20% van de Nederlandse restaurants vreest voorbestaan


Horeca – Eén op de vijf restaurants in Nederland verwacht nooit meer de deuren te kunnen openen. De horecabedrijven vrezen voor hun voortbestaan als gevolg van de coronamaatregelen. Dat blijkt uit onderzoek van WijnSpijs onder 1200 restaurants.

Het evenementenbureau WijnSpijs.nl verzorgde in samenwerking met 1200 restaurants in Nederland en België de culinaire WijnSpijs Wandelingen; een wandeling langs de beste restaurants van de stad. In de afgelopen 10 jaar liepen er zo'n 150.000 culinair geïnteresseerden door ruim 80 steden.

Jonge ondernemers in de kou

Het onderzoek is gebaseerd op de gesprekken met de aangesloten ondernemers. Eigenaar Justin Henzen (23) van Borrelbar PROOST in Wageningen is bijvoorbeeld een startende horecaondernemer. Justin heeft  op 15 maart 2020 na twee dagen geopend te zijn geweest zijn deuren weer moeten sluiten vanwege de aangescherpte corona maatregelen. Justin ontvangt geen enkele steun van de overheid. Zijn eigen middelen raken op en als de overheid niet met steun voor starters komt, valt voor Justin het doek.

WijnSpijs is van mening dat de overheid de startende ondernemers in de kou laat staan. Wouter Dijkstra, eigenaar van WijnSpijs.nl: “De overheid laat jonge startende ondernemers als Justin in de kou staan. Dat kan niet de strekking zijn van de steunpakketten. Jonge mensen die het lef hebben te ondernemen moeten juist gestimuleerd worden. Het afwentelen van de kosten van deze crisis op deze jonge ondernemer is onbegrijpelijk. Een overheid die nalaat een fatsoenlijk steunbeleid voor starters te ontwikkelen faalt. Ook snappen we niet waarom Koninklijke Horeca Nederland niet veel eerder aan de bel heeft getrokken om deze ondernemende starters te steunen."

Kind van de rekening

Rob Lagendijk, business developer bij WijnSpijs, geeft aan: “De focus en aandacht voor de pijn van deze crisis te veel ligt bij de detailhandel. De retail is pas drie weken dicht en heeft haar zakken nog kunnen vullen tijdens een onbegrijpelijk evenement in coronatijd: Black Friday. De horec lobby lijkt het beduidend slechter te doen dan de retaillobby: de horeca krijgt steeds de rekening gepresenteerd en dat moet stoppen.""

Bron: WijnSpijs/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht


Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht


CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht


Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid