Verlies Picnic bijna verdubbeld door investeringen
Bezorging – Onlinesupermarkt Picnic heeft vorig jaar zijn verlies bijna verdubbeld. Het verlies van is vorig jaar gestegen van €114,7 mln naar €208,7 mln. Dat is vooral het gevolg van investeringen in de toekomstige groei van het bedrijf, zegt directeur Michiel Muller.
In een toelichting liet Muller weten dat het verlies toe te schrijven is aan investeringen in distributiecentra. Alleen al het opstarten van het volledig gerobotiseerde centrum in Utrecht kostte zo'n 20 miljoen euro. Met de bouw van dit centrum was zo'n 100 miln gemoeid. Daarnaast heeft Picnic meer personeel aangenomen op het hoofdkantoor in Amsterdam en extra geïnvesteerd in hubs.
Picnic heeft ook te maken met overcapaciteit. In coronatijd werd er flink besteld bij de onlinesupermarkt. Later vlakte die bezorgvraag af. Volgens Muller lag die overcapaciteit op zo'n 20 procent, waarvoor nieuwe vraag voor moest worden gevonden.
Groei
Picnic blijft vasthouden aan een snelle groei en investeert daarin fors. Niet alleen in Nederland, maar ook in landen als Duitsland en Frankrijk waar het bedrijf actief is. De onlinesupermarkt is dit jaar van start gegaan in steden als Hamburg, Berlijn en Parijs. ‘Daar is alles een paar slagen groter’, zegt Muller daarover in het FD.
Bron: FD/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Haagse Shell Mobility Hub nu ook Ochama PickUp-point
Formulenieuws - De Shell Mobility Hub aan de Veerkade in Den Haag gaat samenwerken met omnichannelbedrijf Ochama en krijgt een PickUp-point van deze boodschappendienst. Gebruikers kunnen in de Shell Mobility Hup nu niet alleen de auto en zichzelf ‘opladen’, maar ook direct hun online bestelde boodschappen afhalen.
Lees berichtLeonidas uitblinker op waardestrategie ‘beste product’
Onderzoek - Leonidas-klanten geven deze chocolaterie van alle foodretailers de hoogste score op de waardestrategie ‘beste product’. Uw Slager en Ekoplaza volgen op de tweede en derde plaats. Dit blijkt uit Uitblinkers Foodretail van specialist in online marktonderzoek Multiscope onder ruim 4.100 Nederlanders.
Lees berichtFlink opent nieuwe locaties in Amsterdam en Utrecht
Bezorgdienst – Daar waar de een vertrekt, ziet de ander mogelijkheden. Getir vertrok uit Nederland en bezorgdienst Flink ziet uitbreidingskansen. Reden voor Flink zowel in Amsterdam als in Utrecht uit te breiden met een nieuwe locatie.
Lees berichtDuitse Edeka neemt deel De Groot Fresh Group over
Overname - De Duitse marktleider in de supermarktsector Edeka neemt bedrijfsonderdelen over van een Nederlandse agf-leverancier. Het gaat om ‘De Groot Fresh Group’ in Hedel. De overnemende partij is Everest, de inkoopdochter van Edeka, waar ook Jumbo en Picnic lid van zijn. Dat meldt vakblad FoodPersonality.
Lees berichtOntbijtmerk Yespers introduceert nieuwe granola’s
Introductie – Het duurzame ontbijtmerk Yespers heeft vier nieuwe granola’s geïntroduceerd. Het gaat om een viertal ontbijtproducten gemaakt van Nederlandse haver met gered fruit.
Lees bericht‘Picnic-klant bestelt steeds gezondere producten’
Analyse – Nederlanders kiezen steeds vaker voor gezonde boodschappen als fruit en zuivel. Conference peren, Griekse yoghurt en tropisch fruit behoorden het afgelopen jaar tot de snelste stijgers op het boodschappenlijstje bij Picnic. Dat blijkt uit een analyse van de online supermarkt op basis van bestelgegevens van ruim één miljoen Nederlandse huishoudens.
Lees bericht