YB toont begin volgend jaar de CO2-uitstoot op de kassabon
Formulenieuws – De plantaardige koffie- en lunchketen YB (voorheen Yoghurt Barn) gaat vanaf begin volgend jaar de CO2- uitstoot van de producten vermelden op de kassabon. Hoewel de getoonde cijfers nog wel ter discussie staan, gaat het de founder van de keten, Wouter Staal, vooral om het signaal dat wordt afgegeven. Volgens Staal is het vermelden van de milieuimpact de toekomst.
Staal wil met YB laten zien dat je met eten milieuimpact kunt maken. Daarom is hij het initiatief gestart om als eerste keten wereldwijd, volgens eigen zeggen, de CO2 per gerecht op de kassabon te zetten. Vanaf begin volgend jaar zullen de kassabonnen deze CO2-uitstoot per gerecht tonen aan de consument. Gasten van de keten kunnen het bonnetje ook gemaild ontvangen om papier uit te sparen.
Transparant
Volgens Staal zeggen de getallen vooralsnog niet veel, maar hij is er wel van overtuigd dat het de toekomst is. “Wil in je dagelijkse routines bewustwording creëren, dan moet je transparant zijn, zodat je de juiste keuze kunt maken,” zegt hij. “Én dat we door vergelijkingen met standaard (vaak dierlijke) alternatieve gerechten voor ontbijt, lunch of tussendoortje, gedragsverandering kunnen realiseren.” De stap naar transparantie is dankzij de YB-partners Fooditis en Twelve tot stand gebracht.
Compenseren
YB legt de nadruk op het meten en reduceren van broeikasgassen. Het B Corp-bedrijf is daarom volcontinu op zoek naar reductie van de eigen uitstoot. Dat was indertijd ook een belangrijke reden om volledig over te schakelen op een plantaardig aanbod. Nu is het bedrijf hard op weg om het gestelde doel om eind dit jaar 50% reductie te realiseren ten opzichte van 2020. Daarmee zou het bedrijf een eerste mijlpaal realiseren van net zero en net positive, zo laat het bedrijf weten. Tot die tijd wordt de CO2-uitstoot overgecompenseerd.
Bron: YB/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Aviko gaat met ketenpartners frietketen verduurzamen
Verduurzamen - Aviko gaat samen met een aantal partners werken aan het verder verduurzamen van de waardeketen van aardappelfriet. Samen met Derks Akkerbouw, AB Texel, Dasko Koel- en Vriestransport en Hutten Catering willen deze vijf partijen zich gezamenlijk inzetten om de CO2-uitstoot binnen de keten - van teler tot tafel - tegen 2030 net zero te krijgen.
Lees berichtHalf-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip
Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.
Lees berichtLeev wil vaart maken met verduurzaming
Verduurzamen - Het biologische merk Leev heeft zichzelf ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen gesteld. Het merk dat voedzame alternatieven voor ontbijt, lunch en tussendoortjes levert, is sinds begin dit jaar klimaatneutraal in haar eigen operatie. Leev streeft nu naar 35% reductie in haar zogenaamde Scope 3 emissies in 2030. Tevens is het bezig met het behalen van het B Corp certificaat.
Lees berichtGerenoveerde Sligro Luik opent 27 februari
Groothandel - Na een grondige renovatie en rebranding wordt op dinsdag 27 februari de Sligro zelfbedieningsgroothandel in Luik (België) heropend. Tijdens de openingsdag zijn er live demonstraties en proeverijen.
Lees berichtInstockMarket ontvangt B Corp-certificering
Certificering - InstockMarket, de duurzame horecagroothandel, laat weten dat het bedrijf officieel een B Corp is. Om deze erkenning te verdienen, moet een organisatie voldoen aan strenge normen op het gebied van sociale en ecologische duurzaamheid.
Lees berichtChef-kok Edwin van Gent (UFS) wil chefs creatief uitdagen
Interview - Unilever Food Solutions (UFS) bracht in maart van dit jaar een wereldwijd onderzoek uit naar de belangrijkste Future Menu Trends. In totaal namen marktexperts én 1.600 chefs uit 20 landen deel aan het onderzoek. Uit de verzamelde informatie kwamen acht foodtrends naar voren. Drie daarvan wil UFS dit jaar onder de aandacht brengen van Nederlandse chef-koks. Maar chef-kok Edwin van...
Lees bericht