Wakker Dier signaleert daling vleesverkoop supermarkten


Vleesschap bij Jumbo met de veganvarianten er naast

Analyse – Uit verkoopdata van marktonderzoekbureau Circana signaleert Wakker Dier dat de vleesverkopen de laatste vier jaar met 16,4 procent zijn gedaald. Ook vorig jaar verkochten supermarkten 2,3 procent minder vlees dan het jaar ervoor. “Veel consumenten eten al minder vlees en ook de meeste supermarkten zetten nu in op meer plantaardig. Dat telt inmiddels aardig op,” aldus Collin Molenaar van Wakker Dier als verklaring.

Supermarkten sturen de aankopen van hun klanten, bijvoorbeeld door middel van lage prijzen en de indeling van het schap. Ook het promotiebeleid heeft veel invloed, zo laat Wakker Dier weten. Supermarkten richten zich van oudsher op de verkoop van veel vlees, maar de grotere supermarkten hebben zich inmiddels gecommitteerd aan een transitie naar meer plantaardig. Supermarkt Jumbo heeft bovendien vanaf eind mei geen afprijzingen meer voor vers vlees.

Plantaardig goedkoper

Volgens Molenaar hebben ook de prijsontwikkelingen bijgedragen aan de dalende vleesverkoop. Door de oorlog in Oekraïne werd veevoer duurder en steeg de prijs van vlees sneller dan die van andere voedingsmiddelen. “Minder vlees eten is nu niet alleen beter voor de dieren, het klimaat en je gezondheid, maar ook voor je portemonnee.”

Bron: Wakker Dier/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Ton van Veen (Jumbo): ‘Meer klanten voorbode van hernieuwde groei’

Formulenieuws - Jumbo maakte vanochtend cijfers bekend over het eerste halfjaar, waarbij topman Ton van Veen tevens terugblikte op de eerste zes maanden van dit jaar, maar ook een perspectief schetst voor de nabije toekomst. De omzet steeg in het eerste halfjaar met een procentje, terwijl het marktaandeel vrijwel onveranderd uitkwam op 21%.

Lees bericht


Bierconsumptie horeca daalt eerste zes maanden met 1,9%

Analyse – Over de eerste zes maanden van dit jaar is de bierverkoop in ons land met iets meer dan 5 procent gedaald. Een daling van 1,9% deed zich voor bij de horeca. Bij de supermarkten was de daling met 6,6% nog groter. Opvallend was ook de forse daling in alcoholvrije bieren.

Lees bericht

Bij achttien festivals is het menu volledig vegetarisch

Festivals – Bij achttien grote festivals kunnen de bezoekers dit jaar volledig vegetarisch eten, laat Wakker Dier weten. De organisatie vraagt de festivals meer vegetarisch aan te bieden, om enerzijds de consument kennis te laten maken met vegetarisch eten en anderzijds de milieu-impact van festivals te verkleinen.

Lees bericht



De Vegetarische Slager wordt steeds plantaardiger

Samenwerking - De Vegetarische Slager gaat meer samenwerken met de eivervangers van The EVERY Company, waardoor de producten steeds plantaardiger worden. Veel producten zijn dat al, maar nog niet allemaal. Het online platform ChangeInc. voor toekomstmakers vraagt zich daarom af wordt de Vegetarische Slager straks niet de Veganistische Slager?

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid