Winnaars FoodAwards 2023 bekend gemaakt

Verkiezing - Op kasteel Amerongen zijn woensdagavond de jaarlijkse FoodAwards uitgereikt. 12 introducties uit 2022 werden door de jury beloond met een FoodAward. De uitverkiezing van de FoodAwards is een initiatief van FoodPersonality en vond voor de 25e keer plaats.
De prijzen, waarmee jaarlijks de beste supermarktintroducties worden beloond, worden sinds 1988 uitgereikt. Medio april startte de campagne van de FoodAwards en werden consumenten opgeroepen om hun stem uit te brengen op hun favoriete genomineerde producten. Die campagne leverde ruim 25.000 stemmen op, waarna de jury - Thomas Douqué (Superunie), Michel Engelbertink (Jumbo) en Jort Scholten (Albert Heijn) - uiteindelijk 12 producten met een FoodAward kon belonen.
Deze editie van de FoodAwards volgt op een uiterst mager introductiejaar als gevolg van de uitdagende omstandigheden in de sector (onder meer hoge grondstofprijzen, hoge energiekosten en een snel oplopende inflatie). Daardoor besloten veel levensmiddelenfabrikanten het aantal introducties drastisch terug te schroeven, aldus FoodPersonality. De omzetbijdrage van nieuw geïntroduceerde producten was zelfs historisch laag, zo signaleerde het vakblad. De producten die desondanks aanspraak mogen maken op een FoodAward vertegenwoordigen daarmee het beste van wat A-merkartikelfabrikanten het afgelopen jaar op de markt hebben gebracht.
De winnaars (in alfabetische volgorde):
• Almhof Plantaardig Chocolade Mousse (Müller)
• Charlie’s Organics Sparkling Water (Charlie’s Organics)
• Chocomel Plant-Based (FrieslandCampina)
• Food2Smile Very Berry & Gimme Gummy Mix (Food2Smile)
• Hands Off My Chocolate Smooth No Milk (Hands Off My Chocolate)
• Holie Crunchy Muesli (Holie Foods)
• Knorr Veggie Wraps (Unilever)
• Kwekkeboom Oven & Airfryer Nacho Cheese Flavour Bloemkool Nuggets (NewForrest)
• Stegeman Omelet Plakjes (Stegeman)
• Verstegen Tafelgoud (Verstegen)
• Vienetta Dessert IJs Verjaardagstaart (Unilever)
• What the Fanta Pink (Coca-Cola)
Bron: FoodPersonality/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Jumbo test nieuwe servicebalie zonder tabaksverkoop
Supermarkten - Jumbo start in een viertal supermarkten een nieuwe servicebalie, die een antwoord moet geven op het verkoopverbod van tabak in supermarkten volgend jaar. De servicebalie is daarvoor ook op een andere plek geplaatst in de winkel en zit nu voor de kassagroep. Feit is wel dat er geen tabak meer wordt verkocht.
Lees berichtGebruik creditcards vaak ongewenst bij retail in Nederland
Betaalmethode - Het gebruik van creditcards in Nederlandse supermarkten en conveniencestores ligt Europees gezien laag. Opmerkelijk want veel Nederlanders betalen wel in het buitenland met hun creditcard. Amper 2,5 procent van de kassabetalingen in Nederland wordt afgerekend met een creditcard.
Lees berichtBoudewijn van den Brand start als nieuwe directeur Superunie
Benoeming - Boudewijn van den Brand is op 1 mei gestart als algemeen directeur bij Superunie. Inkooporganisatie Superunie is een coöperatie waar 12 onafhankelijke retailorganisaties in Nederland bij zijn aangesloten, waaronder Sligro.
Lees bericht‘Holoboer’ vertelt Mijn Melk-verhaal op de winkelvloer
Actie - Zuivelmerk Mijn Melk komt met een actie op de winkelvloer om boer en consument dichter bij elkaar te brengen. Via de Mijn Melk Mini Pop-Up Boerderij vertelt een hologram van de boer over zijn product, hoe dat tot stand komt en welke voordelen dat heeft.
Lees berichtJan Linders verkoopt 10 winkels aan Jumbo, PLUS en ALDI
Formulenieuws - Jan Linders heeft een nieuwe eigenaar gevonden voor tien van haar winkels, die niet meegaan in de franchise-samenwerking met Albert Heijn. Jan Linders verkoopt deze winkels aan Jumbo, Plus en ALDI. De winkels worden naar verwachting in de tweede helft van dit jaar omgebouwd naar de nieuwe formules.
Lees berichtAfscheid Harrie ten Have als voorzitter Vakcentrum
Persoonlijk - Harrie ten Have heeft na veertien jaar afscheid genomen als voorzitter van het Vakcentrum, de belangenvereniging voor zelfstandige detaillisten in food, non-food, fast moving consumer goods en franchisenemers. Voormalig Albert Heijn-franchiser Bram de Jong volgt hem op.
Lees bericht