Steeds minder 'particulier' gekocht bij groothandel


Supermarkt – Speciaalzaken, met uitzondering van reformzaken (natuurvoedingswinkels), zagen in 2014 hun klantenkring afnemen ten opzichte van 2012. Dit geldt ook voor de markt, warenhuizen en – opvallend – de groothandel. Dat blijkt uit cijfers van onderzoekbureau GfK. Speciaalzaken moeten het vooral van de groep ouderen hebben. Gezinnen met kinderen kopen voornamelijk bij de supermarkt. Opvallend is ook de daling in het aantal consumenten dat niet meer bij de groothandels de particuliere inkopen doet. In veel gevallen kopen ondernemers naast de zakelijk boodschappen in de groothandels ook de boodschappen voor thuis. Dit percentage lag in 2008 nog op bijna 15 procent, maar is nu gedaald naar minder dan 10 procent. Een verklaring voor de forse daling is er niet direct, maar de geringe prijsafstand tussen groothandel en supermarkt speelt ongetwijfeld een rol. Vorig jaar bezocht de consument gemiddeld 4,6 verschillende supermarktformules. Albert Heijn kreeg de meeste klanten over de vloer, gevolgd door respectievelijk Lidl, Jumbo, Aldi en C1000. De Nederlandse supermarktomzet is in april 2015 met 0.5% gestegen ten opzichte van april 2014. De totale supermarktomzet bedroeg in april 2015 3,23 miljard euro. In april 2014 was dit  3,21 miljard euro. De gemiddelde waarde per kassabon in april 2015 was 22,25 euro. Dit is een stijging van 0.7% ten opzichte van april 2014. De eerste vier maanden van 2015 steeg de supermarktomzet in Nederland met 1.3% naar 11,6 miljard euro. De afgelopen jaren daalde het aantal supermarktformules in Nederland. Hierdoor zagen met name de grotere supermarktketens hun klantenkring groeien. Jumbo groeit het hardst door de overname van C1000, maar ook Albert Heijn, Lidl, Aldi en PLUS zagen hun klantenkring in 2014 groeien ten opzichte van 2012. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid