Unilever gaat organisatie vereenvoudigen
Organisatie - Unilever gaat de organisatiestructuur herzien en deze eenvoudiger maken. Het bedrijf hoopt op die manier categoriegerichter te kunnen opereren.
Het bedrijf neemt afscheid van de huidige matrixstructuur en wordt georganiseerd rond vijf verschillende bedrijfsgroepen: schoonheid en welzijn, persoonlijke verzorging, thuisverzorging, voeding en ijs. Elke Business Group krijgt de verantwoordelijkheid voor strategie, groei en winstgevendheid wereldwijd. Alan Jope, CEO Unilever: “Door de organisatiestructuur naar vijf categoriegerichte Business Groups in te richten, kunnen we beter inspelen op consumenten- en kanaaltrends. Groei blijft onze topprioriteit en deze organisatorische verandering gaat ons daarbij helpen.”
De nieuwe organisatie bij Unilever komt er als gevolg van de veranderingen per 1 april als volgt uit te zien:
• Fernando Fernandez, EVP Latijns-Amerika, is benoemd tot President Beauty & Wellbeing, waaronder haarverzorging, huidverzorging, vitamines, mineralen en supplementen.
• Fabian Garcia, President Noord-Amerika, is aangesteld als President Persoonlijke Verzorging, verantwoordelijk voor Huidreiniging, Deodorants en Mondverzorging.
• Peter ter Kulve blijft in zijn rol als President Thuiszorg verantwoordelijk voor Fabric Care, Home & Hygiene en Water & Air.
• Hanneke Faber, President Foods & Refreshment, is benoemd tot President Nutrition, waar Scratch Cooking, Healthy Snacking, Functional Nutrition, Plant-Based Meat en Food Solutions zullen worden ondergebracht.
• Matt Close, EVP Ice Cream, is benoemd tot President Ice Cream, een zelfstandige Business Group.
Naast de organisatorische veranderingen wordt er ook fors ingeleverd in personeel wereldwijd. Zo zal het nieuwe organisatiemodel leiden tot 15% minder senior managementfuncties. Jongeren krijgen daarentegen meer ruimte. Unilever verwacht dat in het juniormanagement de functies met 5% gaan toenemen.
Bron: Unilever/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Unilever zet merken Magnum en Ben & Jerry’s in de etalage
IJsdivisie - Unilever wil de ijsjesafdeling, waar de merken Magnum en Ben & Jerry's onder vallen, van de hand doen. Het levensmiddelenbedrijf is van mening dat de ijsdivisie met een andere eigenaar beter in staat is om te groeien.
Lees berichtUnilever benoemt Heiko Schipper tot president Nutrition
Benoeming - Heiko Schipper wordt de nieuwe ‘president nutrition’ bij Unilever. Hij is daarmee de opvolger van Hanneke Faber, die enkele maanden geleden bij Unilever opstapte om bij Logitech aan de slag te gaan.
Lees berichtUnilever pakt 43.000 pakketten in voor voedselbank
Actie – Drie dagen lang zijn 570 medewerkers van Unilever vrijwillig bezig met het inpakken van voedselpakketten voor de voedselbank. Op maandag 4, dinsdag 5 en donderdag 7 december pakken zij in Rotterdam Ahoy 43.000 dozen in. De actie wordt mogelijk gemaakt dankzij de hulp van partners Ahoy, NIBC, Upfield, Riedel, Dr. Oetker, Mars en Bidfood.
Lees berichtUnilever deelt ijspatenten om uitstoot van vriezers te verlagen
IJs - Unilever kondigt aan dat het een gratis, niet-exclusieve licentie voor 12 herformuleringspatenten beschikbaar zal stellen aan de ijsindustrie. Dit besluit volgt op twee succesvolle pilotprojecten waarbij ‘last mile’-ijsvrieskisten werden ‘opgewarmd’ naar -12°C in plaats van de gebruikelijke -18°C.
Lees berichtSuikergehalte Lipton in tien jaar tijd gehalveerd
Frisdranken - Het suikergehalte in het ijsthee assortiment van Lipton is in tien jaar tijd met 53% meer dan gehalveerd. Daarnaast kiest de consument ook bewust voor suikervrij of een frisdrank laag in suikers.
Lees berichtSuccesvolle pop-up Ben & Jerry’s Chunky Experience
Pop-up – De twee weekenden dat de Ben & Jerry’s Chunky Experience was geopend, hebben het gewenste resultaat gegeven: menig ijsliefhebber wist de weg te vinden naar de tijdelijke locatie in de Hofbogen in Rotterdam om de wereld van chunks en swirls te proberen. Het tweede weekend zelfs 1200 mensen.
Lees bericht