YB haalt eerste €900.000 op voor internationale groei

Formulenieuws - YB zet in op internationale expansie met zowel masterfranchise als met haar producten voor retail en foodservice. Om deze groei te versnellen is het bedrijf een coöperatie geworden, waar mensen mede-eigenaar van kunnen worden. Inmiddels zijn er 633 ambassadeurs als mede-eigenaar aangetrokken, zodat zo’n €900.000 voor internationale groei te opgehaald.
Volgens YB is dit bedrag slechts een eerste stap. Er komen nog meer rondes aan met als doel om enkele duizenden mede-eigenaren aan het merk te verbinden en de groei én impact verder te versnellen.
Twee nieuwe bedrijfsonderdelen
YB is in tien jaar tijd van een horecabedrijf met een eerste vestiging in Utrecht, uitgegroeid tot een missie-gedreven merk met niet alleen dertien eigen vestigingen, maar tevens twee nieuwe bedrijfsonderdelen. Een internationale tak met master franchisepartners van wereldformaat, zoals Autogrill, en de uitrol van haar ready-to-eat YB Oats als plantaardig ontbijt, lunch en tussendoortje met zowel retail- als foodservicepartners in Noordwest-Europa. Direct na haar tienjarig bestaan eind september 2022 zal het bedrijf geheel plantaardig opereren.
Groeigeld
Het nu aangetrokken kapitaal wordt ingezet om deze groei extra te versnellen. Zo is er een sales team aangetrokken voor retail, is de communicatie versterkt en het franchiseteam opgezet. Daarnaast wordt een aangescherpte branding gelanceerd om zowel in de eigen horecavestigingen, als thuis en onderweg met de producten uit de supermarkt, te kunnen inspireren. Inmiddels is er een partnership gesloten om de ready-to-eat YB Oats naar internationale markten te brengen en zijn er vergevorderde gesprekken voor nieuwe franchiselocaties in de Europese markt.
Impact
YB, opgericht in 2012, is een B Corp en Clipop gecertificeerde Nederlandse keten met dertien horecalocaties in Nederland, die het hele jaar door plantaardige producten buitenshuis brengt en klimaat positief opereert. Wouter Staal, oprichter en CEO van YB: “Na het sluiten van deze eerste ronde starten we met de inschrijving voor de volgende ronde om nóg meer fans aan ons te binden en te betrekken bij onze projecten, plannen en ambities. Zo willen we binnen enkele jaren doorgroeien naar duizenden mede-eigenaren in binnen- en buitenland. De eerste stap is gezet.”
Bron: YB/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Lunchformule Bufkes wint NFV Franchise trofee 2022
Verkiezing - Lunchformule Bufkes is door de vakjury van de Nederlandse Franchise Vereniging verkozen tot ‘beste franchisegever van 2022’. Dat bleek tijdens de uitreiking van de NFV Trofee, die dit jaar op circuit Zandvoort plaatsvond. Bufkes werd geprezen om de manier van samenwerken met de franchisenemers, de prestaties van de vestigingen en excellente kwaliteit die aan de consument geleverd wordt.
Lees berichtAutogrill opent ‘3-in-1’ counter Brussel-Centraal met YB
Formulenieuws - YB maakt slaat de vleugels uit naar België en komt als franchise bij Autogrill in een 3-in-1 shopconcept op Station Brussel-Centraal. De Autogrillcounter van de wereldwijde operator in food & beverage-diensten voor reizigers komt op de tussenverdieping van het station die naar de sporen leidt.
Lees berichtYB wordt een coöperatie en zoekt mede-eigenaren
Investering - YB zet in op internationale expansie in zowel master franchise als met haar producten voor retail en foodservice. Tevens wordt het merk geheel plantaardig en zal het zich daarop sterk gaan profileren. Om deze groei te faciliteren wordt het bedrijf een coöperatie en zoekt het ambassadeurs om mede-eigenaar te worden van YB en haar missie.
Lees berichtYB bespaart 20% CO2 en lanceert tweede Impact Report
Formulenieuws – YB lanceert vrijdag zijn tweede Impact Report op zijn website waarin resultaten, doelen en obstakels aangehaald en toegelicht worden. Grootste resultaat een CO2e-uitstoot reducering van 20% in 2021.
Lees berichtAkkoord over het nieuwe Bakker Bart-conditiestelsel
Formulenieuws - Meer dan tweederde van de ondernemers van Bakker Bart, de franchiseformule van Bart’s Retail, heeft zijn goedkeuring verleend aan een nieuw conditiestelsel en een nieuwe franchiseovereenkomst.
Lees berichtKing Kumpir voortaan verder als Potaé en als franchise
Formulenieuws – Alle King Kumpir vestigingen worden omgebouwd naar het Potaé-concept. De ombouw zal gefaseerd gebeuren. Daarnaast heeft de formule zich de afgelopen tijd gericht op franchise. De eerste franchiselocatie opent binnenkort in winkelcentrum Alexandrium in Rotterdam.
Lees bericht