Voorschot bij reservering zorgt voor onbegrip bij horecagast


72 procent van de Nederlandse consumenten geeft aan het liefst telefonisch te reserveren / Foto bij: Lightspeed

Onderzoek – Ruim twee op vijf (44%) Nederlanders begrijpt niet waarom ze een aanbetaling moeten doen bij het plaatsen van een online reservering voor een restaurant. Dit blijkt uit onderzoek van kassa- en betaalplatform Lightspeed. Steeds meer horecazaken vragen gasten een voorschot te betalen als maatregel tegen het stijgende aantal no-shows.

Op basis van de antwoorden van de Nederlandse consumenten, blijkt deze maatregel toch verantwoord: zeventien procent geeft namelijk aan dat ze vaak bij meerdere restaurants tegelijkertijd reserveren en pas op het laatste moment beslissen. Eén op tien gasten (9%) geeft ook toe het restaurant niet op de hoogte te brengen wanneer ze hun reservering niet kunnen halen of respecteren.

Toch lijkt het betalen van een voorschot niet voor iedere Nederlander per se noodzakelijk. Ruim driekwart (77%) laat van zich horen wanneer het aantal personen van hun reservering wijzigt. Ook wanneer gasten eerder of later zouden arriveren dan hun originele reserveringstijdstip geeft 72 procent aan het restaurant in kwestie op de hoogte te brengen.

Telefonisch reserveren blijft populair

Dankzij de opkomst van online reserveringstools is het voor horecazaken een stuk eenvoudiger en minder tijdrovend geworden om reserveringen aan te nemen. Desalniettemin geeft 72 procent van de Nederlandse consumenten aan het liefst telefonisch te reserveren. Iets meer dan de helft (55%) doet dat via de website van restaurants, terwijl iets meer dan één op vier (27%) dat liever via reserveringswebsites zoals Google of The Fork doet. 19 procent kiest ervoor om horecazaken binnen te stappen en hun reservering persoonlijk te plaatsen. Social media staat onderaan de ladder als reserveringsmethode met 11 procent.

Walk-ins

Sommige horecazaken werken bewust niet met reserveringen en kiezen voor een systeem van walk-ins. Een kleine twee derde (62%) van de Nederlandse consumenten vindt dat walk-ins het makkelijker maken om last minute uit eten te gaan. Meer dan een vierde (27%) is ook van mening dat horecazaken die enkel met walk-ins werken, meer gasten serveren dan horecazaken die met reserveringen werken. Toch zijn de meningen verdeeld: meer dan een derde (36%) geeft aan niet naar restaurants te gaan die geen reserveringen aannemen. Verder is slechts één op vijf (21%) bereid om tot 30 minuten buiten in een rij te wachten tot er een tafel vrijkomt. Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten (53%) is bovendien van mening dat als restaurants enkel met walk-ins werken, ze ook een plaats aan de bar moeten voorzien voor gasten terwijl ze wachten op hun tafel.

Het onderzoek is uitgevoerd door Lightspeed in samenwerking met OnePoll, een onafhankelijk bureau voor surveys en marktonderzoek. In totaal hebben 1.000 Nederlandse consumenten deelgenomen aan dit onderzoek.

Bron: Lightspeed/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

burgerme lanceert nieuw virtueel merk YAY FRY-DAY

Formulenieuws - burgerme heeft de lancering aangekondigd van een virtuele merk: YAY FRY-DAY. Het virtuele merk is gericht op gefrituurde kip biedt de franchisenemers de kans twee merken vanuit één keuken de exploiteren, waardoor er een breder publiek kan worden bereikt. De komst van het nieuwe merk wordt gemeld door de Nationale Franchise Gids.

Lees bericht


CrowdAboutNow groeit 50% in eerste zes maanden

Financiering - Crowdfunding platform CrowdAboutNow, dat het kleinbedrijf financiert met behulp van hun klanten en fans, heeft in het eerste halfjaar van 2024 11 miljoen gefinancierd. Dit is een record voor het platform en een groei van 50% ten opzichte van vorig jaar. Dat meldt het financieringsplatform maandag in een bericht.

Lees bericht

Udo Delfgou nieuwe algemeen directeur KHN

Benoeming - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) laat weten dat Udo Delfgou per 1 oktober aantreedt als de nieuwe algemeen directeur van de branchevereniging voor de horeca. Hij volgt in die functie Dirk Beljaarts op, die recent benoemd is in het huidige kabinet als minister van Economische Zaken. Delfgou heeft veel bestuurlijke ervaring.

Lees bericht



Instock redt in 10 jaar tijd 3 miljoen kilo voedsel

Voedselverspilling - Instock viert dit jaar het tienjarig bestaan. Sinds de oprichting in 2014 heeft Instock zich niet alleen ontwikkeld van een restaurantconcept tot een duurzame horeca groothandel (InstockMarket), maar heeft ook een indrukwekkende 3 miljoen kilo voedsel gered van verspilling.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid