SPA klimaatneutraal en zet volgende stap in recyclen


Frisdranken – SPA heeft sinds kort de mineraalwaters en frisdranken officieel klimaatneutraal. Het bedrijf ontving daarvoor het internationaal erkende CO2-neutraal label. Daarmee heeft SPA de doelstelling gerealiseerd die het bedrijf zichzelf in 2010 stelde, maar een nieuw uitdagend doel voor 2030 ligt inmiddels vast. Ook zet het bedrijf een volgende stap met recyclen.

SPA wist in tien jaar tijd de uitstoot van broeikasgassen met 50% per liter product terug te brengen. Daarnaast investeert het bedrijf in projecten waarmee andere landen hun uitstoot kunnen terugdringen. Per saldo is het effect van een fles op het klimaat daardoor geneutraliseerd. Een belangrijke mijlpaal, maar de ambities reiken verder. ‘Als producent van natuurlijk mineraalwater weten wij als geen ander hoe afhankelijk we zijn van de natuur’, zegt Bart Peeters, general manager van Spadel Benelux. ‘Klimaatverandering is een van de grote bedreigingen voor de natuur en onze samenleving, dus hechten wij er groot belang aan om die tegen te gaan’.

Maatregelen

Om de doelstelling te realiseren heeft SPA tal van maatregelen genomen , zoals het installeren van 10.000 zonnepanelen, zijn de bottelarij en kantoren overgeschakeld op LED-verlichting en wordt groene elektriciteit ingekocht. Ook he verpakkingsmateriaal is verminderd en is het bedrijf gestopt met het verkopen in blikjes. Bovendien werkt SPA met lokale leveranciers (meer dan 90% bevindt zich op minder dan 500 km afstand) en verkoopt bijna al zijn producten in een gebied tot maximaal 500 km van de bron. Het aantal transportkilometers is verder beperkt door onder meer langere vrachtwagens te gebruiken.

Nieuwe ambities

Het CO2-neutraal label is voor het bedrijf een mijlpaal, maar de ambitie rijkt verder. De komende 10 jaar wil Spadel, het moederbedrijf van SPA, de emissies van CO2 in de keten met nog eens 42% terugdringen. De ambitie is om uiteindelijk in 2050 geen eigen emissies meer te veroorzaken. Een belangrijke stap hierbij is het verder verminderen van de hoeveelheid verpakkingsmateriaal, dat bovendien volledig uit gerecycled materiaal zal bestaan.

Recyclen

SPA heeft de ambitie om in 2025 100% van de op de markt gebrachte flessen weer terug te krijgen. Daarom is het bedrijf op zoek naar innovatieve en creatieve manieren om onze flessen in te zamelen en het bewustzijn van consumenten over inzameling en recycling te vergroten. Het bedrijf heeft zich in Nederland uitgesproken voor statiegeld en voor de Belgische markt heeft het samen met het bedrijf GuestCam een recyclingmachine ontwikkeld om consumenten te activeren hun flesje op de juiste manier te recyclen.

Het prototype van deze machine wordt op dit moment getest op het hoofdkantoor in Brussel. Na het testen zal de machine ingezet worden als activatie van de merken bij klanten in de Out-of-homemarkt, zoals cateringbedrijven, bioscopen en beursgebouwen. Gesprekken daarover lopen. De machine, die in eerste instantie in België zal worden ingezet, kan alle PET-flesjes verwerken, ook flesjes van andere merken. De snippers gerecycled plastic die uit de machine komen zijn alleen niet meer geschikt om nog een keer te gebruiken voor drankverpakkingen vanwege zeer strenge veiligheid- en kwaliteitseisen. Wel kunnen de snippers gebruikt worden voor andere toepassingen, zoals zonnebrillen.

Bron: SPA/@FoodClicks

De plastic schredder van Spadel

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

‘Nederlanders zijn gezonder fris gaan drinken’

Onderzoek – ‘De Nederlander is gezonder gaan drinken’, dat meldt Taco Juriaanse, directeur van FWS, de koepelorganisatie van fris- en mineraalwaterproducenten, naar aanleiding van het Nationale Frisse Dranken Onderzoek 2021. Drie op de vijf Nederlander let nu, na corona, op de hoeveelheid suikers in frisse dranken.

Lees bericht



Chaudfontaine behaalt platinum AWS-certificaat

Duurzaam - De mineraalwaterbottelarij Chaudfontaine heeft het platinum certificaat voor duurzaam watermanagement behaald van Alliance for Water Stewardship (AWS). Het gaat om de hoogste score binnen dit certificaat voor duurzaam waterbeheer dat wereldwijd behaald kan worden.

Lees bericht

Vrumona verwijdert één miljard suikerklontjes uit frisdranken

Frisdranken - Vrumona heeft eerder de belofte gedaan goed en gezond drinken voor iedereen mogelijk te maken. Daarom is het bedrijf sinds 2015 bezig om het suikergehalte in haar frisdranken sterk te verminderen. Die missie heeft geleid tot een belangrijk mijlpaal: tot nu toe zijn er één miljard suikerklontjes uit de totale portfolio verdwenen.

Lees bericht


Kapteijn: ‘Statiegeldregeling past bij duurzaamheidstrategie Vrumona’

Interview - De statiegeldregeling voor de kleine plasticflesjes en een aantal buitenhuislocaties gaat in per 1 juli aanstaande. Maar per 1 juni hebben consumenten al de mogelijkheid plastic flesjes in te leveren. Niet elke organisatie of ondernemer, die de verplichting heeft de flesje in te leveren, is er al klaar voor. En hoe zit dat bij de frisdrankproducten? Is een bedrijf als...

Lees bericht

Spadel wil positieve impact en zet nog meer in op duurzaamheid

Duurzaam - Spadel, het moederbedrijf van mineraalwater Spa, zet nog een stap extra in haar duurzaamheidstrategie en voegt als eerste drankproducent in de Benelux de duurzaamheidsambitie toe aan het doel van de vennootschap. De ambitie sluit aan bij de nieuwe MVO-strategie voor 2025 waarin natuur, consument, lokaliteit en de maatschappij centraal staan.

Lees bericht



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid