10e editie Gastvrij Rotterdam sfeervol van start gegaan
_1024_768_90.jpg)
Vakbeurzen – Veel bezoekende foodprofessionals, veel vakwedstrijden en veel evenementen in sfeervol aangeklede beurshallen. Zo is de jubileumeditie van Gastvrij Rotterdam het beste samen te vatten. Deelnemende bedrijven hadden er bij aanvang van de beurs dan ook duidelijk zin in.
Ondanks de goede omzetcijfers in de horecabedrijven, is er bij veel ondernemer ook veel zorg over de hoge inkoopsprijzen en de oplopende arbeidskosten. En ook dat was bij aanvang van de beurs te merken. “Genoeg gesomberd, tijd voor wat positiviteit,” vatte een van de deelnemers de gesprekken met horecaondernemers het afgelopen voorjaar samen. Om vervolgens de mouwen op te stropen om de laatste hand te leggen aan de presentatie van de producten. Het laat wel zien dat leveranciers de enigszins gereserveerde houding bij horecaondernemers willen omvormen naar een postief vertrouwen voor de toekomst.
Positief
En die positieve vibe heerste er na de eerste beursdag in Rotterdam absoluut. Veel bezoekende foodprofessionals toonden zich enthousiast over de beurs en het aanbod. Ook de kwaliteit van het aanbod voldeed aan de verwachtingen. De stands stonden er dan ook strak bij. Veel deelnemers hadden zichtbaar geïnvesteerd in nieuwe beursuitstralingen. Bidfood, traditioneel een belangrijke trekker op de beurs, had bijvoorbeeld gekozen voor een totaal andere stand, maar toch een stand met een vergelijkbare invulling; een stand die ruimte biedt aan - kleinere - leveranciers met opmerkelijke en/of handige kwaliteitsproducten. Het gemaksconcept voor de horeca Jordy’s Kitchen was dit keer niet op de Bidfood-stand terug te vinden, maar had een aparte plek op de beursvloer gekregen. Om duidelijk te maken dat Zegro nu onderdeel is van Bidfood, maar toch ook een eigen identiteit heeft, waren de twee stands deze beurseditie naast elkaar geplaatst. Een spandoek boven het gangpad verbond beide bedrijven
Birra Moretti
Sligro keerde deze editie terug op Gastvrij Rotterdam stond gebroederlijk samen op de beursvloer met het populaire biermerk Birra Moretti van Heineken. Als partner in de Heinekendistributie werken beide bedrijven natuurlijk nauw met elkaar samen. Op de stand van Sligro ook praktische oplossingen voor de problemen die er momenteel zijn binnen de horeca, zoals de inzet van een kleine keuken. Naast nieuwkomers waren het vooral bedrijven die al langere tijd op Gastvrij Rotterdam staan. De beurs heeft in hun ogen een duidelijk eigen plek gekregen op de beursagenda. Het duidelijke horecakarakter van de beurs is iets dat deze deelnemers ook in belangrijke mate aanspreekt. Uitbreiding en vernieuwing in deelnemers zitten vooral in de verschillende paviljoens, want het aanbod op de paviljoens vegan en wine en fine food waren behoorlijk gegroeid.
Bocuse d’Or
Meer en meer ontwikkelt Gastvrij Rotterdam zich als de plek waar horeca-minnend Nederland samenkomt. Het aantal sterrenchefs dat in de weer was met de vakwedstrijden en de uitreikingen was meer dan overweldigend. Niet voor niets vond de ondertekening van de samenwerking tussen Bocuse d’Or en Bidfood plaats in Ahoy. Gastvrij Rotterdam heeft met de 10e editie weer duidelijk laten zien een rol van betekenis te spelen in wereld van gastronomie.
Gastvrij Rotterdam in de Rotterdamse Ahoy is nog te bezoeken tot en met woensdag
Bron: @FoodClicks
_480_320_90_s_c1.jpg)
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Meer dan 4000 horecazaken in half jaar dicht volgens KvK
Horeca – Volgens cijfers van de Kamer van Koophandel zouden tussen begin januari en eind juni dit jaar 4.058 horecaondernemers hun bedrijf hebben beëindigd. Dat zijn er aanmerkelijk meer dan de 141 horecazaken die KvK meldt in de periodieke faillissementscijfers.
Lees berichtVan Gelder neemt horecaleverancier Vers Select over
Overname - Van Gelder groente & fruit heeft per 1 oktober de AGF horecagroothandel Vers Select uit Oud-Beijerland overgenomen. De positie van Van Gelder als AGF-groothandel voor de foodservice wordt door de overname aanzienlijk versterkt.
Lees berichtNice to Meat in de race voor beste steak ter wereld
Verkiezing - De Nederlandse horecaslagerij en vleesimporteur Nice to Meat in Almere is vorige week tijdens de internationale World Steak Challenge – de ‘Oscars voor steaks’ – volop in de prijzen gevallen. Een tachtigkoppige vakjury van slagers en chefs bekroonde de inzendingen van Nice to Meat met maar liefst acht gouden medailles, twee zilveren medailles en een bronzen medaille. Uit de winnaars...
Lees berichtSVO vakopleiding food neemt Horeca Academie over
Overname - SVO vakopleiding food, mbo-vakopleider en trainer in de foodsector, maakt de overname bekend van de Horeca Academie. Door het samengaan van beide organisaties versterkt SVO vakopleiding food het aanbod aan hoogwaardige opleidingen en innovatieve trainingen aan (toekomstige) culinaire professionals.
Lees berichtTrendwatcher Scholtens ziet ons lijden aan digitale obesitas
Event – “We zijn allemaal verslaafd aan digitale dopamine, en lijden hierdoor in een bepaalde vorm aan digitale obesitas”. Woorden van trendwatcher Jeanneke Scholtens van Buro Zorro tijdens de workshop die zij gaf op Gastvrij Rotterdam bij een bijeenkomst van FoodserviceXS.
Lees berichtSligro schenkt €10.000 aan Jeugdfonds bij heropening Leeuwarden
Groothandel - Ter gelegenheid van de heropening van de groothandelslocatie in Leeuwarden deed Sligro een schenking aan een belangrijk sociaal-maatschappelijke doel in de regio. Henk de Jong, ambassadeur van het Jeugdfonds Sport & Cultuur in Friesland, ontving uit handen van Bauke de Vries, vestigingsdirecteur Sligro Leeuwarden, een cheque ter waarde van € 10.000.
Lees bericht