SPA klimaatneutraal en zet volgende stap in recyclen

Frisdranken – SPA heeft sinds kort de mineraalwaters en frisdranken officieel klimaatneutraal. Het bedrijf ontving daarvoor het internationaal erkende CO2-neutraal label. Daarmee heeft SPA de doelstelling gerealiseerd die het bedrijf zichzelf in 2010 stelde, maar een nieuw uitdagend doel voor 2030 ligt inmiddels vast. Ook zet het bedrijf een volgende stap met recyclen.
SPA wist in tien jaar tijd de uitstoot van broeikasgassen met 50% per liter product terug te brengen. Daarnaast investeert het bedrijf in projecten waarmee andere landen hun uitstoot kunnen terugdringen. Per saldo is het effect van een fles op het klimaat daardoor geneutraliseerd. Een belangrijke mijlpaal, maar de ambities reiken verder. ‘Als producent van natuurlijk mineraalwater weten wij als geen ander hoe afhankelijk we zijn van de natuur’, zegt Bart Peeters, general manager van Spadel Benelux. ‘Klimaatverandering is een van de grote bedreigingen voor de natuur en onze samenleving, dus hechten wij er groot belang aan om die tegen te gaan’.
Maatregelen
Om de doelstelling te realiseren heeft SPA tal van maatregelen genomen , zoals het installeren van 10.000 zonnepanelen, zijn de bottelarij en kantoren overgeschakeld op LED-verlichting en wordt groene elektriciteit ingekocht. Ook he verpakkingsmateriaal is verminderd en is het bedrijf gestopt met het verkopen in blikjes. Bovendien werkt SPA met lokale leveranciers (meer dan 90% bevindt zich op minder dan 500 km afstand) en verkoopt bijna al zijn producten in een gebied tot maximaal 500 km van de bron. Het aantal transportkilometers is verder beperkt door onder meer langere vrachtwagens te gebruiken.
Nieuwe ambities
Het CO2-neutraal label is voor het bedrijf een mijlpaal, maar de ambitie rijkt verder. De komende 10 jaar wil Spadel, het moederbedrijf van SPA, de emissies van CO2 in de keten met nog eens 42% terugdringen. De ambitie is om uiteindelijk in 2050 geen eigen emissies meer te veroorzaken. Een belangrijke stap hierbij is het verder verminderen van de hoeveelheid verpakkingsmateriaal, dat bovendien volledig uit gerecycled materiaal zal bestaan.
Recyclen
SPA heeft de ambitie om in 2025 100% van de op de markt gebrachte flessen weer terug te krijgen. Daarom is het bedrijf op zoek naar innovatieve en creatieve manieren om onze flessen in te zamelen en het bewustzijn van consumenten over inzameling en recycling te vergroten. Het bedrijf heeft zich in Nederland uitgesproken voor statiegeld en voor de Belgische markt heeft het samen met het bedrijf GuestCam een recyclingmachine ontwikkeld om consumenten te activeren hun flesje op de juiste manier te recyclen.
Het prototype van deze machine wordt op dit moment getest op het hoofdkantoor in Brussel. Na het testen zal de machine ingezet worden als activatie van de merken bij klanten in de Out-of-homemarkt, zoals cateringbedrijven, bioscopen en beursgebouwen. Gesprekken daarover lopen. De machine, die in eerste instantie in België zal worden ingezet, kan alle PET-flesjes verwerken, ook flesjes van andere merken. De snippers gerecycled plastic die uit de machine komen zijn alleen niet meer geschikt om nog een keer te gebruiken voor drankverpakkingen vanwege zeer strenge veiligheid- en kwaliteitseisen. Wel kunnen de snippers gebruikt worden voor andere toepassingen, zoals zonnebrillen.
Bron: SPA/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Lagardère gaat drie ‘healthy’ Natoo-winkels openen op NS-stations
Reizigersconcept - Lagardère Travel Retail, de Franse winkelorganisatie met verschillende retailformules in Nederland, waaronder cafetariaformule Smullers, opent dit jaar drie winkels met het eigen eetconcept Natoo. Een concept gericht op gezonde voeding in een 110% CO2 klimaat positieve fast-casual eetgelegenheid. De drie geplande locaties komen op de stations Rotterdam CS, Den Haag CS en Leiden CS.
Lees berichtCoca-Cola stapt volledig over op elektrische bedrijfsauto’s
Duurzaamheid - Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) meldt dat het frisdrankbedrijf volledig overstapt op elektrische voertuigen voor alle bedrijfsauto’s. De transitie moet voor einde van 2026 zijn afgerond vooruitlopend op het wereldwijde EV100 initiatief.
Lees berichtinnocent sap- en smoothieflessen voortaan in statiegeldsysteem
Statiegeld- De sap- en smoothieflessen van innocent maken voortaan deel uit van het Nederlandse statiegeldsysteem. Dat heeft het merk na veel lobbyen en campagne voeren voor elkaar gekregen. De flesjes van innocent waren al volledig recyclebaar, maar op deze manier hoopt het bedrijf dat nog meer flessen gerecycled worden.
Lees berichtChocoladehuis Guylian verduurzaamt duty free assortiment
Chocolade - Het Belgische chocolademerk Guylian, bekend van het klassieke zeebanket, lanceert een vernieuwd duty free assortiment. Ook de Master’s Selection is in een geheel nieuw, duurzaam jasje gestoken. De vernieuwde collecties zullen vanaf half oktober verkrijgbaar zijn binnen de travel retail kanalen en duty free shops.
Lees berichtFinse Paulig opent klimaatneutrale tortillafabriek in België
Tex Mex – Vorige week heeft het Finse familiebedrijf Paulig een nieuwe tortillafabriek geopend in België. Dit betekent een belangrijke mijlpaal om aan de groeiende vraag van Tex Mex-producten in Europa te voldoen. De klimaatneutrale, moderne fabriek is gebouwd naast de bestaande faciliteiten van Paulig in Roeselare, België. De fabriek produceert tortilla’s voor Santa Maria, Poco Loco en private label.
Lees berichtinnocent zet zich in voor wereldwijde en lokale vergroening
Campagne - B Corp innocent, bekend van de smoothies en sappen, zet dit jaar in op vergroening met hun campagne ‘De Grote Vergroening’. Een wereldwijd project waarbij innocent lokale bebossings- en boomgaardprojecten ondersteunen, om zo CO₂ uit de atmosfeer op te nemen.
Lees bericht