Sodexo streeft naar 33% plantaardig in 2025


Cunera Vlaar, CEO Sodexo Nederland: “We waren de route naar NetZero al ingeslagen, waardoor we in 2025 onze uitstoot al met 34% gereduceerd zullen hebben"

Catering - In 2025 is minimaal 33% van de gerechten in Sodexo bedrijfsrestaurants volledig plantaardig. Dat laat de cateraar weten. Het is een van de kortetermijndoelen die onderdeel uitmaken van het internationale doel om in 2040 volledig klimaatneutraal te zijn.

Sodexo heeft zich gecommitteerd aan een NetZero doelstelling in 2040. Dat vraagt inspanningen op allerlei gebieden van het food en facility servicebedrijf en dan vooral op de klantlocaties waar ze actief zijn, zo laat het bedrijf weten. Want 98% van de CO2 uitstoot (totaal 51,1k ton CO2e) in Nederland is gekoppeld aan de activiteiten die daar plaatsvinden. De inkoop van voedingsmiddelen (23,2kt) en het energieverbruik van de Sodexo dienstverlening op de klantlocaties (19,0kt) hebben de hoogste CO2-uitstoot.  Cunera Vlaar, CEO Sodexo Nederland: “We waren de route naar NetZero al ingeslagen, waardoor we in 2025 onze uitstoot al met 34% gereduceerd zullen hebben. Maar we gaan versnellen”

Sodexo wil de komende tijd vaker voor producten kiezen die van grond tot mond een lage uitstoot hebben. Daarnaast nieuwe plantaardige gerechten op de menukaart te zetten die passen bij de eiwittransmissie. Maar ook meer aandacht geven aan het tegengaan van voedselverspilling en klanten begeleiden in het energiezuiniger maken én efficiënter gebruiken van hun kantoren. Vlaar: “We werken intensief samen met onze klanten en andere stakeholders, want alleen samen gaan we deze doelstelling halen. Een goed voorbeeld is de campagne ‘Aardig Eten’ van WNF-NL die momenteel loopt in ruim 100 bedrijfsrestaurants bij onze klanten. Met deze samenwerking bereiden en serveren we lekkere én verantwoorde gerechten, die minder impact hebben op natuur en klimaatverandering.”

Teriyaki Burger

Het aandeel plantaardige gerechten op het menu in de bedrijfsrestaurants van Sodexo in Nederland wordt de laatste jaren al steeds groter. In 2025 moet dat aandeel dus 33% worden. Dé topfavoriet is momenteel de Teriyaki Burger. Het is een van de CO2-neutrale recepten die Sodexo samen met Quorn ontwikkelde met een focus op seizoensgebondenheid en lokaliteit.

Bron: Sodexo/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Bij achttien festivals is het menu volledig vegetarisch

Festivals – Bij achttien grote festivals kunnen de bezoekers dit jaar volledig vegetarisch eten, laat Wakker Dier weten. De organisatie vraagt de festivals meer vegetarisch aan te bieden, om enerzijds de consument kennis te laten maken met vegetarisch eten en anderzijds de milieu-impact van festivals te verkleinen.

Lees bericht


De Vegetarische Slager wordt steeds plantaardiger

Samenwerking - De Vegetarische Slager gaat meer samenwerken met de eivervangers van The EVERY Company, waardoor de producten steeds plantaardiger worden. Veel producten zijn dat al, maar nog niet allemaal. Het online platform ChangeInc. voor toekomstmakers vraagt zich daarom af wordt de Vegetarische Slager straks niet de Veganistische Slager?

Lees bericht



Wakker Dier signaleert daling vleesverkoop supermarkten

Analyse – Uit verkoopdata van marktonderzoekbureau Circana signaleert Wakker Dier dat de vleesverkopen de laatste vier jaar met 16,4 procent zijn gedaald. Ook vorig jaar verkochten supermarkten 2,3 procent minder vlees dan het jaar ervoor. “Veel consumenten eten al minder vlees en ook de meeste supermarkten zetten nu in op meer plantaardig. Dat telt inmiddels aardig op,” aldus Collin Molenaar van Wakker Dier...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid