Vinkje blijft, althans voorlopig


Gezondheidsclaims – Het Vinkje voor een bewuste of gezondere keuze op producten blijft behouden. Althans, voorlopig. De Consumentenbond voert campagne om het Vinkje weg te krijgen, maar minister Edith Schippers (Volksgezondheid) is nog niet zover. De minister kijkt de komende tijd of en hoe het Vinkje, dat consumenten moet helpen bij het kiezen van gezondere producten, kan worden verbeterd. Dit najaar beslist ze hoe het verder moet. Als het model goed is, maar de consument het niet begrijpt, schieten we ons doel voorbij, zei de minister donderdag in debat met de Tweede Kamer. Schippers kijkt ook naar goede voorbeelden in andere landen. De Consumentenbond raadt het Engelse 'stoplicht' aan. Schippers: “Als ik ergens iets veel beters vind, wil ik dat best overnemen.” De Consumentenbond begon onlangs de campagne 'Weg met het Vinkje', omdat het logo te weinig informatie geeft over hoe gezond een voedingsmiddel is en omdat veel mensen niet weten wat de blauwe en groene vinkjes op producten betekenen. Het groene teken staat voor een gezondere keuze, het blauwe voor een bewuste keuze. Ongeveer 100 supermarktorganisaties, foodservicebedrijven en voedingsindustrie gebruiken het Vinkje. In totaal zijn er meer dan 7.000 producten en 4.000 maaltijden die het Vinkje dragen. Bron: @FoodClicks   Gezondheidsclaims – Het Vinkje voor een bewuste of gezondere keuze op producten blijft behouden. Althans, voorlopig. De Consumentenbond voert campagne om het Vinkje weg te krijgen, maar minister Edith Schippers (Volksgezondheid) is nog niet zover. De minister kijkt de komende tijd of en hoe het Vinkje, dat consumenten moet helpen bij het kiezen van gezondere producten, kan worden verbeterd. Dit najaar beslist ze hoe het verder moet. Als het model goed is, maar de consument het niet begrijpt, schieten we ons doel voorbij, zei de minister donderdag in debat met de Tweede Kamer. Schippers kijkt ook naar goede voorbeelden in andere landen. De Consumentenbond raadt het Engelse 'stoplicht' aan. Schippers: “Als ik ergens iets veel beters vind, wil ik dat best overnemen.” De Consumentenbond begon onlangs de campagne 'Weg met het Vinkje', omdat het logo te weinig informatie geeft over hoe gezond een voedingsmiddel is en omdat veel mensen niet weten wat de blauwe en groene vinkjes op producten betekenen. Het groene teken staat voor een gezondere keuze, het blauwe voor een bewuste keuze. Ongeveer 100 supermarktorganisaties, foodservicebedrijven en voedingsindustrie gebruiken het Vinkje. In totaal zijn er meer dan 7.000 producten en 4.000 maaltijden die het Vinkje dragen. Bron: @FoodClicks  

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid