Supermarktomzet stijgt met 3.0% naar 46.3 miljard euro


Marktaandeel van Jumbo daalde, onder andere door minder locaties

Analyse – Het marktaandeel van Albert Heijn groeide en dat van Jumbo daalde afgelopen jaar, onder meer door het aantal locaties. AH groeide met bijna 100 vestigingen terwijl Jumbo zes locaties minder had dan in 2021. In totaal deed de supermarktsector het goed in 2022 met een omzet van €46.3 miljard. Daarmee noteerde de sector een groei van 3.0%, met een waarde van €1.35 miljard. Dat meldt NielsenIQ woensdag.

De groei in omzet werd in belangrijke mate bepaald door de hogere prijzen van de producten, want in 2022 werden er minder producten gekocht. De prijsstijgingen zijn volgens NielsenIQ het gevolg van ‘diverse turbulente ontwikkelingen’ in Europa. Daarnaast waren de gestegen energieprijzen en schaarste van grondstoffen belangrijke factoren waarom de prijzen omhoog zijn gegaan. Als gevolg van deze ontwikkelingen waren de prijzen in december 2022 gemiddeld 17.3% hoger dan een jaar eerder (o.b.v. >35.000 artikelen). Gevolg was dat er ook minder is gekocht door de cosnument. ‘Na de eerdere volumedaling in 2021, als gevolg van de Corona-piek een jaar daarvoor, heeft een verdere volumedaling in 2022 een negatieve impact op de omzet. Deze werd vervolgens volledig gecompenseerd door de positieve impact van de prijscomponent, leidend tot de 3.0% groei,’ schrijft NielsenIQ dan ook.

Huismerken

De hogere prijzen zorgden er ook voor dat consumenten meer de huismerken van de retailers in hun mandje legden. Het omzetaandeel van Eigen Merken steeg naar 43.8%. Een trendbreuk met eerdere jaren waarin het aandeel van Eigen Merken steeds daalde. Het online aandeel stabiliseerde. Na de succesvolle jaren tijdens de coronaperiode, bleef het aandeel in 2022 steken op het niveau van 2021, namelijk 5.2%.

Bron: NielsenIQ/@FoodClicks

Foto's: Marktaandelen 2022 versus 2021 van de Nederlandse supermarktketens

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Nieuw omzetrecord met kerst voor supermarkten

Supermarkten – Voor het eerst in twee jaar tijd kon kerst weer met elkaar gevierd worden in Nederland, zonder maatregelen en beperkingen. In 2020 en 2021 profiteerde het supermarkt kanaal van de veranderde omstandigheden door COVID-19 en sneuvelden de omzetten tijdens de kerstweek. Ook in 2022 vond de consument de supermarkt weer voor Kerst, met een nieuw omzetrecord tot gevolg.  

Lees bericht


Eerste onbemande REWE Pick&Go winkel geopend

Buitenland – De Duitse supermarktorganisatie REWE heeft na het openen van twee hybride testwinkels in Keulen en Berlijn, nu ook de eerste volledig onbemande REWE Pick&Go geopend. In de winkel aan de Karlstraße in München kunnen klanten winkelen zonder fysiek af te hoeven rekenen.

Lees bericht


Getir moet supermarkt van gemeente Amsterdam sluiten

Flitsbezorging - Amsterdam wil dat Getir de tot supermarkt omgebouwde darkstore in de Eerste Jacob van Campenstraat toch sluit. De flitsbezorger bouwde de locatie in juli om in een zaak waar je als consument ook boodschappen kunt doen, om zodoende aan de gemeentelijke eisen te voldoen. Maar de gemeente blijft van mening dat de vestiging geen echte supermarkt is.

Lees bericht


ING: Horeca laat gematigd positief beeld zien in 2023

Analyse - De horeca maakt dit jaar een grote inhaalslag met een verwachte volumegroei van rond de 30%. Desondanks is de horeca eind 2022 qua volume nog altijd niet terug op het pre-coronaniveau van eind 2019. De vooruitzichten voor de sector voor 2023 zijn gematigd positief met een volumegroei van circa 5%.

Lees bericht

Dirk deelt appels uit bij basisscholen om broodtrommels te vullen

Actie - Om kinderen in Nederland een gezonde start op school te geven na de herfstvakantie, deelt Dirk van den Broek deze maandag en dinsdag appels uit bij basisscholen in de buurt van alle Dirk-filialen. De landelijke appeltjesactie is een reactie op het recente nieuws dat steeds meer kinderen in Nederland met een lege broodtrommel naar school moeten.

Lees bericht



© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid