10e editie Gastvrij Rotterdam sfeervol van start gegaan


Vegan was ook deze editie weer een belangrijk onderdeel van de beurs, dat veel foodprofessionals trok

Vakbeurzen – Veel bezoekende foodprofessionals, veel vakwedstrijden en veel evenementen in sfeervol aangeklede beurshallen. Zo is de jubileumeditie van Gastvrij Rotterdam het beste samen te vatten. Deelnemende bedrijven hadden er bij aanvang van de beurs dan ook duidelijk zin in.

Ondanks de goede omzetcijfers in de horecabedrijven, is er bij veel ondernemer ook veel zorg over de hoge inkoopsprijzen en de oplopende arbeidskosten. En ook dat was bij aanvang van de beurs te merken. “Genoeg gesomberd, tijd voor wat positiviteit,” vatte een van de deelnemers de gesprekken met horecaondernemers het afgelopen voorjaar samen. Om vervolgens de mouwen op te stropen om de laatste hand te leggen aan de presentatie van de producten. Het laat wel zien dat leveranciers de enigszins gereserveerde houding bij horecaondernemers willen omvormen naar een postief vertrouwen voor de toekomst.

Positief

En die positieve vibe heerste er na de eerste beursdag in Rotterdam absoluut. Veel bezoekende foodprofessionals toonden zich enthousiast over de beurs en het aanbod. Ook de kwaliteit van het aanbod voldeed aan de verwachtingen. De stands stonden er dan ook strak bij. Veel deelnemers hadden zichtbaar geïnvesteerd in nieuwe beursuitstralingen. Bidfood, traditioneel een belangrijke trekker op de beurs, had bijvoorbeeld gekozen voor een totaal andere stand, maar toch een stand met een vergelijkbare invulling; een stand die ruimte biedt aan - kleinere - leveranciers met opmerkelijke en/of handige kwaliteitsproducten. Het gemaksconcept voor de horeca Jordy’s Kitchen was dit keer niet op de Bidfood-stand terug te vinden, maar had een aparte plek op de beursvloer gekregen. Om duidelijk te maken dat Zegro nu onderdeel is van Bidfood, maar toch ook een eigen identiteit heeft, waren de twee stands deze beurseditie naast elkaar geplaatst. Een spandoek boven het gangpad verbond beide bedrijven

Birra Moretti

Sligro keerde deze editie terug op Gastvrij Rotterdam stond gebroederlijk samen op de beursvloer met het populaire biermerk Birra Moretti van Heineken. Als partner in de Heinekendistributie werken beide bedrijven natuurlijk nauw met elkaar samen. Op de stand van Sligro ook praktische oplossingen voor de problemen die er momenteel zijn binnen de horeca, zoals de inzet van een kleine keuken. Naast nieuwkomers waren het vooral bedrijven die al langere tijd op Gastvrij Rotterdam staan. De beurs heeft in hun ogen een duidelijk eigen plek gekregen op de beursagenda. Het duidelijke horecakarakter van de beurs is iets dat deze deelnemers ook in belangrijke mate aanspreekt. Uitbreiding en vernieuwing in deelnemers zitten vooral  in de verschillende paviljoens, want het aanbod op de paviljoens vegan en wine en fine food waren behoorlijk gegroeid.

Bocuse d’Or

Meer en meer ontwikkelt Gastvrij Rotterdam zich als de plek waar horeca-minnend Nederland samenkomt. Het aantal sterrenchefs dat in de weer was met de vakwedstrijden en de uitreikingen was meer dan overweldigend. Niet voor niets vond  de ondertekening van de samenwerking tussen Bocuse d’Or en Bidfood plaats in Ahoy. Gastvrij Rotterdam heeft met de 10e editie weer duidelijk laten zien een rol van betekenis te spelen in wereld van gastronomie.

Gastvrij Rotterdam in de Rotterdamse Ahoy is nog te bezoeken tot en met woensdag

Bron: @FoodClicks

Bidfood en Bocuse d'Or ondertekenden hun samenwerking
Veel vakwedstrijden met veel sterrenchefs deze editie bij Gastvrij Rotterdam
HAK heeft met HAK fresh de stap gezet richting foodservice en was dus voor het eerst aanwezig
GRO introduceerde de eerste vegan borrelbox
Ronald Stavenuiter met Grootmeester bitterballen voorzien van een panko laag wat resulteert in een krokante en flinterdunne korst
Het team van Cut The Cake
Drie formules onder één dak
Op steeds meer plaatsen duikt de Pinsa op en de kwaliteit wordt steeds beter, zoals hier bij Scrocchiarella
Jordy's Kitchen van Bidfood heeft een eigen standruimte gekregen
Ook aandacht voor glutenvrij op Gastvrij Rotterdam
De veranderede wetgeving voor tabak zorgt er voor dat tabaksproducten per 1 juli volgend jaar niet meer mogen worden verkocht in supermarkten, maar nog wel in tankstations
Apart maar toch bij elkaar Bidfood en Zegro
Indrukwekkende balie bij AVIA
Ook leuke specialties te zien zoals Japanse ramen

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

De Haan kiest eigen weg in food en tabak

Tankstation - De Haan Minerale Oliën (DHMO) verruilt als groothandel Lekkerland in Son voor Sligro. Ondanks de succesvolle langdurige samenwerking met Lekkerland, laat De Haan weten ervoor gekozen te hebben om per 1 februari 2025 de samenwerking aan te gaan met groothandel Sligro in Veghel. De Haan ziet Sligro de komende jaren als strategische partner die zal ondersteunen bij het doorontwikkelen...

Lees bericht



Jan Zandbergen Group introduceert EKO Wagyu X

Introductie – Wagyu rundvlees behoort tot de meest exclusieve vleessoorten. Het vlees is daardoor meestal alleen verkrijgbaar bij de exclusieve restaurants. Jan Zandbergen Group in Veenendaal introduceert nu EKO Wagyu X rundvlees uit Australië dat ook voor de reguliere horeca betaalbaar is.

Lees bericht

HOMiES en Gastvrij Rotterdam gaan Start-Ups ondersteunen

Vakbeurzen - Foodservice HOMiES, hét netwerk voor professionals in Foodservice, en horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam slaan opnieuw de handen ineen om start-ups en scale-ups in de horeca een podium te bieden. "Het vernieuwde Start-Up Paviljoen op de horecabeurs krijgt een frisse impuls met interactieve programma’s, waardevolle netwerkmomenten en gerichte ondersteuning", aldus beide partijen in een gezamenlijke verklaring.

Lees bericht


Horecava trekt volgens organisatie 67.000 bezoekers

Vakbeurzen – De afgelopen Horecava heeft volgens de organisator meer bezoekers op de been gebracht in de Amsterdamse RAI dan de vorige editie. Dit jaar werd de horecabeurs bezocht door 67.000 mensen, terwijl dit vorig jaar lag op 64.000. Daarmee ligt het bezoekers aantal nog net niet op het niveau van voor corona.

Lees bericht

Horeca moet scherper kijken naar logistieke kosten

Analyse - Horecaondernemers kunnen het zich niet langer permitteren logistieke kosten te negeren. De kosten voor logistiek nemen de komende jaren naar verwachting fors toe en horecaondernemers betalen daarvoor ongemerkt een hoge prijs. Dat schrijft het FoodService Instituut Nederland (FSIN) in een gezamenlijke verklaring met Topsector Logistiek.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid