Vierde editie Nationale Week Zonder Vlees in maart van start


Actieweek - De vierde editie van de Nationale Week Zonder Vlees, vindt dit jaar plaats van 8 tot en met 14 maart. Deze jaarlijks terugkerende campagne heeft steeds meer impact en draagt bij aan groeiende normalisering van een flexitarisch eetpatroon. Ook veel foodservicepartijen nemen deel aan deze actieweek.

Sinds de eerste editie van de Nationale Week Zonder Vlees in maart 2018 is deze duurzaamheidscampagne elk jaar groeiend. Deelnemers aan de actieweek worden geïnspireerd om een week lang vegetarisch te eten, om zo te ervaren hoe lekker en gemakkelijk dit kan zijn.

Groeiende impact

Uit cijfers van onderzoeksbureau Blauw blijkt dat 46% van de Nederlanders de Week Zonder Vlees vorig jaar heeft gezien, waar dat in 2019 nog 43% was. Ook stijgt het aantal deelnemers. Vorig jaar heeft 14% van de Nederlanders meegedaan aan de Week Zonder Vlees, gelijk aan maar liefst 2,4 miljoen mensen. In 2019 was dit 11%. Deelnemers aan de Week Zonder Vlees eten gemiddeld 4,7 dagen geen vlees.

Flexitarisch

De Nationale Week Zonder Vlees sluit aan bij het groeiende bewustzijn dat elke dag vlees eten niet noodzakelijk is. Consumenten kiezen steeds vaker voor een flexitarisch eetpatroon. De impact van vlees op het milieu speelt in deze keuze een belangrijke rol. Isabel Boerdam, initiatiefnemer van de Nationale Week Zonder Vlees: “Het doet mij goed om te zien dat steeds meer mensen meedoen aan de Week Zonder Vlees en zo merken hoe lekker en gemakkelijk het is om vaker vegetarisch te eten. Als we het samen voor elkaar krijgen om hiervan de nieuwe norm te maken, dan leveren we een essentiële bijdrage aan onze klimaatdoelstellingen.”

De nationale Week Zonder Vlees wordt mede mogelijk gemaakt door bijna 60 partners uit de voedingsindustrie. Tevens wordt de campagne ondersteund door Marcel Beukeboom, Klimaatgezant van het Koninkrijk der Nederlanden. Boerdam: “We hebben als stichting ook in 2021 weer gekozen voor een collectief partnermodel, waarin iedere partner op eigen wijze invulling geeft aan de campagne. Samen maken we deze week tot een nationaal succes.” De partners van de derde editie worden op 19 januari officieel bekend gemaakt.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Domino’s ondertekent partnerships in dierenwelzijn

Formulenieuws - Domino’s Pizza Enterprises, heeft een Europees partnership gesloten met dierenwelzijn organisatie CIWF (Compassion In World Farming). Met deze samenwerking zet de keten een volgende stap in het verbeteren van de leefomstandigheden van dieren. De pizzaketen tekent ook het Better Chicken Commitment.

Lees bericht


KLM schakelt over op vegan in Europese Economy Class

Inflight - KLM gaat alleen nog maar vegetarische sandwiches en wraps serveren in de Economy Class op Europese vluchten. Dat meldt de website Luchtvaartnieuws vandaag. Volgens het bericht vindt de luchtvaartmaatschappij de vegetarische producten beter voor het milieu.

Lees bericht


Meatless Farm start in Nederland

Plantaardig – Het bedrijf Meatless Farm, onder leiding van oud-Lidl topman Erwin Meijer, startte in 2020 met haar plantaardige producten in de VS, Azië, maar komt nu ook naar Europa, te beginnen in Nederland. Het bedrijf ziet de markt voor vleesloze zodanig groeien dat het ruimte ziet voor plant-based gehakt, burgers, worsten en chickenless producten.

Lees bericht


Vegan Masters introduceert de Smart Cooler

Catering – Vegan Masters introduceert een vendingconcept dat uitsluitend de producten registreert en afrekent, die worden meegenomen uit de koeling. Het meubel wordt geleverd met een recyclede bekisting en is dit najaar beschikbaar voor extene locaties.

Lees bericht




© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid