Wederom meer groente- en fruit gegeten in 2021


Analyse - Gezond eten met groenten en fruit blijft onverminderd in de belangstelling staan. In het tweede coronajaar werd in Nederland 3 procent meer verse groenten en fruit gegeten, zo blijkt uit de analyse van GroentenFruit Huis over 2021.

Huishoudens kochten in het afgelopen jaar ook 3 procent meer groenten en fruit voor hun maaltijden thuis. De consumptie buitenshuis viel met 2 procent ook wat hoger uit dan een jaar eerder, maar bleef door de coronamaatregelen nog wel ver achter op het niveau van pre-corona (2019).

Sinds het begin van de coronapandemie staat gezond eten hoger op het prioriteitenlijstje van de Nederlander en groeide de vraag naar verse groenten en fruit. In 2020 nam de consumptie al met 4 procent toe.

Ook in 2021 kon er voor een deel van het jaar niet buiten de deur worden gegeten. Restaurants en catering serveerden weliswaar 2 procent meer groenten en fruit dan in 2020, maar vergeleken met 2019 was het nog ruim 40 procent minder. De verschillen tussen bedrijven in de out of home markt zijn groot. Restaurants kochten in het afgelopen jaar weer wat meer groenten en fruit dan een jaar eerder. De inkoop door cateraars viel door het vele thuiswerken zelfs nog lager uit dan in 2020.

Gemak

Nederlanders zijn dol op gemak. Binnen de totale huishoudelijke uitgaven aan verse groenten heeft de categorie vers gesneden groenten een aandeel van 36 procent. In het kader van gemak is ook steeds vaker een verspakket in de keuken te vinden. Het assortiment verspakketten is het afgelopen jaar flink uitgebreid met nieuwe gerechten. In 2021 nam het aantal kopers met 7 procent toe. De verkoop groeide met 13 procent naar ruim 24 miljoen kilo. Het meest gekochte verspakket is tomatensoep, gevolgd door lasagne en curry madras.

Biologisch

Verder belandden in 2021 vaker biologisch geteelde groenten en fruit in de boodschappenkar. Zo kochten Nederlanders 11 procent meer biologisch geteelde groenten en fruit ten opzichte van 2020, waarmee het aandeel biologisch momenteel uitkomt op 4 procent. De verkoop van biologisch fruit valt lager uit dan die van biologische groenten. Tweederde van de consumentenaankoop van biologische groenten en fruit komt voor rekening van groenten.

Bron: GroentenFruit Huis/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws




Minder uitbundige tijden voor de horeca in 2024 en 2025

Analyse - De vooruitzichten voor de horeca voor zowel 2024 als 2025 zijn, met een verwachte volumegroei van 2%, minder uitbundig dan voorgaande drie jaren. Dit komt onder meer door een aanhoudend lage economische groei, een laag consumentenvertrouwen en nog altijd oplopende prijzen in de horeca. Dit meldt ING Research in het woensdag gepubliceerde Vooruitzicht Horeca.

Lees bericht

Vijf nieuwe leden bij culinaire vereniging JRE-Nederland

Horeca - Restaurant SILLYFOX was onlangs het middelpunt ter gelegenheid van de jaarlijkse JRE-Jeunes Restaurateurs ‘Pers- & Partnerlunch’. Tijdens deze middag werden vijf nieuwe leden van JRE-Nederland voorgesteld. Gastheer tijdens deze ‘gastronomische kennismaking’ was dit maal Joppe Sprinkhuizen van SILLYFOX in Veghel.

Lees bericht


Lunchroom of koffiebar populairste bijbaan in horeca

Onderzoek – De horeca is een populaire sector onder jongeren om in bij te verdienen. 24% van de jongeren werkt het liefste in de horeca op de vloer als bedieningsmedewerker, achter de bar of als barista bij een lunchroom of koffiebar, tegenover 12% op de vloer in de afwas of als hulpkok. Dat blijkt uit De Bijbanen Barometer uitgevoerd door DirectResearch in opdracht...

Lees bericht

Sodexo streeft naar 33% plantaardig in 2025

Catering - In 2025 is minimaal 33% van de gerechten in Sodexo bedrijfsrestaurants volledig plantaardig. Dat laat de cateraar weten. Het is een van de kortetermijndoelen die onderdeel uitmaken van het internationale doel om in 2040 volledig klimaatneutraal te zijn.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid