Too Good To Go redt 2,5 mln merkproducten met 100.000 pakketten
Voedselverspilling – Marktplaats voor voedseloverschotten, Too Good To Go, heeft in Nederland in minder dan een jaar tijd ruim 100.000 Magic Pakketten gered. Deze pakketten bevatten producten van fabrikanten die om verschillende redenen niet aan retailers kunnen worden verkocht. In plaats van ze weg te gooien, worden ze rechtstreeks bij de consument thuisbezorgd, waar ze een tweede leven krijgen. Na een pilot met Unilever zijn meer dan 50 fabrikanten bij de service aangesloten en zo’n 2,5 miljoen producten gered van verspilling.
Bij de verwerking, productie en verpakking van levensmiddelen wordt veel weggegooid: zo’n 18% wordt tijdens dat proces onnodig weggegooid. Too Good To Go wilde daaraan in november 2022 een einde maken en introduceerde het ‘Magic Pakket’-model. Hiermee kunnen fabrikanten producten die niet meer geschikt zijn voor verkoop aan bijvoorbeeld supermarkten, bijvoorbeeld door drukfouten op het label of een te korte Tenminste Houdbaar Tot (THT)-datum, toch aan de consument verkopen. Inmiddels zijn op deze manier ruim 100.000 Magic Pakketten gered van de verspilling, wat gelijkstaat aan 1,450,000 kg vermeden CO2e-uitstoot. Geertje Zeegers, Country Director van Too Good To Go Nederland over de mijlpaal: “We zijn altijd op zoek naar nieuwe manieren om voedselverspilling tegen te gaan. Het Magic Pakket biedt niet alleen een uitkomst voor de fabrikant, maar ook voor de consument en de planeet. We roepen fabrikanten die nog niet aangesloten zijn op om zich ook aan te sluiten en krachten te bundelen in de strijd tegen voedselverspilling. Samen bereiken we meer.”
50 fabrikanten
Too Good To Go koopt producten rechtstreeks op van fabrikanten, waarna ze verpakt worden in een Magic Pakket. Vervolgens wordt het pakket tegen een gereduceerde prijs aangeboden op de Too Good To Go-app en na bestelling bij de consument thuisbezorgd door PostNL. Meer dan 50 fabrikanten hebben inmiddels gebruikgemaakt van het model, waaronder Kraft Heinz, Oatly, Coca-Cola en John West.
Verrassingspakket
Sinds 2016 maakt Too Good To Go het voor Nederlandse bakkers, supermarkten en horeca mogelijk hun overgebleven voedsel tegen een gereduceerde prijs aan te bieden aan consumenten. Met het bekende Verrassingspakket-model zijn inmiddels ruim 22 miljoen maaltijden gered. Zo’n 4 miljoen Nederlanders hebben de app gedownload en meer dan 10.000 partners zijn aangesloten op het platform.
Bron: Too Good To Go/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Strategische partnership Yespers en FruitMasters Ingredients
Samenwerking - Ontbijtproductenmerk Yespers en FruitMasters Ingredients kondigen tijdens de Verspillingsvrije Week een strategisch partnership aan. Het gaat om de realisatie van de eerste Total Value Fabriek ter wereld waar voedselverspilling wordt verminderd en sociale impact wordt vergroot.
Lees berichtAlbert Heijn zet ‘kijk, ruik en proef-logo op verpakkingen
Supermarkt - Vanaf donderdag gebruikt Albert Heijn als eerste supermarkt het kijk, ruik en proef-logo op verpakkingen. Albert Heijn eigenmerk magere en volle yoghurt en karnemelk zijn de eerste producten met dit nieuwe logo.
Lees berichtSUNT bananenbrood en donuts populair bij Sodexo
Catering – De bedrijfsrestaurants van Sodexo Nederland zijn tegenwoordig voorzien van de single slice bananenbrood en donuts Lemon Poppyseed en Caramel Pecan van SUNT. Volgens de cateraar zijn de producten populair onder de gasten door de smaak. Dat deze producten ook nog de enorme verspilling van bananen tegengaan is extra winst.
Lees berichtSchiphol start samenwerking voor verduurzaming horeca
Luchthaven – Schiphol heeft samen met haar horecapartners een overeenkomst getekend om te werken aan een meer duurzame horecatoekomst op de luchthaven. Eén van de doelen is om in 2030 de CO2-uitstoot met 50% te verminderen ten opzichte van 2023, voornamelijk door 60% van het totaal verkochte aanbod van voedsel en zuivel plantaardig te maken.
Lees berichtRotterdams Urban Winery lanceert wijn van geredde druiven
Wijn - Met de lancering van Rotterdam Urban Winery's eerste circulaire wijnen heeft het merk een revolutionaire stap gezet in de wereld van duurzame wijnproductie en het tegengaan van voedselverspilling. Deze wijnen, gemaakt van tafeldruiven die anders in de afvalbak zouden belanden, zetten een nieuwe standaard voor duurzaamheid en innovatie in wijnproductie.
Lees berichtInstock redt in 10 jaar tijd 3 miljoen kilo voedsel
Voedselverspilling - Instock viert dit jaar het tienjarig bestaan. Sinds de oprichting in 2014 heeft Instock zich niet alleen ontwikkeld van een restaurantconcept tot een duurzame horeca groothandel (InstockMarket), maar heeft ook een indrukwekkende 3 miljoen kilo voedsel gered van verspilling.
Lees bericht