Vierde Summit van GemaQ in teken van inzichten


Interim-directeur Bram Giliam van GemaQ opende het event met een opsomming van wat feitelijkheden die passen bij de GemaQ-leden

Event – Juist omdat de wereld van petrol zo sterk aan het veranderen is, legde de Summit 2025 van GemaQ, een serviceorganisatie voor tankstationbedrijven, de nadruk op inzichten voor de toekomst. Samen met handelspartners en leveranciers werden de tankstationondernemers in het Van Nelle-gebouw in Rotterdam voorzien van de laatste – technische – ontwikkelingen. En ook werden mogelijkheden getoond om gasten beter en gerichter te kunnen bedienen.

Interim-directeur Bram Giliam van GemaQ opende het event met een opsomming van wat feitelijkheden die passen bij de GemaQ-leden. Zo bezoeken jaarlijks 70 miljoen consumenten de 242 aangesloten stations. Worden er 170 miljoen kopjes koffie gedronken in die locaties. Vertegenwoordigen de leden gezamenlijk een inkoopwaarde van 275 miljoen euro, waarvan 35 miljoen non-rookwaren. Maar het is uiteraard niet alleen de shop die van belang is voor de GemaQ-leden. Buiten de tankstationshop om wordt er door de consumenten ook nog eens voor 480 miljoen liter aan brandstof getankt.

Groei

Volgens Giliam zijn het cijfers waar de leden trots op mogen zijn. “Wij hebben jaarlijks 12 keer meer bezoek dan de Efteling.” Maar wat belangrijker is volgens de interim-directeur is dat 60 procent van de klanten nog uitsluitend tankt. Dat zijn klanten die verder niets uit de shop kopen. “Er is dus een forse groei mogelijk.” En die groei zit ‘m niet alleen bij de 6 miljoen blikjes Red Bull die de leden verkopen, maar juist bij de overige producten. Daarom was er een beursvloer ingericht waar de leveranciers konden laten zien hoe zij de ondernemers bij die meerverkoop behulpzaam konden zijn.

Opties

Maar Giliam had ook een duidelijke boodschap vanuit de organisatie GemaQ voor de leden. Want niet alleen komt er de komende jaren een einde aan de tabaksverkoop voor tankshops, ook de energietransitie naar meer elektrisch gaat gevolgen krijgen voor de tankstations. “Ondernemers hebben de komende jaren een viertal keuzes: de locatie wordt onbemand, stations zetten in op vending, of ze zetten in op foodservice met een bakery of ze kiezen ervoor om tabaksspeciaalzaak te worden.” Bij die laatste optie kan het ook zijn dat de activiteiten van shop en tabak worden gescheiden. Voorwaarde is dan wel dat beide locaties een apart vestigingsadres moeten hebben.

Vier pijlers

GemaQ zet verder de komende jaren in op groei in het aantal outlets, maar ook op meer samenwerking en - meer nog dan nu gezamenlijk - inkopen. Daarnaast wordt de vierde pijler onder het beleid van GemaQ het vergroten of verhogen van de loyaliteit bij de gasten. Om de leden daarbij te helpen wordt een start gemaakt met ‘Gluren bij de Buren’, waar ondernemers kunnen laten zien hoe zij bepaalde zaken aanpakken. Dat hoeven niet alleen collega-ondernemers zijn, maar kunnen ook ondernemers zijn uit andere sectoren. In dat kader staat ook een reis naar Boedapest op het programma ter inspiratie.

