‘Sligro wint marktaandeel in Nederland en België’
![](/images/made/uploads/Sligro_Maastricht2_(Small)_720_480_90.jpg)
Groothandel - “Jaar op jaar vergelijkingen zijn weinigzeggend in tijden van COVID-19, maar over de afgelopen twee jaar zien we dat we zowel in Nederland als België marktaandeel gewonnen hebben. Onze weerbaarheid als organisatie, vanuit een cultuur vol ondernemerschap en daadkracht, bleek ook in 2021 groot”, aldus CEO Koen Slippens bij de presentatie van de jaarcijfers.
Zoals eerder op 5 januari 2022 gemeld, bedroeg de omzet van Sligro Food Group N.V. over 2021 €1.898 miljoen. Dat is een afname van 2,5% ten opzichte van de omzet van €1.946 miljoen in 2020. De nettowinst over het boekjaar was €20 miljoen, een toename van €90 miljoen ten opzichte van een jaar eerder.
Strategie 2025
De komende jaren richt Sligro zich op een aantal strategische thema’s, die zijn vastgesteld in de ‘Strategie 2025’. Punten die daarin worden genoemd zijn meer omzet halen uit bestaande klanten en verdere stappen zetten in de digitale transformatie van de groothandel. Ook op duurzaamheidsterrein gaat Sligro verdere stappen zetten.
Integratie
Ondanks alle COVID-19- maatregelen en de vraaguitval bij veel horecapartijen als gevolg van sluitingen, wist Sligro in vrijwel alle marktsegmenten waarin het actief is marktaandeel te winnen. Wat daarbij geholpen heeft is het feit dat de integratie van Heineken qua infrastructuur en techniek in 2020 was afgerond. Hierdoor kon Sligro in 2021 nagenoeg alle klanten migreren naar het nieuwe systeem, dat na heropening van de horeca direct positieve effecten liet zien.
Nieuwe klanten
Sligro wist ook op andere terreinen goed te presteren. Slippens: “Door een betere integratie van onze bezorg- en zelfbedieningsactiviteiten geven we onze klanten in de regio meer aandacht. Dat wierp in 2021 reeds zijn vruchten af, waardoor we zowel meer nieuwe klanten in de zelfbediening konden verwelkomen als meer verkoop bij bestaande klanten konden realiseren. Onder het ZB Next Gen programma zijn verdere verbeteringen op assortiment en promoties doorgevoerd en hebben we, weliswaar enigszins geremd door investeringsbeperkingen vanuit COVID-19, ook de verdere ombouw van nog niet verbouwde zelfbedieningsvestigingen vervolgd”. Daarnaast wist Sligro de inkoopcondities verder te verbeteren en een deel van de prijsstijgingen in tarieven van transport, personeel en energie doorberekenen in de verkoopprijs.
België
Waar Sligro wel veel problemen kent is in België. COVID-19 heeft daar een enorme impact gehad in 2021, zo laat Sligro weten. ‘Met name in de bezorging en dominant bij JAVA, dat historisch groot is in de zorgmarkt en catering, was het omzetverval groot’. Sligro heeft zich daar daarom voornamelijk geconcentreerd op het verder integreren van activiteiten. Het jaarbericht meldt: ‘De assortimentsharmonisatie tussen ISPC en Sligro is grotendeels afgerond en we zijn gestart om daar ook het JAVA assortiment bij te betrekken. Een steeds groter deel van dat assortiment wordt binnen de supplychain ingericht op een route via het centrale distributiecentrum in Veghel, wat de efficiency stapsgewijs vergroot’. Sligro is desalniettemin optimistisch over d eigen toekomst in België en verwacht binnen enkele jaren winstgevend te zijn.
Vooruitzichten
Volgens Sligro zullen de eerste maanden van 2022 in het teken staan van de heropening van de afzetmarkten. De eerste maanden drukken nog op de omzet en resultaten als gevolg van de geldende maatregelen in Nederland en België. Maar geleidelijk zullen die de komende tijd verdwijnen, zo is de verwachting van de groothandel. ‘De voorbereiding op en het goed uitvoeren van deze herstart, in een markt waar schaarste van producten en mensen heerst, zal veel van onze aandacht vragen’, aldus Sligro. Inflatie, arbeidsschaarste en stijgende grondstofprijzen, zijn straks terug te zien in de consumentenprijzen. Niet per se zorgwekkend voor de groothandel uit Veghel, maar wel iets om scherp op te zitten. ‘Onze inkoopteams zullen alle prijsontwikkelingen scherp en met veel aandacht voor onderbouwing beoordelen,’ aldus Sligro.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Inkooporganisatie GemaQ verlengt samenwerking met Sligro
Tankstations - Coöperatieve inkooporganisatie GemaQ en Sligro Food Group verlengen de samenwerking met 3 jaar. Door de overeenkomst zijn ruim 70 leden en 240 locaties in de tankstationsector opnieuw verzekerd van inkoopvoordeel voor het food- en foodgerelateerde assortiment.
Lees berichtUitdagende tijden blijven Sligro parten spelen
Groothandel - De omzet van de Groep over het eerste halfjaar 2024 bedroeg € 1.393 miljoen, een afname van 0,7% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2023. Desondanks bleef onze ebitda met € 55 miljoen gelijk aan vorig jaar en nam het bedrijfsresultaat met € 2 miljoen toe tot € 6 miljoen. De nettowinst nam door gestegen rentelasten af tot een verlies van € 1 miljoen.
Lees berichtburgerme lanceert nieuw virtueel merk YAY FRY-DAY
Formulenieuws - burgerme heeft de lancering aangekondigd van een virtuele merk: YAY FRY-DAY. Het virtuele merk is gericht op gefrituurde kip biedt de franchisenemers de kans twee merken vanuit één keuken de exploiteren, waardoor er een breder publiek kan worden bereikt. De komst van het nieuwe merk wordt gemeld door de Nationale Franchise Gids.
Lees berichtCrowdAboutNow groeit 50% in eerste zes maanden
Financiering - Crowdfunding platform CrowdAboutNow, dat het kleinbedrijf financiert met behulp van hun klanten en fans, heeft in het eerste halfjaar van 2024 11 miljoen gefinancierd. Dit is een record voor het platform en een groei van 50% ten opzichte van vorig jaar. Dat meldt het financieringsplatform maandag in een bericht.
Lees berichtFeyenoord en Sligro verlengen samenwerking met 5 jaar
Samenwerking - Feyenoord Rotterdam N.V. en Sligro hebben het partnership met vijf jaar verlengd. De horecagroothandel is daarmee tot 1 juli 2029 als Official Food Partner aan de club verbonden. Ook blijft Sligro food- en non-foodproducten leveren aan De Kuip. Dat meldt Sligro Food Group.
Lees berichtUdo Delfgou nieuwe algemeen directeur KHN
Benoeming - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) laat weten dat Udo Delfgou per 1 oktober aantreedt als de nieuwe algemeen directeur van de branchevereniging voor de horeca. Hij volgt in die functie Dirk Beljaarts op, die recent benoemd is in het huidige kabinet als minister van Economische Zaken. Delfgou heeft veel bestuurlijke ervaring.
Lees bericht