Verkoop Fairtrade producten stijgt met 6%


Fairtrade - In 2022 steeg de verkoop van producten met het Fairtrade keurmerk op de Nederlandse markt met 6% ten opzichte van vorig jaar. In foodproducten was de stijging 8%. Als gevolg van deze volumestijging ontvingen boeren en arbeiders in Afrika, Latijns-Amerika en Azië een hogere Fairtrade premie. De premie lag in 2022 16% hoger dan het voorgaande jaar.

De volumestijging is vooral te danken aan de groei in cacao en bananen. De koffieverkopen daalden licht in 2022, zowel in retail als in out-of-home. Deze volumes stonden onder druk als gevolg van de inflatie en het feit dat thuiswerken nog in veel bedrijven gangbaar was.

Zowel merken, retailers als out-of-home locaties bieden steeds vaker producten aan die door Fairtrade zijn gecertificeerd. Supermarkt PLUS liet begin dit jaar al weten dat ze met hun Fairtrade assortiment van 400 huismerkproducten een recordbijdrage aan premie afdragen over het jaar 2022. Lidl introduceerde Fairtrade Way to Go cashewnoten & koffie en Verkade maakte de stap naar chocoladerepen met 100% Fairtrade cacao. Binnen out-of-home was de groei zichtbaar in de horeca met het Bradley's assortiment van Axxent Masters in Tea en in de culturele sector met de verkoop van Café Intención koffie.

Ook retailer Action biedt 100% Fairtrade cacao in hun eigen merk chocolade. Fabeel Butt, Sustainability Manager bij Action: “Als snel groeiende Europese non-food retailer geloven wij dat het mogelijk is om duurzame producten met een hoge kwaliteit aan te bieden voor een Action prijs. Daarom hebben we vorig jaar al ons eigen merk chocolade voorzien van het Fairtrade keurmerk. Zo maken wij Fairtrade chocolade voor iedereen toegankelijk en betaalbaar. Dat consumenten hier steeds vaker voor kiezen, vinden wij een mooie ontwikkeling.”

Minimumprijzen

Fairtrade werkt met minimumprijzen om boeren meer zekerheid te bieden in deze onzekere tijden. Deze minimumprijs dient als vangnet als de wereldmarktprijs laag is en is gebaseerd op de kosten van duurzame productie. Naast deze minimumprijs heeft Fairtrade - als enige keurmerk - een vaste niet-onderhandelbare premie. Deze wordt betaald aan de coöperatie waar de boer lid van is of aan het premiecomité op plantages dat de werknemers vertegenwoordigt. In 2021 kwam de premiebijdrage van Fairtrade Nederland uit op 7,9 miljoen euro door verkoop van Fairtrade producten. In 2022 was de bijdrage goed voor 9,2 miljoen euro, een stijging van ruim 16% en de hoogste premiebijdrage vanuit Fairtrade Nederland ooit.

Bron: Fairtrade/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel start zevende editie

Actie – De zevende editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel is maandag van start gegaan. Bedoeling van de actieweek is mensen laten zien hoe eenvoudig het is om zonder vlees en zuivel te leven en wat de impact daarvan is op het klimaat. Deze editie is er extra aandacht voor Gen Z en Gen Alpha. Zij worden uitgedaagd om...

Lees bericht


Sodexo zet koffiekopjes in gemaakt van koffieafval

Catering – Coffee Based en Sodexo introduceren een innovatieve herbruikbare koffiebeker gemaakt uit koffieafval. De circulaire koffiebeker is gemaakt met Nederlandse koffievliesjes, die vrijkomen bij het branden van koffiebonen én volledig gemaakt van plantaardige materialen.

Lees bericht

John Uffing hoofd winkelbedrijf Boon Food Group

Benoeming - John Uffing wordt per 11 maart verantwoordelijk voor het winkelbedrijf van Boon Food Group. Hij gaat leiding geven aan de acquisitie-, bouw- en vastgoedactiviteiten en zal de volledige winkeloperatie gaan aansturen. Uffing is op dit moment nog werkzaam als algemeen directeur bij Focusplaza.  Daarvoor heeft hij 23 jaar bij Coop Supermarkten/Plus Retail gewerkt.

Lees bericht

ISM is coronaperiode goed te boven gekomen

Vakbeurzen - De Internationale snack- en zoetwaren beurs ISM, die dit jaar weer in de vertrouwede periode van 28 tot en met 31 januari in Keulen werd gehouden, lijkt de afgelopen coronaperiode goed te hebben doorstaan. Weliswaar was de beurs kleiner dan de edities voor corona, maar deelnemers van de huidige editie waren goed te spreken over het aanbod en de kwaliteit...

Lees bericht






© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid