Tweede Nationale Aardappelrooidag
Event - Op zaterdag 3 september vindt de tweede editie van de Nationale Aardappelrooidag plaats. Na het succes van de afgelopen editie, is de rooidag dit jaar nog grootser met telers verdeeld over het hele land. Zij zetten hun akkers open om jong en oud te leren over de duurzame groei en oogst van aardappelen.
Op de rooidag kunnen bezoekers gratis een zak aardappels voor thuis verzamelen en meedoen aan verschillende activiteiten. De Nederlandse Aardappel Organisatie (NAO) hoopt met deze dag mensen dichter bij de bron van het eten op hun bord te brengen. Uit het Pieperonderzoek, uitgevoerd in opdracht van de NAO, blijkt dat 31% van de Nederlanders nog nooit op een boerenbedrijf is geweest, en 58% nog nooit op een aardappelboerderij. 48% kan ook geen aardappelplant herkennen. De rooidag moet daar verandering in brengen.
Duurzaamheid
Veel mensen weten niet dat de aardappel het op duurzaamheidsgebied heel goed doet: slechts 15% omschrijft de aardappel als duurzaam. Terwijl de groei van de aardappel een relatief lage impact heeft op klimaatverandering, landgebruik en waterverbruik.
Ontwikkelingen
De NAO grijpt de dag ook aan om de aandacht te vestigen op verschillende innovaties op duurzaamheidsgebied in de sector, zoals nieuwe rassen, zuinigere machines en transport en het stimuleren van biodiversiteit. Het Pieperonderzoek liet ook zien wat consumenten belangrijk vinden als het gaat om duurzaamheid bij de teelt van aardappels. De top 5: 1 Bestrijdingsmiddelen verminderen (66%), 2 Ontwikkelen van rassen die beter bestand zijn tegen ziektes (46%), 3 Energiezuinige trekkers en machines (40%), 4 Ontwikkelen van klimaatbestendig rassen (40%), 5 Minder water gebruiken (38%).
Bron: NAO/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Paardekooper presenteert tweede Duurzaamheidsverslag
Verpakkingen - Als aanjager van duurzaamheid binnen de verpakkingsindustrie zet Koninklijke Paardekooper Group in op een duurzamere toekomst. Het familiebedrijf presenteert daarom de tweede editie van het Duurzaamheidsverslag, waarin de organisatie aangeeft niet alleen de CO2-voetafdruk van de eigen organisatie te verminderen, maar ook die van hun klanten en partners.
Lees berichtHalf-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip
Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.
Lees berichtPS in Foodservice lanceert PS Impact Score
Duurzaamheid – Onder grote belangstelling van groothandels en afnemers is afgelopen woensdag de PS Impact Score gepresenteerd in het gebouw van groente- en fruitbedrijf Van Gelder in Ridderkerk. Doel van de bijeenkomst was partijen in de foodservicesector duidelijk maken dat echte stappen zetten in duurzaamheid alleen kan als data met elkaar wordt gedeeld. De gepresenteerde PS Impact Score helpt daarbij.
Lees berichtArena start met cateraar Levy Europe nieuw cateringconcept
Catering - Na een aantal maanden van voorbereiding en conceptontwikkeling beleefden afgelopen weekend de bezoekers op de tweede ring Oost de première van een nieuwe manier van stadioncatering in de Amsterdam Arena. Publiekscateraar en Arena-cateraar Levy Europe heeft er samen met het stadion een nieuwe manier van bestellen geïntroduceerd. Daarnaast werden er nieuwe duurzamere fooditems en verpakkingsmaterialen gepresenteerd.
Lees berichtLeen Menken gaat fulfilment en logistiek voor Bonduelle verzorgen
Logistiek – Bonduelle besteedt haar volledige fulfilment en logistiek voor de Benelux uit aan Leen Menken Foodservice Logistics. De logistieke dienstverlener gaat zowel de diepvriesopslag, -orderpicking als -transport voor het groentemerk verzorgen.
Lees berichtPelican Rouge Coffee Roasters behaalt Ecovadis Gold Medal
Koffie - Pelican Rouge Coffee Roasters heeft de Ecovadis Gold Medal ontvangen. Deze onderscheiding benadrukt de inzet van het merk voor duurzaamheid in de koffie-industrie als het gaat om duurzame werkmethoden en verantwoordelijke sourcing van de koffiebonen.
Lees bericht