‘Sligro wint marktaandeel in Nederland en België’


Zowel in Nederland als in België heeft Sligro over de afgelopen twee jaar marktaandeel gewonnen

Groothandel - “Jaar op jaar vergelijkingen zijn weinigzeggend in tijden van COVID-19, maar over de afgelopen twee jaar zien we dat we zowel in Nederland als België marktaandeel gewonnen hebben. Onze weerbaarheid als organisatie, vanuit een cultuur vol ondernemerschap en daadkracht, bleek ook in 2021 groot”, aldus CEO Koen Slippens bij de presentatie van de jaarcijfers.

Zoals eerder op 5 januari 2022 gemeld, bedroeg de omzet van Sligro Food Group N.V. over 2021 €1.898 miljoen. Dat is een afname van 2,5% ten opzichte van de omzet van €1.946 miljoen in 2020. De nettowinst over het boekjaar was €20 miljoen, een toename van €90 miljoen ten opzichte van een jaar eerder.

Strategie 2025

De komende jaren richt Sligro zich op een aantal strategische thema’s, die zijn vastgesteld in de ‘Strategie 2025’. Punten die daarin worden genoemd zijn meer omzet halen uit bestaande klanten en verdere stappen zetten in de digitale transformatie van de groothandel. Ook op duurzaamheidsterrein gaat Sligro verdere stappen zetten.

Integratie

Ondanks alle COVID-19- maatregelen en de vraaguitval bij veel horecapartijen als gevolg van sluitingen, wist Sligro in vrijwel alle marktsegmenten waarin het actief is marktaandeel te winnen. Wat daarbij geholpen heeft is het feit dat de integratie van Heineken qua infrastructuur en techniek in 2020 was afgerond. Hierdoor kon Sligro in 2021 nagenoeg alle klanten migreren naar het nieuwe systeem, dat na heropening van de horeca direct positieve effecten liet zien.

Nieuwe klanten

Sligro wist ook op andere terreinen goed te presteren. Slippens: “Door een betere integratie van onze bezorg- en zelfbedieningsactiviteiten geven we onze klanten in de regio meer aandacht. Dat wierp in 2021 reeds zijn vruchten af, waardoor we zowel meer nieuwe klanten in de zelfbediening konden verwelkomen als meer verkoop bij bestaande klanten konden realiseren. Onder het ZB Next Gen programma zijn verdere verbeteringen op assortiment en promoties doorgevoerd en hebben we, weliswaar enigszins geremd door investeringsbeperkingen vanuit COVID-19, ook de verdere ombouw van nog niet verbouwde zelfbedieningsvestigingen vervolgd”. Daarnaast wist Sligro de inkoopcondities verder te verbeteren en een deel van de prijsstijgingen in tarieven van transport, personeel en energie doorberekenen in de verkoopprijs.

België

Waar Sligro wel veel problemen kent is in België.  COVID-19 heeft daar een enorme impact gehad in 2021, zo laat Sligro weten. ‘Met name in de bezorging en dominant bij JAVA, dat historisch groot is in de zorgmarkt en catering, was het omzetverval groot’. Sligro heeft zich daar daarom voornamelijk geconcentreerd op het verder integreren van activiteiten. Het jaarbericht meldt: ‘De assortimentsharmonisatie tussen ISPC en Sligro is grotendeels afgerond en we zijn gestart om daar ook het JAVA assortiment bij te betrekken. Een steeds groter deel van dat assortiment wordt binnen de supplychain ingericht op een route via het centrale distributiecentrum in Veghel, wat de efficiency stapsgewijs vergroot’. Sligro is desalniettemin optimistisch over d eigen toekomst in België en verwacht binnen enkele jaren winstgevend te zijn.

Vooruitzichten

Volgens Sligro zullen de eerste maanden van 2022 in het teken staan van de heropening van de afzetmarkten. De eerste maanden drukken nog op de omzet en resultaten als gevolg van de geldende maatregelen in Nederland en België. Maar geleidelijk zullen die de komende tijd verdwijnen, zo is de verwachting van de groothandel. ‘De voorbereiding op en het goed uitvoeren van deze herstart, in een markt waar schaarste van producten en mensen heerst, zal veel van onze aandacht vragen’, aldus Sligro. Inflatie, arbeidsschaarste en stijgende grondstofprijzen, zijn straks terug te zien in de consumentenprijzen. Niet per se zorgwekkend voor de groothandel uit Veghel, maar wel iets om scherp op te zitten. ‘Onze inkoopteams zullen alle prijsontwikkelingen scherp en met veel aandacht voor onderbouwing beoordelen,’ aldus Sligro.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Groeiende zorgen over voldoende horecapersoneel

Onderzoek  - Horecaondernemers hebben grote zorgen over personeelskrapte. Zeker met de lange weekenden met Hemelvaart en Pinksteren voor de deur, vragen horecaondernemers zich af of ze hun gasten wel op de juiste manier kunnen ontvangen door het personeelsprobleem in de sector, maar inzet techniek wordt nog niet gezien als oplossing. Dat laat onderzoek van GROUP7 Professional Community zien.

Lees bericht

Vakbeurs euvend & coffeena 2022 gaat niet door

Vakbeurzen - De Internationale Vakbeurs voor Vending & Office Coffee Service die gepland staat voor 27 tot en met 29 oktober, euvend & coffeena 2022, gaat dit jaar niet door. De reden is dat de organisatie niet een volwaardige afspiegeling van de markt voor vending en koffie kan presenteren.

Lees bericht

Diageo lanceert nieuw B2B-kennisplatform DIAGEO One

Platform - Diageo introduceert DIAGEO One, een B2B-ondersteuningsplatform, waar eigenaren van slijterijen en horeca 24 uur per dag terecht kunnen voor onder meer exclusieve trainingsvideo's, recepten, social media materiaal, speciale aanbiedingen, trends updates. Ook het bestellen van Diageo producten via hun reguliere groothandel kan met DIAGO One.

Lees bericht


Platform voor horeca lanceert marktplaats ‘no waste’

Voedselverspilling - TIPPR, het inspiratieplatform voor de horeca,  lanceert een marktplaats met overschotten en imperfecte producten. Op het platform ‘no Waste’ kunnen fabrikanten en groothandelaren producten aanbieden, die zij niet meer kunnen verkopen, maar voor een horecaondernemer tegen een gunstige prijs nog wel geschikt zijn om te gebruiken.

Lees bericht

Grote inhaalslag horeca in 2022 met ruim 30% volumegroei

Analyse - Gedurende dit jaar vindt er in de horeca een grote inhaalslag plaats met een verwachte volumegroei van 30% tot 35%. Ondanks de forse groei zal de horecasector naar verwachting pas in 2023 volledig zijn hersteld van de coronapandemie. Dit blijkt uit het nieuwe vooruitzicht horeca van ING Research.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid