet halen uit bestaande klanten en verdere stappen zetten in de digitale transformatie van de groothandel. Ook op duurzaamheidsterrein gaat Sligro verdere stappen zetten.
Integratie
Ondanks alle COVID-19- maatregelen en de vraaguitval bij veel horecapartijen als gevolg van sluitingen, wist Sligro in vrijwel alle marktsegmenten waarin het actief is marktaandeel te winnen. Wat daarbij geholpen heeft is het feit dat de integratie van Heineken qua infrastructuur en techniek in 2020 was afgerond. Hierdoor kon Sligro in 2021 nagenoeg alle klanten migreren naar het nieuwe systeem, dat na heropening van de horeca direct positieve effecten liet zien.
Nieuwe klanten
Sligro wist ook op andere terreinen goed te presteren. Slippens: “Door een betere integratie van onze bezorg- en zelfbedieningsactiviteiten geven we onze klanten in de regio meer aandacht. Dat wierp in 2021 reeds zijn vruchten af, waardoor we zowel meer nieuwe klanten in de zelfbediening konden verwelkomen als meer verkoop bij bestaande klanten konden realiseren. Onder het ZB Next Gen programma zijn verdere verbeteringen op assortiment en promoties doorgevoerd en hebben we, weliswaar enigszins geremd door investeringsbeperkingen vanuit COVID-19, ook de verdere ombouw van nog niet verbouwde zelfbedieningsvestigingen vervolgd”. Daarnaast wist Sligro de inkoopcondities verder te verbeteren en een deel van de prijsstijgingen in tarieven van transport, personeel en energie doorberekenen in de verkoopprijs.
België
Waar Sligro wel veel problemen kent is in België. COVID-19 heeft daar een enorme impact gehad in 2021, zo laat Sligro weten. ‘Met name in de bezorging en dominant bij JAVA, dat historisch groot is in de zorgmarkt en catering, was het omzetverval groot’. Sligro heeft zich daar daarom voornamelijk geconcentreerd op het verder integreren van activiteiten. Het jaarbericht meldt: ‘De assortimentsharmonisatie tussen ISPC en Sligro is grotendeels afgerond en we zijn gestart om daar ook het JAVA assortiment bij te betrekken. Een steeds groter deel van dat assortiment wordt binnen de supplychain ingericht op een route via het centrale distributiecentrum in Veghel, wat de efficiency stapsgewijs vergroot’. Sligro is desalniettemin optimistisch over d eigen toekomst in België en verwacht binnen enkele jaren winstgevend te zijn.
Vooruitzichten
Volgens Sligro zullen de eerste maanden van 2022 in het teken staan van de heropening van de afzetmarkten. De eerste maanden drukken nog op de omzet en resultaten als gevolg van de geldende maatregelen in Nederland en België. Maar geleidelijk zullen die de komende tijd verdwijnen, zo is de verwachting van de groothandel. ‘De voorbereiding op en het goed uitvoeren van deze herstart, in een markt waar schaarste van producten en mensen heerst, zal veel van onze aandacht vragen’, aldus Sligro. Inflatie, arbeidsschaarste en stijgende grondstofprijzen, zijn straks terug te zien in de consumentenprijzen. Niet per se zorgwekkend voor de groothandel uit Veghel, maar wel iets om scherp op te zitten. ‘Onze inkoopteams zullen alle prijsontwikkelingen scherp en met veel aandacht voor onderbouwing beoordelen,’ aldus Sligro.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
De Haan kiest eigen weg in food en tabak
Tankstation - De Haan Minerale Oliën (DHMO) verruilt als groothandel Lekkerland in Son voor Sligro. Ondanks de succesvolle langdurige samenwerking met Lekkerland, laat De Haan weten ervoor gekozen te hebben om per 1 februari 2025 de samenwerking aan te gaan met groothandel Sligro in Veghel. De Haan ziet Sligro de komende jaren als strategische partner die zal ondersteunen bij het doorontwikkelen...
Lees berichtBroekhuyzen Horecagroothandel nu officieel Bidfood Noordwijkerhout
Groothandel – Broekhuyzen Horecagroothandel in Noordwijkerhout is zaterdag 25 januari officieel geïntegreerd in Bidfood Noordwijkerhout. Dat heeft de groothandel laten weten.
Lees berichtLekkerland Nederland logistiek partner Alsea/Starbucks
Samenwerking - Lekkerland Nederland en Alsea/Starbucks zijn een logistieke samenwerking aangegaan voor het volledige logistieke proces. Beide partijen willen met dit strategische partnership binnen Nederland en België verder groeien.
Lees berichtJan Zandbergen Group introduceert EKO Wagyu X
Introductie – Wagyu rundvlees behoort tot de meest exclusieve vleessoorten. Het vlees is daardoor meestal alleen verkrijgbaar bij de exclusieve restaurants. Jan Zandbergen Group in Veenendaal introduceert nu EKO Wagyu X rundvlees uit Australië dat ook voor de reguliere horeca betaalbaar is.
Lees berichtHorecava trekt volgens organisatie 67.000 bezoekers
Vakbeurzen – De afgelopen Horecava heeft volgens de organisator meer bezoekers op de been gebracht in de Amsterdamse RAI dan de vorige editie. Dit jaar werd de horecabeurs bezocht door 67.000 mensen, terwijl dit vorig jaar lag op 64.000. Daarmee ligt het bezoekers aantal nog net niet op het niveau van voor corona.
Lees berichtHoreca moet scherper kijken naar logistieke kosten
Analyse - Horecaondernemers kunnen het zich niet langer permitteren logistieke kosten te negeren. De kosten voor logistiek nemen de komende jaren naar verwachting fors toe en horecaondernemers betalen daarvoor ongemerkt een hoge prijs. Dat schrijft het FoodService Instituut Nederland (FSIN) in een gezamenlijke verklaring met Topsector Logistiek.
Lees bericht