ABNAMRO: ‘Vlees- en zuivelvervangers verdubbelen in 2030’
_1024_768_90.jpg)
Analyse - Ondanks afvlakkende groei kan verkoop plantaardige alternatieven in komende acht jaar verdubbelen. Dat laat ABNAMRO weten in een analyse. De bank baseert de voorspelling op verdere verbetering van de vlees- en zuivelvervangers waardoor de producten meer mensen gaan aanspreken.
De verkoop van zuivel- en vleesvervangers zat de afgelopen jaren flink in de lift, maar lijkt nu af te vlakken. Terwijl in 2019 de verkoop van vleesvervangers in de supermarkt met 25 procent steeg en in 2020 met 34 procent, stagneerde de verkoop in 2021 (+7 procent). Opvallend was ook dat de huismerken in deze betrekkelijk nieuwe markt harder groeiden dan de merkproducten. De verkoop van zuivelvervangers steeg volgens ABNAMRO in dezelfde periode achtereenvolgens met 11, 34 en 10 procent. Ondanks de explosieve groei in de afgelopen jaren is het marktaandeel van deze producten nog relatief laag in vergelijking met reguliere vlees- en zuivelproducten.
Verdubbelen
De bank verwacht echter dat de verkoop van deze productcategorieën zich voortzet en tot 2030 kan verdubbelen, mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Als door schaalvergroting de prijs per product lager wordt en verdere innovatie plaatsvindt op smaak en textuur kunnen vlees- en zuivelvervangers een grotere rol spelen in de eiwittransitie. Daarbij is het belangrijk dat producenten blijven investeren in gezondere producten en het gebruik van grondstoffen met een aantoonbaar lage milieu- en sociale impact.
Eiwittransitie
Vlees- en zuivelvervangers hebben het maatschappelijke tij wat dat betreft mee. Zo wil de overheid het aandeel dierlijke eiwitten in het dieet van consumenten verminderen van 60 procent nu naar 50 procent in 2030. “Dit is een behoorlijke uitdaging. De afgelopen jaren is het lastig gebleken om de vleesconsumptie te verminderen. Ons eetgedrag is onderdeel van vaste patronen. Juist daarom kunnen vleesvervangers een deel van de eiwittransitie goed ondersteunen”, zegt Nadia Menkveld, Sector Econoom Agrarisch en Food van ABN AMRO. “Hoewel zuivel- en vleesvervangers nu nog een vrij kleine categorie zijn, heeft deze markt wel potentie, óók in het buitenland. De marktpenetratie in afzetmarkten als Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Spanje is veel lager dan in Nederland. Dit biedt kansen voor Nederlandse producenten om hun kennis in andere landen in te zetten. Internationale uitbreiding heeft als bijkomend voordeel dat de prijs per geproduceerde eenheid door schaalvergroting omlaag kan.”
Bron: ABNAMRO/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
HelloFresh gaat samenwerken met De Vegetarische Slager
Samenwerking – Maaltijdboxleverancier HelloFresh en De Vegetarische Slager gaan langdurig samenwerken. Omdat de groep consumenten die minder vlees wil eten groeit, wil HelloFresh vaker een maaltijd aanbieden met een vleesvervanger. De Vegetarische Slager gaat die vleesvervangers verzorgen.
Lees berichtValess doet pilot met thuisbezorging vegetarische maaltijden
Actie - Vleesvervangerproducent Valess opent een ‘pop-up kitchen’ in Amsterdam: een restaurantkeuken waar maaltijden worden bereid die alleen beschikbaar zijn voor bestelling. Klanten kunnen de vegetarische Valess gerechten exclusief via Uber Eats bestellen.
Lees berichtSchouten Europe en Grassa willen vleesvervangers van graseiwit
Samenwerking - Met eiwit uit gras vleesvervangers ontwikkelen. Dát is het doel van de samenwerking tussen het Brabantse familiebedrijf Schouten Europe en het Noord-Limburgse Grassa. Graseiwit is een geschikt alternatief voor soja, een ingrediënt dat nu vaak in vleesvervangers wordt gebruikt. Grassa en Schouten gaan de komende jaren de toepassingsmogelijkheden van graseiwit in vleesvervangers, onderzoeken en testen.
Lees berichtWestland Kaas neemt het merk ‘Kees’
Overname - Westland Kaas neemt het merk ‘Kees’ over en voegt hiermee een deels plantaardige variant op kaas aan haar portfolio toe. Westland heeft al een samenwerking met Those Vegan Cowboys, die vegan alternatieven ontwikkelen voor kaas.
Lees berichtEerste kiploze kiprestaurant in Nederland geopend
Horecaconcept - Taste Like Chicken, of kortweg TLC, heet het kiploze kiprestaurant dat de deuren heeft geopend aan de Van Woustraat in Amsterdam. Het is daarmee het eerste plant-based kiprestaurant in Nederland.
Lees berichtNhow biedt vegan English Breakfast met Garden Gourmet
Hotel –Nhow Hotel zet op Brew Monday een volledig vegan English Breakfast op het menu. Het hotel doet dit in samenwerking met garen Gourmet. Het gaat bij het ontbijt om een plantaardige versie van de befaamde Engelse klassieker.
Lees bericht