‘Zolang er geen crisis komt blijft buitenshuis eten fors groeien’


Analyse – “We krijgen superants, horecawinkels, foodpaleizen en discount-dining. Want ‘Food is Hot’”, aldus Jan-Willem Grievink, directeur van het FoodService Instituut Nederland. En wat blijkt? Het zijn met name de jongeren die van de horeca gebruikmaken. Traditioneel voorafgaand aan de Horecava, de belangrijkste horecavakbeurs in de RAI te Amsterdam, geeft het FSIN een prognose over de ontwikkelingen binnen de foodservicemarkt.  Duidelijk is dat de strijd om het maagaandeel de afgelopen jaren drastisch is gewijzigd. Traditionele kanalen zijn verdwenen; Je kunt een warme maaltijd kopen in de supermarkt en de horeca brengt warme maaltijden thuis. Zelfs retailers bezorgen warme maaltijden aan huis, zij het nog op beperkte schaal. Wat retailers wel vaker doen is steeds meer goederen leveren aan restaurants. Bovendien zijn er bijna geen non-food winkels meer die geen food verkopen. De vraag “wat, waar en hoe” de consument zijn voedings- en genotmiddelen koopt, is dus vele malen complexer geworden, aldus het FSIN. Millenials Ook uit eten gaan wordt steeds normaler. Food werkt verbindend. En het zijn vooral de jongere generaties die Food tot speerpunt van hun levensstijl maken. Buitenshuis consumeren doen jongeren (generatie-Z en Millennials) ook beduidend vaker dan de oudere generaties. Het enig is dat zij per bezoek minder besteden, maar in totaal geven ze per persoon toch veel meer uit dan de stille generatie, babyboomers, en generatie-X. Millennials besteden gemiddeld €1.512,- per jaar buitenshuis. De generatie-X zit op €1.239,- en de babyboomers op €519,- terwijl de stille generatie €436,-  per jaar spendeert aan de horeca. Het FSIN verwacht dat in 2030 de millennials en generatie-Z ruim 65% van de bestedingen buitenshuis voor hun rekening nemen. Out-of-home blijft groeien De omzet van de buitenshuiskanalen (foodserviceomzet) groeide de afgelopen tien jaar met 16,5%, van 18 miljard in 2010 tot 21 miljard in 2019. Na de crisis groeide de buitenshuisconsumptie nog harder. Zelfs harder dan de thuisconsumptie (17,7% voor Out of Home versus 13,3% voor At Home sinds 2015). Buiten de deur eten en drinken is wordt dus steeds belangrijker in het bestedingspatroon van een gemiddeld Nederlands huishouden. Het FSIN verwacht dat die trend aanhoudt zolang er zich geen nieuwe crisis aandient. De trend zal zelfs nog versnellen omdat er een generatie aankomt voor wie regelmatig buiten de deur eten de normaalste zaak van de wereld is. Tegenwind Tegenwind die de horeca in de out-of-homesector kan verwachten is het enorme aanbod in locaties. Hierdoor kunnen de rendementen van bedrijven onder druk komen te staan. De stigende bestedingen in out-of-home moeten immers met veel meer horecalocaties worden gedeeld. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Nieuw Smaakmakers-label bestemd voor duurzame horecazaken

Duurzaamheid – Energieleverancier Vattenfall en HorecaNederland.TV introduceren een label dat horecazaken moet motiveren energiebewust en duurzaam te gaan ondernemen. “Met het Smaakmakers-label kunnen horecazaken laten zien dat ze hun steentje bijdragen,” zegt Roderick Glerum, commercieel directeur Vattenfall.

Lees bericht

Duitse Kannelloni to-go concept komt naar Nederland

Horeca – Ze stonden opvallend onopvallend op de vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer in Jaarbeurs Utrecht met een bescheiden, maar smaakvol ingerichte stand: Kannelloni Food Market. Met het nieuwe to-go concept wil het bedrijf, dat onderdeel is van de Duitse Kanne Group, zich onder andere richten op de gezondheidszorgmarkt bijvoorbeeld in ziekenhuizen. Maar het concept heeft ook kracht als stand alone locatie.

Lees bericht

Dr. Oetker komt met Pizza Perfettissima-concept

Introductie - Dr. Oetker Professional introduceert deze maand Pizza Perfettissima. Dit pizzaconcept moet het voor ondernemers gemakkelijk maken om zonder al te veel gedoe een pizza op de menukaart te zetten. Pizza Perfettissima biedt een compleet concept voor pizza’s;  van basis tot getopte pizza, van oven tot service en is een totaaloplossing voor out of home. Totale bereidingstijd is...

Lees bericht

Derde Amsterdam Food Pitch deze week van start

Verkiezing  – Amsterdam Food Pitch gaat opnieuw op zoek naar het Lekkerste Product van 2020. De verkiezing start vrijdag 31 januari. De competitie biedt kleine ondernemers en thuiskoks een platform en geeft hen ondersteuning in het productieproces van keuken tot schap. Het initiatief van De Kweker wordt voor de derde keer georganiseerd. De winnaars van de Amsterdam Food Pitch komen ook daadwerkelijk in...

Lees bericht


Jumbo groeit het hardst in marktaandeel

Supermarkten – Van alle supermarkten in Nederland groeit Jumbo het hardst. Voor een belangrijk deel wordt die groei gerealiseerd door overnames. Opvallende dalers zijn de discounters Aldi en Lidl. Jaarlijks maakt onderzoekbureau Nielsen de marktaandelen bekend. Albert Heijn is nog steeds met afstand de grootste supermarktketen. Vorig jaar liet Albert Heijn voor het eerst een daling ziien. In het overzicht laat...

Lees bericht

Leisure groeit matig, fastfood met 3,5 procent

Analyse – Volgens berekeningen van ABN AMRO vlakt de omzet in leisure licht af: van 4,1 procent in 2018 naar 1,5 procent in 2019. Fastfood daarentegen liet juist een forse groei zien van 3,5 procent, met name door een groeiende behoefte bij jongeren naar gemak. De groei in leisure heeft de afgelopen jaren hoog gelegen, maar neemt nu af. Vooral bij restaurants (+0,6 procent) en cafés ...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid