Supermarktomzet stijgt met 3.0% naar 46.3 miljard euro


Marktaandeel van Jumbo daalde, onder andere door minder locaties

Analyse – Het marktaandeel van Albert Heijn groeide en dat van Jumbo daalde afgelopen jaar, onder meer door het aantal locaties. AH groeide met bijna 100 vestigingen terwijl Jumbo zes locaties minder had dan in 2021. In totaal deed de supermarktsector het goed in 2022 met een omzet van €46.3 miljard. Daarmee noteerde de sector een groei van 3.0%, met een waarde van €1.35 miljard. Dat meldt NielsenIQ woensdag.

De groei in omzet werd in belangrijke mate bepaald door de hogere prijzen van de producten, want in 2022 werden er minder producten gekocht. De prijsstijgingen zijn volgens NielsenIQ het gevolg van ‘diverse turbulente ontwikkelingen’ in Europa. Daarnaast waren de gestegen energieprijzen en schaarste van grondstoffen belangrijke factoren waarom de prijzen omhoog zijn gegaan. Als gevolg van deze ontwikkelingen waren de prijzen in december 2022 gemiddeld 17.3% hoger dan een jaar eerder (o.b.v. >35.000 artikelen). Gevolg was dat er ook minder is gekocht door de cosnument. ‘Na de eerdere volumedaling in 2021, als gevolg van de Corona-piek een jaar daarvoor, heeft een verdere volumedaling in 2022 een negatieve impact op de omzet. Deze werd vervolgens volledig gecompenseerd door de positieve impact van de prijscomponent, leidend tot de 3.0% groei,’ schrijft NielsenIQ dan ook.

Huismerken

De hogere prijzen zorgden er ook voor dat consumenten meer de huismerken van de retailers in hun mandje legden. Het omzetaandeel van Eigen Merken steeg naar 43.8%. Een trendbreuk met eerdere jaren waarin het aandeel van Eigen Merken steeds daalde. Het online aandeel stabiliseerde. Na de succesvolle jaren tijdens de coronaperiode, bleef het aandeel in 2022 steken op het niveau van 2021, namelijk 5.2%.

Bron: NielsenIQ/@FoodClicks

Foto's: Marktaandelen 2022 versus 2021 van de Nederlandse supermarktketens

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Consumentenbestedingen stegen in 2023 met 6%

Analyse - De consumentenbestedingen in fast moving consumer goods (FMCG) en Tech & Durables (T&D) stegen in 2023 met 6 procent ten opzichte van 2022. Het markttotaal komt daarmee uit op 78,6 miljard euro in 2023. Dat blijkt uit de nieuwe NIQ Retail Spend Barometer, die de verkoopgegevens verzamelt van zowel NIQ als GfK. 

Lees bericht


‘Kwart supermarktomzet tabak naar tankstations en tabakszaken’

Tankstations - In de eerste vier weken van het jaar is de verkoop van tabak hard gedaald bij de supermarkten, terwijl de tankstations en de tabaks- en gemakszaken de omzet fors zagen toenemen. Volgens cijfers van marktonderzoekbureau Circana lag de omzet bij supermarkten 25% lager. Opvallend want vooralsnog zijn alleen de eigen filialen van Albert Heijn gestopt met de verkoop van...

Lees bericht

Marktaandelen supers in 2023 volgens NielsenIQ

Supermarkten - Marktonderzoeker NielsenIQ heeft de marktaandelen van supermarkten over 2023 bekendgemaakt. Zoals gebruikelijk zijn niet alle marktaandelen gepubliceerd, aangezien supermarktbedrijven daarvoor toestemming moeten geven en deze dit lang niet allemaal doen.

Lees bericht

GfK Panel Services komt in handen van YouGov

Overname - Het Britse onderzoeksbureau YouGov heeft de Consumer Panel Services-activiteiten van GfK overgenomen. YouGov wil haar positie in de FMCG-sector versterken en daar past de overname, waarmee een bedrag van € 315 miljoen mee gemoeid is, goed bij.

Lees bericht


Marco van Bergen sluit zijn Udens toprestaurant OONIVOO

Horeca - Het Udense toprestaurant OONIVOO WineSpired sluit per 30 december 2023 definitief de deuren. Dat heeft eigenaar Marco van Bergen laten weten. Inflatie en de energiecrisis, die volgen op het verlies van de Michelinster en drie horecalockdowns zijn de reden. Hij is nog op zoek naar een partij die de lopende huurovereenkomst en de inrichting van het restaurant wil overnemen.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid