Winkelketens zitten klanten op de hielen


Digitalisering – Amerikaanse winkelketens volgen steeds vaker hun klanten door de winkel via de wifi-signalen van hun smartphone. Retailgiganten als modeketen Nordstrom en Family Dollar gebruiken de data, samen met beelden van beveiligingscamera’s om erachter te komen hoe ze de winkel het beste in kunnen richten. De data maken duidelijk hoe lang iemand in een winkel blijft, hoe lang een product wordt bekeken voordat het wordt gekocht en zelfs hoe lang iemand stilstaat bij de rekken met snoep. De gegevens zouden anoniem worden opgeslagen, maar specialisten maken zich desondanks zorgen. Winkelketens zijn zich van geen kwaad bewust. Ze maken volgens eigen zeggen geen grotere inbreuk op de privacy dan het bijhouden van cookies zoals webwinkels al doen. Het lijkt een kwestie van tijd dat dergelijke methoden ook in Nederland worden toegepast. Via shopper insights kan namelijk het beste op klantenwensen worden ingespeeld.   Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid