10e editie Gastvrij Rotterdam sfeervol van start gegaan


Vegan was ook deze editie weer een belangrijk onderdeel van de beurs, dat veel foodprofessionals trok

Vakbeurzen – Veel bezoekende foodprofessionals, veel vakwedstrijden en veel evenementen in sfeervol aangeklede beurshallen. Zo is de jubileumeditie van Gastvrij Rotterdam het beste samen te vatten. Deelnemende bedrijven hadden er bij aanvang van de beurs dan ook duidelijk zin in.

Ondanks de goede omzetcijfers in de horecabedrijven, is er bij veel ondernemer ook veel zorg over de hoge inkoopsprijzen en de oplopende arbeidskosten. En ook dat was bij aanvang van de beurs te merken. “Genoeg gesomberd, tijd voor wat positiviteit,” vatte een van de deelnemers de gesprekken met horecaondernemers het afgelopen voorjaar samen. Om vervolgens de mouwen op te stropen om de laatste hand te leggen aan de presentatie van de producten. Het laat wel zien dat leveranciers de enigszins gereserveerde houding bij horecaondernemers willen omvormen naar een postief vertrouwen voor de toekomst.

Positief

En die positieve vibe heerste er na de eerste beursdag in Rotterdam absoluut. Veel bezoekende foodprofessionals toonden zich enthousiast over de beurs en het aanbod. Ook de kwaliteit van het aanbod voldeed aan de verwachtingen. De stands stonden er dan ook strak bij. Veel deelnemers hadden zichtbaar geïnvesteerd in nieuwe beursuitstralingen. Bidfood, traditioneel een belangrijke trekker op de beurs, had bijvoorbeeld gekozen voor een totaal andere stand, maar toch een stand met een vergelijkbare invulling; een stand die ruimte biedt aan - kleinere - leveranciers met opmerkelijke en/of handige kwaliteitsproducten. Het gemaksconcept voor de horeca Jordy’s Kitchen was dit keer niet op de Bidfood-stand terug te vinden, maar had een aparte plek op de beursvloer gekregen. Om duidelijk te maken dat Zegro nu onderdeel is van Bidfood, maar toch ook een eigen identiteit heeft, waren de twee stands deze beurseditie naast elkaar geplaatst. Een spandoek boven het gangpad verbond beide bedrijven

Birra Moretti

Sligro keerde deze editie terug op Gastvrij Rotterdam stond gebroederlijk samen op de beursvloer met het populaire biermerk Birra Moretti van Heineken. Als partner in de Heinekendistributie werken beide bedrijven natuurlijk nauw met elkaar samen. Op de stand van Sligro ook praktische oplossingen voor de problemen die er momenteel zijn binnen de horeca, zoals de inzet van een kleine keuken. Naast nieuwkomers waren het vooral bedrijven die al langere tijd op Gastvrij Rotterdam staan. De beurs heeft in hun ogen een duidelijk eigen plek gekregen op de beursagenda. Het duidelijke horecakarakter van de beurs is iets dat deze deelnemers ook in belangrijke mate aanspreekt. Uitbreiding en vernieuwing in deelnemers zitten vooral  in de verschillende paviljoens, want het aanbod op de paviljoens vegan en wine en fine food waren behoorlijk gegroeid.

Bocuse d’Or

Meer en meer ontwikkelt Gastvrij Rotterdam zich als de plek waar horeca-minnend Nederland samenkomt. Het aantal sterrenchefs dat in de weer was met de vakwedstrijden en de uitreikingen was meer dan overweldigend. Niet voor niets vond  de ondertekening van de samenwerking tussen Bocuse d’Or en Bidfood plaats in Ahoy. Gastvrij Rotterdam heeft met de 10e editie weer duidelijk laten zien een rol van betekenis te spelen in wereld van gastronomie.

Gastvrij Rotterdam in de Rotterdamse Ahoy is nog te bezoeken tot en met woensdag

Bron: @FoodClicks

Bidfood en Bocuse d'Or ondertekenden hun samenwerking
Veel vakwedstrijden met veel sterrenchefs deze editie bij Gastvrij Rotterdam
HAK heeft met HAK fresh de stap gezet richting foodservice en was dus voor het eerst aanwezig
GRO introduceerde de eerste vegan borrelbox
Ronald Stavenuiter met Grootmeester bitterballen voorzien van een panko laag wat resulteert in een krokante en flinterdunne korst
Het team van Cut The Cake
Drie formules onder één dak
Op steeds meer plaatsen duikt de Pinsa op en de kwaliteit wordt steeds beter, zoals hier bij Scrocchiarella
Jordy's Kitchen van Bidfood heeft een eigen standruimte gekregen
Ook aandacht voor glutenvrij op Gastvrij Rotterdam
De veranderede wetgeving voor tabak zorgt er voor dat tabaksproducten per 1 juli volgend jaar niet meer mogen worden verkocht in supermarkten, maar nog wel in tankstations
Apart maar toch bij elkaar Bidfood en Zegro
Indrukwekkende balie bij AVIA
Ook leuke specialties te zien zoals Japanse ramen

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Uitdagende tijden blijven Sligro parten spelen

Groothandel - De omzet van de Groep over het eerste halfjaar 2024 bedroeg € 1.393 miljoen, een afname van 0,7% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2023. Desondanks bleef onze ebitda met € 55 miljoen gelijk aan vorig jaar en nam het bedrijfsresultaat met € 2 miljoen toe tot € 6 miljoen. De nettowinst nam door gestegen rentelasten af tot een verlies van € 1 miljoen.

Lees bericht

burgerme lanceert nieuw virtueel merk YAY FRY-DAY

Formulenieuws - burgerme heeft de lancering aangekondigd van een virtuele merk: YAY FRY-DAY. Het virtuele merk is gericht op gefrituurde kip biedt de franchisenemers de kans twee merken vanuit één keuken de exploiteren, waardoor er een breder publiek kan worden bereikt. De komst van het nieuwe merk wordt gemeld door de Nationale Franchise Gids.

Lees bericht



CrowdAboutNow groeit 50% in eerste zes maanden

Financiering - Crowdfunding platform CrowdAboutNow, dat het kleinbedrijf financiert met behulp van hun klanten en fans, heeft in het eerste halfjaar van 2024 11 miljoen gefinancierd. Dit is een record voor het platform en een groei van 50% ten opzichte van vorig jaar. Dat meldt het financieringsplatform maandag in een bericht.

Lees bericht

Feyenoord en Sligro verlengen samenwerking met 5 jaar

Samenwerking - Feyenoord Rotterdam N.V. en Sligro hebben het partnership met vijf jaar verlengd. De horecagroothandel is daarmee tot 1 juli 2029 als Official Food Partner aan de club verbonden. Ook blijft Sligro food- en non-foodproducten leveren aan De Kuip. Dat meldt Sligro Food Group.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid