Tour Culinair viert 40-jarig jubileum op Mallorca


De netwerkgroep Tour Culinair op het fietseiland Mallorca

Jubileum – Tour Culinair, een horecanetwerkgroep waar ondernemers elkaar al fietsend inspireren, had onlangs het 40-jarig jubileum. Om het te vieren vertrok de groep van 1 tot en met 4 oktober naar het fietseiland Mallorca. Het weekend stond in het teken van bezoeken aan inspirerende horecaconcepten, gecombineerd met twee zware fietsritten op het bergachtige Spaanse eiland.

Voor de tweede keer in het 40-jarig bestaan van de Tour Culinair werd de rit niet in Nederland verreden. Mallorca staat bij veel wielrenners bekend als hét wielerparadijs. Ook op hospitality-gebied valt er veel inspirerends te beleven. Voorzitter Richard Francke, in het dagelijks leven directeur van de Koninklijke Industrieele Groote Club in Amsterdam: “De ondernemers hebben dit jaar extra getraind om het zware parcours aan te kunnen. Bijkomend voordeel is dat ze tijdens al die trainingsuren hun hoofd helemaal leeg konden maken”.

Sportief én zakelijk

Met 40 jaar is Tour Culinair een van de oudste netwerkplatforms in de horeca. In 1984 werd het peloton 'weggeschoten' door Prins Bernhard, ook Hans Wiegel en Erica Terpstra hebben die rol wel eens vervuld. Tegenwoordig zijn er vaak burgemeesters en profwielrenners bij de start of finish aanwezig. De leden van de Tour Culinair zijn beslissers in de gastrvijheidsbranche, die elkaar al fietsend inspireren. Volgens voorzitter Francke is sporten cruciaal voor ondernemers om binnen het eigen bedrijf tot goede prestaties te komen. “Sporten en ondernemen zijn in mijn ogen onlosmakelijk met elkaar verbonden, zeker in onze hectische bedrijfstak. In dit vak moet je lichamelijk en geestelijk fit zijn.”

Een ander belangrijk doel van de Tour Culinair is het uitwisselen van kennis. Francke: “Wij zijn een fietsende studieclub. Ondernemers nemen dagelijks talloze beslissingen: over investeringen, personeel, overnames, financiering, contracten, noem maar op. En dan hebben ze ook nog eens te maken met ingewikkelde regelgeving. Het helpt ontzettend als je hoort hoe een ander het doet. Een ritje op de fiets kan je zomaar een paar duizend euro opleveren.”

Oeuvre award

Tijdens het weekend werd routinier en tourvriend Rick Claus van Claus Company in het zonnetje gezet. Hij ontving uit handen van Tour Culinair voorzitter Richard Francke de Tour Culinair Oeuvre Award. Francke: “De altijd enthousiaste Rick Claus heeft als eigenaar van Claus Park Collection veel bereikt. Tijdens de vele ritten met Tour Culinair heeft hij de collega's weten te inspireren met zijn vele anekdotes”.

Naast de Tour Culinair wordt er jaarlijks een klasbaktrofee uitgereikt. Met deze prijs wil Tour Culinair het belang van overdragen van vakkennis in de horeca positief onder de aandacht brengen.

Bron: Tour Culinair/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht


Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht


CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht


Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid