YB haalt eerste €900.000 op voor internationale groei


Het nu aangetrokken kapitaal wordt ingezet om de groei extra te versnellen

Formulenieuws - YB zet in op internationale expansie met zowel masterfranchise als met haar producten voor retail en foodservice. Om deze groei te versnellen is het bedrijf een coöperatie geworden, waar mensen mede-eigenaar van kunnen worden. Inmiddels zijn er 633 ambassadeurs als mede-eigenaar aangetrokken, zodat zo’n €900.000 voor internationale groei te opgehaald.

Volgens YB is dit bedrag slechts een eerste stap. Er komen nog meer rondes aan met als doel om enkele duizenden mede-eigenaren aan het merk te verbinden en de groei én impact verder te versnellen.

Twee nieuwe bedrijfsonderdelen

YB is in tien jaar tijd van een horecabedrijf met een eerste vestiging in Utrecht, uitgegroeid tot een missie-gedreven merk met niet alleen dertien eigen vestigingen, maar tevens twee nieuwe bedrijfsonderdelen. Een internationale tak met master franchisepartners van wereld­formaat, zoals Autogrill, en de uitrol van haar ready-to-eat YB Oats als plantaardig ontbijt, lunch en tussendoortje met zowel retail- als foodservicepartners in Noordwest-Europa. Direct na haar tienjarig bestaan eind september 2022 zal het bedrijf geheel plantaardig opereren.

Groeigeld

Het nu aangetrokken kapitaal wordt ingezet om deze groei extra te versnellen. Zo is er een sales team aangetrokken voor retail, is de communicatie versterkt en het franchiseteam opgezet. Daarnaast wordt een aangescherpte branding gelanceerd om zowel in de eigen horecavestigingen, als thuis en onderweg met de producten uit de supermarkt, te kunnen inspireren. Inmiddels is er een partnership gesloten om de ready-to-eat YB Oats naar internationale markten te brengen en zijn er vergevorderde gesprekken voor nieuwe franchiselocaties in de Europese markt.

Impact

YB, opgericht in 2012, is een B Corp en Clipop gecertificeerde Nederlandse keten met dertien horecalocaties in Nederland, die het hele jaar door plantaardige producten buitenshuis brengt en klimaat positief opereert. Wouter Staal, oprichter en CEO van YB: “Na het sluiten van deze eerste ronde starten we met de inschrijving voor de volgende ronde om nóg meer fans aan ons te binden en te betrekken bij onze projecten, plannen en ambities. Zo willen we binnen enkele jaren doorgroeien naar duizenden mede-eigenaren in binnen- en buitenland. De eerste stap is gezet.”

Bron: YB/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Johnny’s Burger Company krijgt exclusieve franchiserechten O’Tacos

Formulenieuws - Het hamburger take-away en delivery bedrijf Johnny’s Burger Company krijgt de exclusieve rechten om O’Tacos te franchisen. Dankzij de overeenkomst tussen Johnny’s Burger Company en O’Tacos wordt een pad vrijgemaakt voor een nieuw type franchiseformule. Tijdens de pilot zal een dertigtal vestigingen van Johnny’s Burger Company starten met een zogenoemde virtual kitchen voor...

Lees bericht


YB toont begin volgend jaar de CO2-uitstoot op de kassabon

Formulenieuws – De plantaardige koffie- en lunchketen YB (voorheen Yoghurt Barn) gaat vanaf begin volgend jaar de CO2- uitstoot van de producten vermelden op de kassabon. Hoewel de getoonde cijfers nog wel ter discussie staan, gaat het de founder van de keten, Wouter Staal, vooral om het signaal dat wordt afgegeven. Volgens Staal is het vermelden van de milieuimpact de...

Lees bericht

YB lanceert Pro-assortiment voor de foodservicemarkt

Introductie – YB heeft een Pro-assortiment ontwikkeld voor foodservicebedrijven die hun aanbod willen switchen naar plantaardig. In de afgelopen twee jaar heeft het bedrijf in de eigen ‘Barns’ gewerkt aan een assortiment dat het mogelijk maakt voor bedrijven één-op-één over te schakelen, aldus YB.

Lees bericht

SLA wil landelijk uitbreiden en zoekt groeigeld

Formulenieuws – Het fast casual concept SLA zoekt groeikapitaal voor haar landelijke uitbreiding en wil op die manier samen met klanten, collega’s, leveranciers en investeerders bijdragen aan het versnellen van de transitie naar plant-focused eten. Ruim 600 duizend euro is inmiddels toegezegd. Het bedrijf verdubbelde afgelopen twee jaar naar een omzet van 6 miljoen euro.

Lees bericht


Lunchformule Bufkes wint NFV Franchise trofee 2022

Verkiezing - Lunchformule Bufkes is door de vakjury van de Nederlandse Franchise Vereniging verkozen tot ‘beste franchisegever van 2022’. Dat bleek tijdens de uitreiking van de NFV Trofee, die dit jaar op circuit Zandvoort plaatsvond. Bufkes werd geprezen om de manier van samenwerken met de franchisenemers, de prestaties van de vestigingen en excellente kwaliteit die aan de consument geleverd wordt.

Lees bericht

Autogrill opent ‘3-in-1’ counter Brussel-Centraal met YB

Formulenieuws - YB maakt slaat de vleugels uit naar België en komt als franchise bij Autogrill in een 3-in-1 shopconcept op Station Brussel-Centraal. De Autogrillcounter van de wereldwijde operator in food & beverage-diensten voor reizigers komt op de tussenverdieping van het station die naar de sporen leidt.

Lees bericht



© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid