Vierde editie Nationale Week Zonder Vlees in maart van start

Actieweek - De vierde editie van de Nationale Week Zonder Vlees, vindt dit jaar plaats van 8 tot en met 14 maart. Deze jaarlijks terugkerende campagne heeft steeds meer impact en draagt bij aan groeiende normalisering van een flexitarisch eetpatroon. Ook veel foodservicepartijen nemen deel aan deze actieweek.
Sinds de eerste editie van de Nationale Week Zonder Vlees in maart 2018 is deze duurzaamheidscampagne elk jaar groeiend. Deelnemers aan de actieweek worden geïnspireerd om een week lang vegetarisch te eten, om zo te ervaren hoe lekker en gemakkelijk dit kan zijn.
Groeiende impact
Uit cijfers van onderzoeksbureau Blauw blijkt dat 46% van de Nederlanders de Week Zonder Vlees vorig jaar heeft gezien, waar dat in 2019 nog 43% was. Ook stijgt het aantal deelnemers. Vorig jaar heeft 14% van de Nederlanders meegedaan aan de Week Zonder Vlees, gelijk aan maar liefst 2,4 miljoen mensen. In 2019 was dit 11%. Deelnemers aan de Week Zonder Vlees eten gemiddeld 4,7 dagen geen vlees.
Flexitarisch
De Nationale Week Zonder Vlees sluit aan bij het groeiende bewustzijn dat elke dag vlees eten niet noodzakelijk is. Consumenten kiezen steeds vaker voor een flexitarisch eetpatroon. De impact van vlees op het milieu speelt in deze keuze een belangrijke rol. Isabel Boerdam, initiatiefnemer van de Nationale Week Zonder Vlees: “Het doet mij goed om te zien dat steeds meer mensen meedoen aan de Week Zonder Vlees en zo merken hoe lekker en gemakkelijk het is om vaker vegetarisch te eten. Als we het samen voor elkaar krijgen om hiervan de nieuwe norm te maken, dan leveren we een essentiële bijdrage aan onze klimaatdoelstellingen.”
De nationale Week Zonder Vlees wordt mede mogelijk gemaakt door bijna 60 partners uit de voedingsindustrie. Tevens wordt de campagne ondersteund door Marcel Beukeboom, Klimaatgezant van het Koninkrijk der Nederlanden. Boerdam: “We hebben als stichting ook in 2021 weer gekozen voor een collectief partnermodel, waarin iedere partner op eigen wijze invulling geeft aan de campagne. Samen maken we deze week tot een nationaal succes.” De partners van de derde editie worden op 19 januari officieel bekend gemaakt.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Frikandel meest bestelde product op Nieuwjaarsdag
Analyse – Traditioneel maakt Thuisbezorgd aan het einde van het jaar een overzicht van de meest populaire bestelde gerechten. Dit jaar is het overzicht uitgebreider en biedt de analyse van de bestellingen een aardige inzage in het consumptiegedrag van de Nederlander bij bestellingen. Een overzicht van de Nederlandse trek in frikandel speciaal op nieuwjaarsdag en de grootste zoetekauw van Nederland, tot...
Lees berichtMcDonald’s en Old Amsterdam vinden elkaar opnieuw
Formulenieuws - McDonald’s en Old Amsterdam hebben elkaar gevonden in de samenstelling van twee feestelijke burgers, namelijk de Homestyle Crispy Chicken met Old Amsterdam, die ook in een veggie-variant komt. McDonald’s en Old Amsterdam slaan voor de achtste keer de handen ineen.
Lees berichtBelgische editie van ‘Nederlandse Week Zonder Vlees’ van start
Actie - Stichting Nationale Week Zonder Vlees van Isabel Boerdam start maandag de eerste ‘Week Zonder Vlees-campagne’ in België. België is het eerste land waar de in Nederland campagne naartoe gaat als onderdeel van haar Europese uitrol. Gesteund door de Europese Unie gaat de Week Zonder Vlees de komende jaren naar Denemarken (2024), Duitsland (2024), Spanje (2025) en Oostenrijk (2026). De ambitie is om...
Lees berichtChef Estée Strooker zet rode biet centraal in pop-up Bar Bietstro
Pop-up – Chef Estée Strooker, bekend van o.a. 24Kitchen en groot fan van lokale groenten, zet twee dagen lang de rode biet centraal in haar pop-uprestaurant Bar Bietstro. Met haar initiatief wil zij laten zien dat de rode biet niet alleen smaakvol is, maar dat er ook veel mee is te doen.
Lees berichtMcDonald’s breidt keuze meatless uit en gaat gast ‘sturen’
Formulenieuws - McDonald’s breidt het assortiment vleesloze producten verder uit en gaat gasten in hun keuze meer sturen. De restaurantformule zet niet alleen vier nieuwe meatlessproducten op het menu, maar gaat die ook prominenter communiceren. McDonald’s hoopt hiermee routinematige keuzes van gasten te doorbreken.
Lees berichtAppèl komt met ‘best basic’-opties bij TU Delft
Catering – Cateraar Appèl, die met de ingang van het nieuwe studiejaar de horeca-activiteiten verzorgt bij de TU Delft, komt daar op de uitgiftepunten met ‘best basic’-opties. Het gaat om producten die binnen de categorie in een betaalbare variant worden aangeboden.
Lees bericht