Unilever profiteert vooral van prijsverhogingen


Het Magic Pakket met Too Good To Go-producten van Unilever

Analyse – Unilever heeft mooie cijfers zien over het afgelopen half jaar en dus was AEX blij. Maar de winstgroei van 21% kwam toch vooral door prijsverhogingen, want in aantallen verkochte producten deed het internationale voedingsconcern het minder. Vooral in Europa.

De totale omzet van Unilever ging met 2,7 procent omhoog tot 30,4 miljard euro in vergelijking met een jaar eerder. En ook de nettowinst nam met bijna 21 procent toe tot 3,9 miljard euro. De omzetgroei deed zich voor bij alle divisies, maar opvallend was wel dat het aantal verkochte producten afnam. Dit houdt in dat de groei wordt gerealiseerd door hogere prijzen. Unilever verhoogde de prijzen met bijna 10 procent.

Naast diverse schoonmaak- en cosmeticamerken is Unilever ook eigenaar van de merken Unox, De Vegetarische Slager en Ola. Daarnaast maakt Unilever Food Solutions onderdeel uit van het bedrijf dat zich richt op de foodservicemarkt.

Rusland

In de landelijke media worden de resultaten overschaduwd door het feit dat Unilever nog steeds activiteiten heeft in Rusland en daarmee indirect de oorlog tegen Oekraïne steunt. De kersverse topman Hein Schumacher stelt dat het doorzetten van de activiteiten 'de minst slechte optie' is, het voorkomt dat de afdeling wordt genationaliseerd door de Russische staat.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws




Mark Hanemaaijer verruilt Unilever voor Europastry

Persoonlijk - Mark Hanemaaijer verruilt Unilever na 12 jaar om aan de slag te gaan bij Europastry als directeur Sales & Marketing Central Europe. Hanemaaijer werkte de afgelopen vijf jaar als directeur Out-of-Home. Daarvoor werkte Hanemaaijer voor de retail binnen Unilever, zo was hij onder meer verantwoordelijk voor de introductie van het Unilever-assortiment bij Aldi en Lidl.

Lees bericht

De Vegetarische Slager wordt steeds plantaardiger

Samenwerking - De Vegetarische Slager gaat meer samenwerken met de eivervangers van The EVERY Company, waardoor de producten steeds plantaardiger worden. Veel producten zijn dat al, maar nog niet allemaal. Het online platform ChangeInc. voor toekomstmakers vraagt zich daarom af wordt de Vegetarische Slager straks niet de Veganistische Slager?

Lees bericht


Unilever en ID&T gaan samenwerken op 30 evenementen

Samenwerking - Unilever en eventorganisator ID&T Group gaan de komende drie jaar samenwerken op meer dan 30 evenementen binnen het portfolio van ID&T. Op verschillende festivals, waaronder Mysteryland, Defqon.1 Weekend Festival en alle shows van Awakenings, zullen verschillende Unilever-merken, zoals Lipton Ice Tea, te zien zijn.

Lees bericht

UFS brengt trendrapport ‘Future Menus 2024’ uit

Trends - Unilever Foods Solutions (UFS) heeft haar jaarlijkse trendrapport Future Menus 2024 uitgebracht. In het rapport worden acht wereldwijde trends beschreven in foodservice. Met name de invloed van Gen Z op de voedingsindustrie en de kansen die het biedt voor chef-koks krijgen de aandacht.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid