Vierde editie Nationale Week Zonder Vlees in maart van start


Actieweek - De vierde editie van de Nationale Week Zonder Vlees, vindt dit jaar plaats van 8 tot en met 14 maart. Deze jaarlijks terugkerende campagne heeft steeds meer impact en draagt bij aan groeiende normalisering van een flexitarisch eetpatroon. Ook veel foodservicepartijen nemen deel aan deze actieweek.

Sinds de eerste editie van de Nationale Week Zonder Vlees in maart 2018 is deze duurzaamheidscampagne elk jaar groeiend. Deelnemers aan de actieweek worden geïnspireerd om een week lang vegetarisch te eten, om zo te ervaren hoe lekker en gemakkelijk dit kan zijn.

Groeiende impact

Uit cijfers van onderzoeksbureau Blauw blijkt dat 46% van de Nederlanders de Week Zonder Vlees vorig jaar heeft gezien, waar dat in 2019 nog 43% was. Ook stijgt het aantal deelnemers. Vorig jaar heeft 14% van de Nederlanders meegedaan aan de Week Zonder Vlees, gelijk aan maar liefst 2,4 miljoen mensen. In 2019 was dit 11%. Deelnemers aan de Week Zonder Vlees eten gemiddeld 4,7 dagen geen vlees.

Flexitarisch

De Nationale Week Zonder Vlees sluit aan bij het groeiende bewustzijn dat elke dag vlees eten niet noodzakelijk is. Consumenten kiezen steeds vaker voor een flexitarisch eetpatroon. De impact van vlees op het milieu speelt in deze keuze een belangrijke rol. Isabel Boerdam, initiatiefnemer van de Nationale Week Zonder Vlees: “Het doet mij goed om te zien dat steeds meer mensen meedoen aan de Week Zonder Vlees en zo merken hoe lekker en gemakkelijk het is om vaker vegetarisch te eten. Als we het samen voor elkaar krijgen om hiervan de nieuwe norm te maken, dan leveren we een essentiële bijdrage aan onze klimaatdoelstellingen.”

De nationale Week Zonder Vlees wordt mede mogelijk gemaakt door bijna 60 partners uit de voedingsindustrie. Tevens wordt de campagne ondersteund door Marcel Beukeboom, Klimaatgezant van het Koninkrijk der Nederlanden. Boerdam: “We hebben als stichting ook in 2021 weer gekozen voor een collectief partnermodel, waarin iedere partner op eigen wijze invulling geeft aan de campagne. Samen maken we deze week tot een nationaal succes.” De partners van de derde editie worden op 19 januari officieel bekend gemaakt.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

‘Meer vegan bestellingen bij Thuisbezorgd’

Onderzoek – Maaltijdbestelsite Thuisbezorgd zag het aantal vegan bestellingen de afgelopen twee jaar met 25 procent groeien. Hoewel vegan op het totaal volume aan bestelde maaltijden nog beperkt is, spreekt Thuisbezorgd wel de verwachting uit dat vegan in 2023 definitief doorbreekt.

Lees bericht


Hogeschool van Amsterdam subsidieert plantaardig eten

Onderwijscatering – De Hogeschool van Amsterdam is gestart met het subsidiëren van vegetarisch en vegan eten. Tot en met maart volgend jaar kunnen studenten en onderwijskrachten op de Amstelcampus plantaardige maaltijden nuttigen voor drie-en-een-halve euro, die normaal gesproken zes euro kosten.

Lees bericht

TU Delft tevreden over volledig vegetarisch CIRFOOD-restaurant

Interview - Andy van den Dobbelsteen is hoogleraar Climate Design & Sustainability aan de TU Delft. Niet direct iemand die je aan een cateringconcept koppelt. Toch is hij een van de initiatiefnemers achter het volledig vegetarische restaurant dat sinds een half jaar door CIRFOOD op het universiteitsterrein wordt geëxploiteerd. Het restaurant is inmiddels zo’n succes dat het er niet...

Lees bericht

Nationale Week Zonder Vlees-campagne krijgt Europees vervolg

Campagne – De Nationale Week Zonder Vlees, het initiatief dat Nederland al vijf jaar inspireert minder vlees te eten, krijgt vanaf 2023 een Europees tintje. Dankzij het Europese subsidieprogramma ‘Horizon Action Grant’ kan de campagne uitgebreid worden naar het buitenland. Het eerste land is België, waar de week in oktober 2023 wordt gehouden. Daarna volgen andere Europese landen.

Lees bericht


Nederlander legt steeds vaker groente op de barbecue

Onderzoek - Meer dan één derde (39%) van de Nederlanders geeft aan meer te barbecueën in vergelijking met voorgaande jaren. Maar in tegenstelling tot voorgaande jaren ligt er nu steeds vaker groente op de bbq. Bijna een kwart (24%) van de Nederlanders is met minder vlees gaan barbecueën, zo blijkt uit recent onderzoek van maaltijdboxleverancier HelloFresh.

Lees bericht




© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid