Thuisbezorging in 4 weken tijd met 20% gestegen


Thuisbezorging blijft goede zaken doen

Analyse – De horeca is deze zomer minder hard gestegen dan in de zomer van vorig jaar. Anders ligt dat bij thuisbezorging. Dat blijft maar doorstijgen. De afgelopen 4 weken wederom met 20 procent (van 6,5% van de avondmaaltijden thuis naar 7,9%).

Dat blijkt uit het Visit Rapport P8 en de prognose 2022 van Datlinq dat vandaag werd gepresenteerd. Gekeken was naar de periode van 19 juli tot 15 augustus. In deze periode waren de horeca en detailhandel bijna volledig open. Wat algemeen opviel was dat de detailhandel food weliswaar year-to-date een stijging van het aantal bezoekers kende maar dat dit tijdens de zomer net zoals in Q2 naar een structureel lager niveau tendeert. Non-food detailhandel houdt wel de plus vast van het 2e kwartaal van 40% in het 2e kwartaal en evenaart daarmee het aantal bezoeken van vorig jaar.

Stijging horeca vlakt af

Na een periode van bijna twee maanden van groei, is de groei voor de horeca in P8 gestopt. Er is zelfs een kleine daling merkbaar in het totaal aantal bezoeken. Dit betekent dat het aantal nog steeds onder het niveau van P8 in 2020 blijft. In die periode vorig jaar had de toename in bezoek veel meer vaart, na de versoepelingen van de beperkingen in de horeca, aldus de rapportage van Datlinq. Dat constateert dat leisure en fastservice het sinds begin dit jaar het relatief beter doen dan de andere sectoren in 2021.

Foodretail

Het aantal bezoeken aan supermarkten ligt in P7 en P8 iets hoger dan in andere perioden, terwijl non-food op hetzelfde niveau van P4 tot P6 blijft, aldus de rapportage. Wat verder blijkt is dat de speciaalzaken verder terugvallen. Datlinq noemt het fascinerend om te zien dat de groei van het aantal bezoeken in P7 zowel in food als non-food zit. Van P1 tot P7 laat food een sterke groei zien, en non-food heeft sinds mei 2021 een enorme inhaalslag gemaakt. De detailhandel beleeft dus nog steeds zijn beste jaar sinds 2018.

Thuisbezorgmaaltijden naar 8%

Nog een opvallende conclusie uit de rapportage van Dalinq: waar in de afgelopen periode het aandeel thuisbezorging zich leek te stabiliseren rond de 5% maaltijden, ziet het Rotterdamse bureau nu een beweging naar bijna 8%. En dat juist op het moment dat de horeca steeds toegankelijker wordt. Uit nadere analyse blijkt dat het vooral de groep tot 50 jaar is die aan die stijging bijdraagt. Het aandeel stijgt maar liefst met 2,7%.

Bron: Datlinq/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Nederlandse brouwers zien moeizaam herstel biermarkt

Biermarkt – De Nederlandse brouwers zien dat door versoepeling van de coronamaatregelen er steeds meer mag, maar ziet dat niet terug in de bierverkoop. Die blijft vooralsnog achter bij vorig jaar en ver bij het jaar daarvoor. De biermarkt is dus nog lang niet hersteld concluderen de brouwers en daarom roepen zij het kabinet op om de geplande accijnsverhoging achterwege te...

Lees bericht






BBB Horeca Summit nieuw op BBB Maastricht

Beurzen – Op 11 tot en met 13 oktober wordt de BBB Maastricht gehouden in het vernieuwde MECC Congrescentrum in Maastricht. Voor de horecaprofessionals is dan weer drie dagen lang proeven, beleven en netwerken. Nieuw dit jaar is de BBB Horeca Summit, die de BBB organiseert in samenwerking met Servicecenter 4Hospitality.

Lees bericht




© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid