Subway meeste vegan opties van grote fastfood ketens


Subway is in Nederland ook zeer actief met vegan opties / Foto bij: Subway

Analyse - In Nederland heeft Subway de meeste vegan opties van alle grote fastfoodketens. Bij deze lunchformule is 12% van de hoofdgerechten helemaal plantaardig te bestellen. Ook bieden ze iedere woensdag de ‘Vegan Supreme’ patty op basis van quinoa en kikkererwten aan als ‘Sub of the Day’.

In andere landen loopt Subway echter nog niet voorop en kun je voor plantaardig fastfood het beste terecht bij Burger King. Dit blijkt uit onderzoek van food awareness organisatie ProVeg International, dat de menu’s van fastfoodketens bekeek uit 9 landen, te weten Nederland, België, Tsjechië, Duitsland, Polen, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Afrika en de Verenigde Staten. Gekeken werd naar alle gerechten van hoofdgerechten, bijgerechten tot aan de desserts. Als plantaardige gerechten op opvallende wijze werden gepresenteerd werden extra punten toegekend.

Van de 43 geanalyseerde menu’s hadden 22 (51%) ten minste één plantaardige optie. Martine van Haperen, expert voeding en foodservice bij ProVeg Nederland: “Dat is een goed begin, maar er is nog ruimte voor verbetering. Veel fastfoodrestaurants hebben alleen plantaardige bijgerechten, zoals friet en salade. Plantaardige hoofdgerechten en desserts zoals een burger, muffin of ijsje ontbreken vaak nog. Ook is er vaak geen vegan mayonaise en andere saus.” Volgens ProVeg zou het feit alleen al dat de Nederlandse horeca alleen de mayonaise en fritessaus zouden vervangen door plantaardige versies, dat al jaarlijks ruim 185.000 kippenlevens zou besparen en 7397 ton CO2.

Burger King meest plantaardig

Internationaal heeft Burger King de meeste plantaardige gerechten en komt daarmee het beste in de ranking, gevolgd door Subway, McDonald's, Pizza Hut en KFC. In Nederland werden de menu’s van vijf ketens bekeken. Hier had Subway de meeste opties, gevolgd door Burger King, Domino’s, KFC en tot slot McDonald's. In België was Domino’s de winnaar van de ranking, gevolgd door Pizza Hut, McDonalds, Burger King en KFC.

McDonald’s

McDonald’s en KFC bieden als enige van de onderzochte Nederlandse fastfoodketens geen plantaardige hoofdgerechten aan, volgens ProVeg. De organisatie zegt daarover: ‘De McPlant burger bij McDonalds heeft weliswaar een vegan patty, maar er zit dierlijke kaas op’. McDonald’s Nederland loopt hiermee volgens Proveg achter in vergelijking met andere Nederlandse fastfoodketens én met McDonald’s in onder andere Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, die wel één of meerdere volledig plantaardige hoofdgerechten in het assortiment hebben. KFC heeft in sommige landen enkele vegetarische hoofdgerechten, maar geen volledig plantaardige. Burger King daarentegen heeft zes plantaardige hoofdgerechten, zoals de Veggie Long Chicken, Veggie Whopper en Veggie nuggets. Op veel opties die plantaardig hadden kunnen zijn, zit echter een saus met dierlijke ingrediënten. Volgens ProVeg is dat een gemiste kans.

Plantaardig groeit

Uit eerder onderzoek van ProVeg bleek dat het aandeel plantaardige producten in de Nederlandse horeca en foodservice tussen 2016 en 2021 groeide van 1,4% naar 5,4%. Van Haperen: “We verwachten dat deze groei zich de komende jaren geleidelijk zal voortzetten. Niet alleen heeft de overheid als doel gesteld dat in 2030 50% van de in Nederland geconsumeerde eiwitten plantaardig moet zijn, maar een meerderheid van de consumenten geeft al aan dat zij vaker plantaardig willen eten."

Bron: ProVeg/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

JRE-Nederland doet mee aan Week Zonder Vlees & Zuivel

Actieweek – JRE-Jeunes Restaurateurs doet mee aan de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel. De restaurants willen de gasten een week traceren op eten en te drinken, zonder vlees en zuivel. De restaurateurs zijn van mening dat “deze kleine moeite een onvoorstelbaar positieve impact kan hebben op mens, dier en milieu”.

Lees bericht


Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel start zevende editie

Actie – De zevende editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel is maandag van start gegaan. Bedoeling van de actieweek is mensen laten zien hoe eenvoudig het is om zonder vlees en zuivel te leven en wat de impact daarvan is op het klimaat. Deze editie is er extra aandacht voor Gen Z en Gen Alpha. Zij worden uitgedaagd om...

Lees bericht

McDonald’s brengt Happy Meal voor volwassenen

Formulenieuws –McDonald’s biedt vanaf 27 februari een Happy Meal voor volwassenen. Hierbij heeft de gast de keuze tussen een Big Mac menu of een menu met 9 McNuggets. Daarnaast biedt het menu een speeltje als vanouds, namelijk een speciale collectors item ontworpen door het Amerikaanse talent Kerwin Frost.  Het McDonald’s Happy Meal voor volwassenen is uitsluitend als App Exclusive verkrijgbaar...

Lees bericht

AH geeft zakelijke klant 10% korting op plantaardig en biologisch

Formulenieuws- Albert Heijn biedt geeft alle zakelijke klanten voortaan standaard 10% korting op alle biologische en AH Terra-producten. Deze laatste is de volledig plantaardige lijn van het eigenmerk. Albert Heijn is de eerste supermarkt in Nederland met een standaardkorting op Bio en AH Terra voor zakelijke klanten.

Lees bericht






© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid