UWV: ‘Tijd dringt voor definitieve berekening 2e periode NOW
_1024_768_90.jpg)
NOW-regeling - Met nog een maand tot de deadline moet 53,3% van de werkgevers in de horeca en catering branche de definitieve berekening voor de tweede periode NOW nog aanvragen. Als werkgevers de definitieve berekening niet tijdig aanvragen, kan dat leiden tot een terugvordering van het complete voorschot. UWV gaat horecaondernemer daar deze maand nadrukkelijk op wijzen door extra communicatiemiddelen in te zetten.
Horecabedrijven hebben nog tot en met donderdag 31 maart om hun definitieve omzetverlies door te geven of uitstel aan te vragen voor hun derden- of accountantsverklaring. In de tweede periode NOW, die liep van juni tot en met september 2020, werd landelijk aan ruim 63.500 werkgevers een voorschot toegekend. In totaal een bedrag van 4,3 miljard euro. Deze werkgevers hadden samen 1,3 miljoen werknemers in dienst. Het aanvragen en ontvangen van het voorschot was de eerste stap van het proces. Bij de definitieve berekening wordt, aan de hand van de loonsom in de tweede NOW-periode en het daadwerkelijke omzetverlies, bepaald op welke tegemoetkoming werkgevers daadwerkelijk recht hebben. Dat kan leiden tot een nabetaling of een terugvordering. Werkgevers moeten uiterlijk 31 maart 2022 de aanvraag indienen voor die definitieve berekening of het uitstel voor de derden- of accountantsverklaring. Merendeel werkgevers in de horeca en catering moet nog in actie komen
Risico is terugbetalen
Van de 12.638 NOW-ontvangers in deze branche hebben er inmiddels 5.907 (46,7%) hun aanvraag voor de definitieve berekening ingediend, 6.731 werkgevers (53,3%) moeten dat dus nog doen. Dat zijn er in verhouding iets meer dan landelijk. Landelijk waren er zo’n 63.500 werkgevers die een voorschot hebben ontvangen. Daarvan heeft inmiddels bijna 49% (31.000 werkgevers) de definitieve berekening aangevraagd, ruim 51% (32.500 werkgevers) moet dat nog doen. Wanneer een werkgever die aanvraag niet indient kan UWV geen definitieve berekening maken en wordt de tegemoetkoming bepaald op nul euro. Het volledige voorschot moet dan terugbetaald worden.
Forse klus
‘Uit onderzoek blijkt gelukkig dat bijna alle werkgevers inmiddels weten dat ze die aanvraag moeten doen en dat ze daar vaak ook al mee bezig zijn’, zegt UWV-bestuursvoorzitter Maarten Camps. ‘Toch moet ruim een kwart de werkgevers die de definitieve berekening nog niet hebben aangevraagd, nog met de klus beginnen. We raden hen aan daar nu echt mee aan de slag te gaan, want het kost vaak toch wel wat tijd om alle informatie te verzamelen en aan te leveren.’
Derdenverklaring
Werkgevers die meer dan 20.000 euro aan voorschot hebben ontvangen, hebben een zogeheten derdenverklaring nodig (bijvoorbeeld van hun boekhouder) of een accountantsverklaring. Net als bij de definitieve berekening voor de eerste periode NOW is het mogelijk om daar extra uitstel voor te krijgen. Maar het UWV waarschuwt voor drukte bij boekhouders en accountants. ‘Dat kan ervoor zorgen dat het niet lukt om op 31 maart die derden- of accountantsverklaring afgerond te hebben’, aldus Camps. ‘Maar het is belangrijk dat je dat dan wel uiterlijk 31 maart aangeeft. We hebben daarvoor een speciaal formulier op onze website staan.’
Bron: UWV
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Zenchef en CoverManager bundelen hun krachten
Fusie - De technologische dienstverleners voor de horecasector, Zenchef en CoverManager, kondigen een strategische fusie aan. Door hun krachten te bundelen ontstaat een sterk Europees platform voor restaurantomzetbeheer, met bijna 36.000 aangesloten horecabedrijven, waaronder 800 Michelin restaurants, en ruim 650 miljoen reserveringen in meer dan twintig landen.
Lees berichtVan Staveren opent vierde Jitha’s Deli
Tankstation - Jitha’s Deli heeft afgelopen week haar vierde vestiging geopend bij het Shell tankstation aan de Ruxveenseweg in Steenwijk. Het foodconcept biedt gasten een ruime keuze aan vers bereide producten voor ontbijt, lunch of een goede kop Blanche Dael koffie.
Lees berichtStarbucks heropent in vernieuwde Lounge 1 Schiphol
Luchthaven - Schiphol heeft er een nieuwe eyecatcher bij: een ruim 500 m² grote Starbucks in de onlangs vernieuwde Lounge 1. De vestiging telt zo’n 180 zitplaatsen en is gerealiseerd in samenwerking met Avolta AG (voorheen HMSHost, red.) en Starbucks. De koffieketen keert hiermee terug op exact dezelfde plek waar in 2007 de allereerste Starbucks van Nederland opende.
Lees berichtLightspeed introduceert AI-tool ‘Benchmarks & Trends’
Introductie - Lightspeed, leverancier van kassa- en betaaloplossingen voor de horeca, lanceert de AI-tool Benchmarks & Trends. Met deze nieuwe functionaliteit krijgen horecaondernemers toegang tot realtime data over de prestaties van vergelijkbare horecabedrijven in hun omgeving.
Lees berichtNielsenIQ: Koreaanse keuken breekt door in Nederland
Analyse - De Koreaanse golf bereikt niet alleen de horeca, maar ook de supermarkten. Wat begon met K-pop en K-drama’s, vertaalt zich nu naar een stevige groei van Koreaanse producten in het Nederlandse retaillandschap. Korean BBQ, kimchi en gyoza zijn niet langer niche, maar mainstream aan het worden. Dat meldt Marten Suurmeijer, senior analist bij bureau NielsenIQ.
Lees berichtHoge prijzen zetten kusttoerisme onder druk
Horeca - De Nederlandse kust verliest terrein als toeristische bestemming door snel oplopende prijzen. Een gemiddeld dagje strand kost inmiddels rond de €100, wat buitenlandse en binnenlandse bezoekers doet uitwijken naar goedkopere alternatieven. Dat meldt Sjuk Akkerman van ING.
Lees bericht