De beursvloer

En wat lieten de leveranciers op de beursvloer zelf zien? Groothandel Sligro toonde de eigen groothandelsvisie op de ontwikkeling van het aanbieden van maaltijden binnen het tankstation. Invulling van het avondmoment is binnen tankstations geen eenvoudig stap met maaltijden, maar gefaseerd zou het wellicht meer kans van slagen hebben. Sligro toonde die stappen aan de hand van verschillende maaltijdoplossingen voor de komende jaren. Coca-Cola had salesgericht een professionele display ontwikkeld, waarmee op een eenvoudige manier een extra verkooppunt gecreëerd kan worden in de shop. FrieslandCampina liet daarentegen een cashless Chocomel-automaat zien, die door deze betaaltechniek ook goed is te plaatsen naast een koffiemachine in een tankstation. Op die manier bied je de gasten meer variatie. En Food5 presenteerde pocket macarons. Twee Franse macarons in blisterverpakking, geschikt voor bijvoorbeeld een koffiedeal.

Patat of friet

Met een display stond ook Let’s bake stories met Story Pies. Story Pies vraagt aandacht voor het maatschappelijk vraagstuk sociaal isolement. Elk product van Story Pies is gekoppeld aan een goed doel, vertelt een verhaal en vraagt aandacht voor een van de betrokken goede doelen. Nieuw in het assortiment is bijvoorbeeld de Brownie dat gekoppeld is aan Het Vergeten Kind. Ook een goed verhaal is dat van House of Inclusion (HOI), waar de Verspillingsfabriek een tweetal hybride salades nieuw presenteerde en een tweetal vegan salades met een spread. Ondernemers kunnen daarmee inspelen om de veranderende consumptievraag bij een aantal gasten. Verder Dilmah dat de meeste mensen kennen van de thee, maar nu ook komt met theesmaken in blik. En wel in drie smaken: Lemon, Lycee en Jasmine. Relatief nieuw binnen petrol is het Duitse zuivelmerk Müller dat na een succesvolle introductie binnen retail nu ook forse stappen zet binnen de tankstationshops met hun drinkzuivel. Tot slot wilde Heinz weten wat de voorkeur had van de tankstationondernemers voor de discussie is het nu patat of friet? Het bedrijf heeft ter introductie van een nieuwe saus namelijk momenteel een campagne lopen met die vraag. Het antwoord: De petrolsector aanwezig in het Van Nelle-gebouw in Rotterdam koos in meerderheid voor patat.

Bron: @FoodClicks

De oplossingen voor het aanbieden van maaltijden in petrol in de visie van Sligro
Let's bake stories met Story Pies
De cashless Chocomel-automaat
Display voor extra verkooppunt in de shop van Coca-Cola
De actie van Heinz die het antwoord zoekt in de discussie 'friet of patat?'
Het theemerk Dilmah nu ook als kant-en-klare drink in blik
He Duitse zuivelmerk Müller is steeds vaker terug te vinden binnen petrol

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

SPAR versterkt positie in petrol met samenwerking met Quiosk

Formulenieuws - SPAR Nederland breidt haar aanwezigheid in het petrolkanaal verder uit via een strategische samenwerking met Quiosk, een specialist in outdoor vendingmachines op onbemande tanklocaties. Sinds begin september is SPAR officieel leverancier van Quiosk, dat met ruim 300 locaties consumenten 24/7 een relevant assortiment biedt.

Lees bericht




Fastned opent in België grootste laadstation mét restaurant en shop

Buitenland - Fastned heeft op 17 september officieel zijn grootste laadstation ooit geopend, langs de E17 bij Gentbrugge. De nieuwe locatie is niet alleen de grootste van België, maar ook de meest complete: naast 32 ultrasnelle laadpunten biedt het station een volledig uitgerust restaurant, een 24/7 zelfservice-shop en met de moderne sanitaire voorzieningen van ONE HUNDRED restrooms met douches.

Lees bericht


Verse smoothies on-the-go met SmoothieMachine

Concept - De SmoothieMachine is recent landelijk geïntroduceerd bij onder andere Spar, Jumbo, Shell en ID&T-locatie. Het innovatieve concept, geïnspireerd door een succesformule uit Japan, biedt consumenten razendsnel verse smoothies, ijskoffies, proteïne-drinks en milkshakes, maar zonder hulp van personeel.

Lees bericht




© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid