Supermarktomzet stijgt met 3.0% naar 46.3 miljard euro
_1024_768_90.jpg)
Analyse – Het marktaandeel van Albert Heijn groeide en dat van Jumbo daalde afgelopen jaar, onder meer door het aantal locaties. AH groeide met bijna 100 vestigingen terwijl Jumbo zes locaties minder had dan in 2021. In totaal deed de supermarktsector het goed in 2022 met een omzet van €46.3 miljard. Daarmee noteerde de sector een groei van 3.0%, met een waarde van €1.35 miljard. Dat meldt NielsenIQ woensdag.
De groei in omzet werd in belangrijke mate bepaald door de hogere prijzen van de producten, want in 2022 werden er minder producten gekocht. De prijsstijgingen zijn volgens NielsenIQ het gevolg van ‘diverse turbulente ontwikkelingen’ in Europa. Daarnaast waren de gestegen energieprijzen en schaarste van grondstoffen belangrijke factoren waarom de prijzen omhoog zijn gegaan. Als gevolg van deze ontwikkelingen waren de prijzen in december 2022 gemiddeld 17.3% hoger dan een jaar eerder (o.b.v. >35.000 artikelen). Gevolg was dat er ook minder is gekocht door de cosnument. ‘Na de eerdere volumedaling in 2021, als gevolg van de Corona-piek een jaar daarvoor, heeft een verdere volumedaling in 2022 een negatieve impact op de omzet. Deze werd vervolgens volledig gecompenseerd door de positieve impact van de prijscomponent, leidend tot de 3.0% groei,’ schrijft NielsenIQ dan ook.
Huismerken
De hogere prijzen zorgden er ook voor dat consumenten meer de huismerken van de retailers in hun mandje legden. Het omzetaandeel van Eigen Merken steeg naar 43.8%. Een trendbreuk met eerdere jaren waarin het aandeel van Eigen Merken steeds daalde. Het online aandeel stabiliseerde. Na de succesvolle jaren tijdens de coronaperiode, bleef het aandeel in 2022 steken op het niveau van 2021, namelijk 5.2%.
Bron: NielsenIQ/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Aldi test kassaloos winkelen op 18 locaties in Nederland
Supermarkt – Samen met partner shopreme en de ALDI Nord Group of Companies test de dicounter de zelfscankassa en de ALDI SCAN&GO-app, waar klanten zelf producten mee kunnen scannen, zonder dat zij voorafgaand zijn geregistreerd. De test worden gedaan in 18 winkels.
Lees berichtFormule 1-kijker kiest voor chips, warme snacks en toastjes
Zoetwaren & snacks – De meest geliefde lekkernijen tijdens het kijken van de Grand Prix van komend weekend zijn in volgorde van populariteit respectievelijk chips, warme snacks en toastjes met smeersels. Het Hollandse stukje kaas komt als vierde snack op tafel.
Lees berichtING ziet winkelverkopen voor het eerst in tien jaar krimpen
Analyse – ING Research geeft in een analyse van de winkelverkopen aan dat het uitdagende tijden zijn voor retailers. De retailsector heeft te maken met een hoge inflatie en een laag consumentenvertrouwen. De verwachting is dat voor het eerst in tien jaar de afzet krimpt met zo’n 2% in 2023.
Lees berichtTweede SPAR Foodclub met The Tosti Club geopend
Formulenieuws – SPAR heeft in Tilburg de tweede locatie geopend van de gemaksformule SPAR Foodclub met The Tosti Club. In SPAR Zorgvlied ligt de nadruk nog meer op foodservice en assortiment en diensten die aan de horeca verwant zijn.
Lees berichtNederlander drinkt vaker alcoholvrij, biologisch en uit Europa
Analyse – Delta Wines laat weten dat over de eerste zes maanden de Nederlander vaker alcoholvrij drinkt, meer zoekt naar de biologische wijnen en een voorkeur heeft voor wijnen uit Europa. Het volume van de gehele wijncategorie daalt de eerste helft van het jaar met 5.3%.
Lees berichtLidl Beste Supermarkt van Nederland in GfK zomerrapport
Verkiezing - Lidl is in het Zomerrapport van onderzoeksbureau GfK uitgeroepen tot 'Beste Supermarkt van Nederland'. Dit jaarlijkse rapport beoordeelt de Nederlandse supermarkten op een aantal aspecten. Lidl is overall als beste beoordeeld op het onderdeel kwaliteit en versafdelingen.
Lees bericht