Topman Carrefour luidt noodklok over extreme focus op prijs


Buitenland - In Frankrijk wordt bij de supermarkten de noodklok geluid over de extreme focus op prijs. Die weg zou leiden tot afname van het aantal banen, verschraling van het aantal innovaties en een rem op het omvallen van toeleverende bedrijven. De oproep om een einde te maken aan de prijsfocus komt van topman Georges Plassat van supermarktketenĀ Carrefour. De felle concurrentiestrijd gaat volgens hem alleen maar verliezers opleveren. De strijd om het laagste prijsimago tussen de supermarkten in Frankrijk verschilt niet veel van die in Nederland. Ons land kent een van de laagste prijsniveaus van alle Europese landen. Ook hier klinkt bij tijd en wijle de roep om te stoppen met de verkoop van artikelen onder de kostprijs, de zogenaamde artikelen met min-marge. Dat is niet alleen beter voor de supermarkten zelf, maar ook voor de toeleverende bedrijven. Bovendien wordt door een meer faire beprijzing van die artikelen ook het verschil met de buitenshuismarkt voor de consument begrijpelijker. De discussie in Frankrijk kan wel eens de aanzet zijn tot een fundamenteel andere discussie over tegen welke prijs artikelen moeten worden aangeboden. De rek om de prijzen nog meer te verlagen, lijkt er uit te zijn. Zelfs bij de grote partijen. Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid