Winnaars FoodAwards 2023 bekend gemaakt


12 prijswinnende producten waren er bij de Food Awards 2023 / Foto bij: FoodPersonality

Verkiezing - Op kasteel Amerongen zijn woensdagavond de jaarlijkse FoodAwards uitgereikt. 12 introducties uit 2022 werden door de jury beloond met een FoodAward. De uitverkiezing van de FoodAwards is een initiatief van FoodPersonality en vond voor de 25e keer plaats.

De prijzen, waarmee jaarlijks de beste supermarktintroducties worden beloond, worden sinds 1988 uitgereikt. Medio april startte de campagne van de FoodAwards en werden consumenten opgeroepen om hun stem uit te brengen op hun favoriete genomineerde producten. Die campagne leverde ruim 25.000 stemmen op, waarna de jury - Thomas Douqué (Superunie), Michel Engelbertink (Jumbo) en Jort Scholten (Albert Heijn) - uiteindelijk 12 producten met een FoodAward kon belonen.

Deze editie van de FoodAwards volgt op een uiterst mager introductiejaar als gevolg van de uitdagende omstandigheden in de sector (onder meer hoge grondstofprijzen, hoge energiekosten en een snel oplopende inflatie). Daardoor besloten veel levensmiddelenfabrikanten het aantal introducties drastisch terug te schroeven, aldus FoodPersonality. De omzetbijdrage van nieuw geïntroduceerde producten was zelfs historisch laag, zo signaleerde het vakblad. De producten die desondanks aanspraak mogen maken op een FoodAward vertegenwoordigen daarmee het beste van wat A-merkartikelfabrikanten het afgelopen jaar op de markt hebben gebracht.

De winnaars (in alfabetische volgorde):

• Almhof Plantaardig Chocolade Mousse (Müller)

• Charlie’s Organics Sparkling Water (Charlie’s Organics)

• Chocomel Plant-Based (FrieslandCampina)

• Food2Smile Very Berry & Gimme Gummy Mix (Food2Smile)

• Hands Off My Chocolate Smooth No Milk (Hands Off My Chocolate)

• Holie Crunchy Muesli (Holie Foods)

• Knorr Veggie Wraps (Unilever)

• Kwekkeboom Oven & Airfryer Nacho Cheese Flavour Bloemkool Nuggets (NewForrest)

• Stegeman Omelet Plakjes (Stegeman)

• Verstegen Tafelgoud (Verstegen)

• Vienetta Dessert IJs Verjaardagstaart (Unilever)

• What the Fanta Pink (Coca-Cola)

Bron: FoodPersonality/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Ton van Veen (Jumbo): ‘Meer klanten voorbode van hernieuwde groei’

Formulenieuws - Jumbo maakte vanochtend cijfers bekend over het eerste halfjaar, waarbij topman Ton van Veen tevens terugblikte op de eerste zes maanden van dit jaar, maar ook een perspectief schetst voor de nabije toekomst. De omzet steeg in het eerste halfjaar met een procentje, terwijl het marktaandeel vrijwel onveranderd uitkwam op 21%.

Lees bericht


Bierconsumptie horeca daalt eerste zes maanden met 1,9%

Analyse – Over de eerste zes maanden van dit jaar is de bierverkoop in ons land met iets meer dan 5 procent gedaald. Een daling van 1,9% deed zich voor bij de horeca. Bij de supermarkten was de daling met 6,6% nog groter. Opvallend was ook de forse daling in alcoholvrije bieren.

Lees bericht








© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid