SPA klimaatneutraal en zet volgende stap in recyclen

Frisdranken – SPA heeft sinds kort de mineraalwaters en frisdranken officieel klimaatneutraal. Het bedrijf ontving daarvoor het internationaal erkende CO2-neutraal label. Daarmee heeft SPA de doelstelling gerealiseerd die het bedrijf zichzelf in 2010 stelde, maar een nieuw uitdagend doel voor 2030 ligt inmiddels vast. Ook zet het bedrijf een volgende stap met recyclen.
SPA wist in tien jaar tijd de uitstoot van broeikasgassen met 50% per liter product terug te brengen. Daarnaast investeert het bedrijf in projecten waarmee andere landen hun uitstoot kunnen terugdringen. Per saldo is het effect van een fles op het klimaat daardoor geneutraliseerd. Een belangrijke mijlpaal, maar de ambities reiken verder. ‘Als producent van natuurlijk mineraalwater weten wij als geen ander hoe afhankelijk we zijn van de natuur’, zegt Bart Peeters, general manager van Spadel Benelux. ‘Klimaatverandering is een van de grote bedreigingen voor de natuur en onze samenleving, dus hechten wij er groot belang aan om die tegen te gaan’.
Maatregelen
Om de doelstelling te realiseren heeft SPA tal van maatregelen genomen , zoals het installeren van 10.000 zonnepanelen, zijn de bottelarij en kantoren overgeschakeld op LED-verlichting en wordt groene elektriciteit ingekocht. Ook he verpakkingsmateriaal is verminderd en is het bedrijf gestopt met het verkopen in blikjes. Bovendien werkt SPA met lokale leveranciers (meer dan 90% bevindt zich op minder dan 500 km afstand) en verkoopt bijna al zijn producten in een gebied tot maximaal 500 km van de bron. Het aantal transportkilometers is verder beperkt door onder meer langere vrachtwagens te gebruiken.
Nieuwe ambities
Het CO2-neutraal label is voor het bedrijf een mijlpaal, maar de ambitie rijkt verder. De komende 10 jaar wil Spadel, het moederbedrijf van SPA, de emissies van CO2 in de keten met nog eens 42% terugdringen. De ambitie is om uiteindelijk in 2050 geen eigen emissies meer te veroorzaken. Een belangrijke stap hierbij is het verder verminderen van de hoeveelheid verpakkingsmateriaal, dat bovendien volledig uit gerecycled materiaal zal bestaan.
Recyclen
SPA heeft de ambitie om in 2025 100% van de op de markt gebrachte flessen weer terug te krijgen. Daarom is het bedrijf op zoek naar innovatieve en creatieve manieren om onze flessen in te zamelen en het bewustzijn van consumenten over inzameling en recycling te vergroten. Het bedrijf heeft zich in Nederland uitgesproken voor statiegeld en voor de Belgische markt heeft het samen met het bedrijf GuestCam een recyclingmachine ontwikkeld om consumenten te activeren hun flesje op de juiste manier te recyclen.
Het prototype van deze machine wordt op dit moment getest op het hoofdkantoor in Brussel. Na het testen zal de machine ingezet worden als activatie van de merken bij klanten in de Out-of-homemarkt, zoals cateringbedrijven, bioscopen en beursgebouwen. Gesprekken daarover lopen. De machine, die in eerste instantie in België zal worden ingezet, kan alle PET-flesjes verwerken, ook flesjes van andere merken. De snippers gerecycled plastic die uit de machine komen zijn alleen niet meer geschikt om nog een keer te gebruiken voor drankverpakkingen vanwege zeer strenge veiligheid- en kwaliteitseisen. Wel kunnen de snippers gebruikt worden voor andere toepassingen, zoals zonnebrillen.
Bron: SPA/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Coca-Cola introduceert in 2025 diverse nieuwe smaken
Introducties - Coca-Cola introduceert in 2025 weer een reeks innovaties in het frisdrankschap. De frisdrankleverancier blijft zich richten op vernieuwing om in te spelen op de behoeften en smaakvoorkeuren van consumenten. Dit jaar introduceert het merk een breed scala aan innovaties, met verrassende smaken, suikervrije varianten en vernieuwde verpakkingen.
Lees berichtVrumona neemt hard seltzer-merk GiG Drinks over
Overname - Vrumona, Nederlandse producent van onder andere Pepsi, Rivella, en Crystal Clear stapt in een nieuwe categorie en wordt eigenaar van GiG Drinks. GiG staat in Nederland bekend om de populaire hard seltzer producten en zijn een aanvulling op het frisdrankportfolio van Vrumona.
Lees berichtTankstations doen goede zaken in tabak, fris en zoetwaren
Analyse - De Nederlandse tankstationmarkt start 2025 met een omzetgroei van maar liefst 28,4% ten opzichte van januari 2024. De groei zit met name in tabak, koude dranken en zoetwaren. Dat laat de verkoopanalyse zien van Orange Peak Company.
Lees berichtVrumona en SnowWorld verlengen samenwerking
Samenwerking – Frisdrank leverancier Vrumona en leisurepark SnowWorld hebben hun samenwerking verlengd. Beide bedrijven werken al geruime jaren samen.
Lees berichtJasper Spaargaren nieuwe CMO bij The Flower Farm
Benoeming - Jasper Spaargaren is benoemd tot CMO van het merk The Flower Farm. Spaargaren is afkomstig van onder andere Unilever en Vrumona, maar werkte hiervoor als horecaondernemer bij het vernieuwende restaurantconcept The Shift in Den Bosch.
Lees berichtUnilever en ID&T gaan samenwerken op 30 evenementen
Samenwerking - Unilever en eventorganisator ID&T Group gaan de komende drie jaar samenwerken op meer dan 30 evenementen binnen het portfolio van ID&T. Op verschillende festivals, waaronder Mysteryland, Defqon.1 Weekend Festival en alle shows van Awakenings, zullen verschillende Unilever-merken, zoals Lipton Ice Tea, te zien zijn.
Lees bericht