Supermarktomzet stijgt met 3.0% naar 46.3 miljard euro


Marktaandeel van Jumbo daalde, onder andere door minder locaties

Analyse – Het marktaandeel van Albert Heijn groeide en dat van Jumbo daalde afgelopen jaar, onder meer door het aantal locaties. AH groeide met bijna 100 vestigingen terwijl Jumbo zes locaties minder had dan in 2021. In totaal deed de supermarktsector het goed in 2022 met een omzet van €46.3 miljard. Daarmee noteerde de sector een groei van 3.0%, met een waarde van €1.35 miljard. Dat meldt NielsenIQ woensdag.

De groei in omzet werd in belangrijke mate bepaald door de hogere prijzen van de producten, want in 2022 werden er minder producten gekocht. De prijsstijgingen zijn volgens NielsenIQ het gevolg van ‘diverse turbulente ontwikkelingen’ in Europa. Daarnaast waren de gestegen energieprijzen en schaarste van grondstoffen belangrijke factoren waarom de prijzen omhoog zijn gegaan. Als gevolg van deze ontwikkelingen waren de prijzen in december 2022 gemiddeld 17.3% hoger dan een jaar eerder (o.b.v. >35.000 artikelen). Gevolg was dat er ook minder is gekocht door de cosnument. ‘Na de eerdere volumedaling in 2021, als gevolg van de Corona-piek een jaar daarvoor, heeft een verdere volumedaling in 2022 een negatieve impact op de omzet. Deze werd vervolgens volledig gecompenseerd door de positieve impact van de prijscomponent, leidend tot de 3.0% groei,’ schrijft NielsenIQ dan ook.

Huismerken

De hogere prijzen zorgden er ook voor dat consumenten meer de huismerken van de retailers in hun mandje legden. Het omzetaandeel van Eigen Merken steeg naar 43.8%. Een trendbreuk met eerdere jaren waarin het aandeel van Eigen Merken steeds daalde. Het online aandeel stabiliseerde. Na de succesvolle jaren tijdens de coronaperiode, bleef het aandeel in 2022 steken op het niveau van 2021, namelijk 5.2%.

Bron: NielsenIQ/@FoodClicks

Foto's: Marktaandelen 2022 versus 2021 van de Nederlandse supermarktketens

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Jumbo beëindigt samenwerking met Everest en Epic Partners

Supermarkten - Jumbo Supermarkten stopt per eind 2025 met de samenwerking met de internationale inkooporganisaties Everest en Epic Partners voor A-merkproducten. Hoewel de retailer terugkijkt op een waardevolle periode, kiest Jumbo voor een nieuwe koers waarbij de inkoop van A-merken dichter bij de organisatie zelf wordt georganiseerd.

Lees bericht


CBL positief over koopkrachtfocus in Miljoenennota

Politiek - Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) reageert positief op de koopkrachtfocus in de Miljoenennota 2026, die dinsdag tijdens Prinsjesdag werd gepresenteerd door het demissionaire kabinet-Schoof. Tegelijkertijd benadrukt het CBL dat het tijd is voor concrete maatregelen om de lastendruk voor ondernemers te verlagen.

Lees bericht


Inkoop plantaardig Rewe Group moet naar 60 procent

Buitenland - Rewe Group, het moederbedrijf achter (onder andere) Rewe en Penny – en eigenaar van Lekkerland -, publiceerde onlangs haar eiwitstrategie. Het maakte daarbij ook haar eigen eiwitdoelstelling bekend: het wil in 2035 de inkoop – dus niet de verkoop – van plantaardige producten bij Rewe en Penny Duitsland verhoogd hebben tot 60 procent. Dat meldt het foodvakblad FoodPersonality.

Lees bericht


Huismerken winnen verder terrein in de foodservice

Onderzoek - Huismerken zijn bezig aan een stille opmars binnen de Nederlandse foodservice. Niet alleen in de keuken, maar steeds vaker ook zichtbaar aan de voorkant van het horecabedrijf. Uit de meest recente editie van de GROUP7 Professional Community Scan blijkt dat inmiddels 28% van de horecaondernemers, cateraars en instellingen huismerkproducten inzet die direct zichtbaar zijn voor de gast.

Lees bericht




© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid