Thuisbezorging in 4 weken tijd met 20% gestegen
![](/images/made/uploads/FOTO_2_-McDonald’s_breidt_McDelivery_uit_met_proef_via_Thuisbezorgd.nl_1080_720_90.jpg)
Analyse – De horeca is deze zomer minder hard gestegen dan in de zomer van vorig jaar. Anders ligt dat bij thuisbezorging. Dat blijft maar doorstijgen. De afgelopen 4 weken wederom met 20 procent (van 6,5% van de avondmaaltijden thuis naar 7,9%).
Dat blijkt uit het Visit Rapport P8 en de prognose 2022 van Datlinq dat vandaag werd gepresenteerd. Gekeken was naar de periode van 19 juli tot 15 augustus. In deze periode waren de horeca en detailhandel bijna volledig open. Wat algemeen opviel was dat de detailhandel food weliswaar year-to-date een stijging van het aantal bezoekers kende maar dat dit tijdens de zomer net zoals in Q2 naar een structureel lager niveau tendeert. Non-food detailhandel houdt wel de plus vast van het 2e kwartaal van 40% in het 2e kwartaal en evenaart daarmee het aantal bezoeken van vorig jaar.
Stijging horeca vlakt af
Na een periode van bijna twee maanden van groei, is de groei voor de horeca in P8 gestopt. Er is zelfs een kleine daling merkbaar in het totaal aantal bezoeken. Dit betekent dat het aantal nog steeds onder het niveau van P8 in 2020 blijft. In die periode vorig jaar had de toename in bezoek veel meer vaart, na de versoepelingen van de beperkingen in de horeca, aldus de rapportage van Datlinq. Dat constateert dat leisure en fastservice het sinds begin dit jaar het relatief beter doen dan de andere sectoren in 2021.
Foodretail
Het aantal bezoeken aan supermarkten ligt in P7 en P8 iets hoger dan in andere perioden, terwijl non-food op hetzelfde niveau van P4 tot P6 blijft, aldus de rapportage. Wat verder blijkt is dat de speciaalzaken verder terugvallen. Datlinq noemt het fascinerend om te zien dat de groei van het aantal bezoeken in P7 zowel in food als non-food zit. Van P1 tot P7 laat food een sterke groei zien, en non-food heeft sinds mei 2021 een enorme inhaalslag gemaakt. De detailhandel beleeft dus nog steeds zijn beste jaar sinds 2018.
Thuisbezorgmaaltijden naar 8%
Nog een opvallende conclusie uit de rapportage van Dalinq: waar in de afgelopen periode het aandeel thuisbezorging zich leek te stabiliseren rond de 5% maaltijden, ziet het Rotterdamse bureau nu een beweging naar bijna 8%. En dat juist op het moment dat de horeca steeds toegankelijker wordt. Uit nadere analyse blijkt dat het vooral de groep tot 50 jaar is die aan die stijging bijdraagt. Het aandeel stijgt maar liefst met 2,7%.
Bron: Datlinq/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
burgerme lanceert nieuw virtueel merk YAY FRY-DAY
Formulenieuws - burgerme heeft de lancering aangekondigd van een virtuele merk: YAY FRY-DAY. Het virtuele merk is gericht op gefrituurde kip biedt de franchisenemers de kans twee merken vanuit één keuken de exploiteren, waardoor er een breder publiek kan worden bereikt. De komst van het nieuwe merk wordt gemeld door de Nationale Franchise Gids.
Lees berichtCrowdAboutNow groeit 50% in eerste zes maanden
Financiering - Crowdfunding platform CrowdAboutNow, dat het kleinbedrijf financiert met behulp van hun klanten en fans, heeft in het eerste halfjaar van 2024 11 miljoen gefinancierd. Dit is een record voor het platform en een groei van 50% ten opzichte van vorig jaar. Dat meldt het financieringsplatform maandag in een bericht.
Lees berichtUdo Delfgou nieuwe algemeen directeur KHN
Benoeming - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) laat weten dat Udo Delfgou per 1 oktober aantreedt als de nieuwe algemeen directeur van de branchevereniging voor de horeca. Hij volgt in die functie Dirk Beljaarts op, die recent benoemd is in het huidige kabinet als minister van Economische Zaken. Delfgou heeft veel bestuurlijke ervaring.
Lees berichtDe Eetgemak Groep en TotaalVERS bundelen krachten
Samenwerking – Maaltijdenproducent De Eetgemak Groep en TotaalVERS, gespecialiseerd in het leveren van een totaalpakket aan eten en drinken, bundelen hun krachten. Doel van de samenwerking is de dienstverlening naar afnemers verder verbeteren.
Lees berichtInstock redt in 10 jaar tijd 3 miljoen kilo voedsel
Voedselverspilling - Instock viert dit jaar het tienjarig bestaan. Sinds de oprichting in 2014 heeft Instock zich niet alleen ontwikkeld van een restaurantconcept tot een duurzame horeca groothandel (InstockMarket), maar heeft ook een indrukwekkende 3 miljoen kilo voedsel gered van verspilling.
Lees berichtChef’s table ‘Taste of Horecava by Gault&Millau’
Vakbeurzen - In samenwerking met de culinaire gids Gault&Millau organiseert Horecava een Chef’s Table, waarbij topchefs hun vaardigheden tonen aan een select gezelschap van horecaprofessionals.
Lees bericht