Wederom meer groente- en fruit gegeten in 2021


Analyse - Gezond eten met groenten en fruit blijft onverminderd in de belangstelling staan. In het tweede coronajaar werd in Nederland 3 procent meer verse groenten en fruit gegeten, zo blijkt uit de analyse van GroentenFruit Huis over 2021.

Huishoudens kochten in het afgelopen jaar ook 3 procent meer groenten en fruit voor hun maaltijden thuis. De consumptie buitenshuis viel met 2 procent ook wat hoger uit dan een jaar eerder, maar bleef door de coronamaatregelen nog wel ver achter op het niveau van pre-corona (2019).

Sinds het begin van de coronapandemie staat gezond eten hoger op het prioriteitenlijstje van de Nederlander en groeide de vraag naar verse groenten en fruit. In 2020 nam de consumptie al met 4 procent toe.

Ook in 2021 kon er voor een deel van het jaar niet buiten de deur worden gegeten. Restaurants en catering serveerden weliswaar 2 procent meer groenten en fruit dan in 2020, maar vergeleken met 2019 was het nog ruim 40 procent minder. De verschillen tussen bedrijven in de out of home markt zijn groot. Restaurants kochten in het afgelopen jaar weer wat meer groenten en fruit dan een jaar eerder. De inkoop door cateraars viel door het vele thuiswerken zelfs nog lager uit dan in 2020.

Gemak

Nederlanders zijn dol op gemak. Binnen de totale huishoudelijke uitgaven aan verse groenten heeft de categorie vers gesneden groenten een aandeel van 36 procent. In het kader van gemak is ook steeds vaker een verspakket in de keuken te vinden. Het assortiment verspakketten is het afgelopen jaar flink uitgebreid met nieuwe gerechten. In 2021 nam het aantal kopers met 7 procent toe. De verkoop groeide met 13 procent naar ruim 24 miljoen kilo. Het meest gekochte verspakket is tomatensoep, gevolgd door lasagne en curry madras.

Biologisch

Verder belandden in 2021 vaker biologisch geteelde groenten en fruit in de boodschappenkar. Zo kochten Nederlanders 11 procent meer biologisch geteelde groenten en fruit ten opzichte van 2020, waarmee het aandeel biologisch momenteel uitkomt op 4 procent. De verkoop van biologisch fruit valt lager uit dan die van biologische groenten. Tweederde van de consumentenaankoop van biologische groenten en fruit komt voor rekening van groenten.

Bron: GroentenFruit Huis/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

INTERNORGA wil gastronomie naar hoger niveau tillen

Vakbeurzen – De coveniencebeurs INTERNORGA die van 14 tot en met 18 maart 2025 wordt gehouden in Hamburg wil niet alleen de belangrijkste trends signaleren, maar ook de gastronomie naar een hoger niveau brengen. De beurs is bestemd voor foodprofessionals uit de out-of-homemarkt en de retail.

Lees bericht



Bedrijfscateraar Vitam kiest nieuwe Versgroothandel Boerschappen

Overeenkomst - De nieuw opgerichte Boerschappen Groothandel en bedrijfscateraar Vitam hebben een 8-jarige overeenkomst getekend voor de levering van alle versproducten (groenten, vlees, fruit, zuivel). Het gaat om de levering aan meer dan 300 bedrijfsrestaurants van Vitam. Vitam is daarmee de eerste partij die kiest voor de korte keten en met wie Versgroothandel Boerschappen gaat samenwerken.

Lees bericht

Drie nieuwe jonge chefs benoemd tot New Chefs on the Block

Event – Tijdens de tiende jubileumeditie van New Chefs on the Block werden drie jonge culinaire talenten in het zonnetje gezet. De New Chefs zijn Gijs Kemmeren (restaurant Vannu), Peter Bogema (restaurant Sober) en Luca Carli (restaurant Reverie). Zij werden gekozen vanwege hun innovatieve aanpak, focus op duurzaamheid, innovatie en sterke culinaire visie.

Lees bericht


Bouw nieuwe locatie De Lichtmis en McDonald’s Zwolle gestart

Samenwerking – Vorige week is de eerste paal geslagen en daarmee een start gemaakt met de bouw van een unieke horecacombinatie tussen wegrestaurant De Lichtmis en McDonald’s Zwolle. De combinatie gaat zich vestigen aan de A28, ter hoogte van afslag 22, markeert een nieuw begin voor het familiebedrijf De Lichtmis.

Lees bericht

Foodservice groeide in 2024 met 4,1% door prijsverhogingen

Analyse  - De foodservicemarkt had in 2024 last van een regenachtig voorjaar en een consument die de hand op de knip hield. De omzet van de totale markt voor Foodservice (Klassieke Horeca, Gemak, Catering) kwam daardoor vorig jaar uit op €22.177 miljoen. Feitelijk betkende dat een bescheiden groei van 4,1% ten opzichte van de 12,1% groei in 2023. De omzetgroei was uitsluitend het gevolg van...

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid