‘Afleidingseffect helpt mensen gezondere keuze maken’


Ondernemers kunnen meer 'sturen' in de consumenten keuze via een kopschap

Onderzoek – Onderzoek van de Universiteit Maastricht (UM) heeft aangetoond dat het zogenoemde afleidingseffect - ook wel het decoy effect genoemd - niet alleen werkt bij varianten van één product, maar ook de keuze tussen twee totaal verschillende producten.

Het is voor het eerst dat er wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar het afleidingseffect. Volgens de Universiteit Maastricht kunnen winkeliers met schppen de kennis gebruiken om hun klanten gezondere keuzes te laten maken. In de Maastrichtse studie zorgden worteltjes er bijvoorbeeld voor dat deelnemers geen chocoladekoekjes kozen, maar druiven. Winkeleigenaren kunnen het afleidingseffect op deze manier ook inzetten om voedselverspilling tegen te gaan. De bevindingen zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift PLOS ONE.

Afleidingseffect

Gebruik maken van het afleidingseffect gebeurt veelvuldig, veelal ingegeven door gebruik te maken van consumentenpsychologie. UM: ‘Een herkenbaar voorbeeld is het kopje koffie dat je bij het tankstation vrijwel altijd vergezeld laat gaan van die gevulde koek voor slechts €0,50 extra, terwijl je eigenlijk alleen maar een kopje koffie wilde’.

Uit het onderzoek blijkt dat op het moment mensen de keuze hebben uit een gezond product en een ongezond product en net zoveel van ene als andere product wordt gekozen. Als er bij die keuze een derde product bij wordt gedaan die ook in de categorie gezond valt dan blijkt de keuze vaker op een gezond product te vallen. In het geval van het onderzoek tussen de chocolade koekjes en druiven werden daar worteltjes aan toegevoegd. “Het toevoegen van deze decoy, in dit geval de worteltjes, zorgde ervoor dat in de tweede groep maar liefst 73% voor de gezonde druiven koos,” aldus UM-onderzoekster Gitta van den Enden.

Voedselverspilling

Tankstationondernemers of supermarkten kunnen de resultaten van het Maastrichtse onderzoek in de praktijk toepassen om hun klanten gezondere keuzes te laten maken. Maar het afleidingseffect is ook inzetbaar tegen voedselverspilling, of om producten met een hogere winstmarge te verkopen. Van den Enden: “Door het toevoegen van een decoy kun je klanten richting het gewenste product sturen, mits deze drie producten in een juiste opstelling worden aangeboden. Eerder onderzoek heeft namelijk laten zien dat het afleidingseffect met name werkt als de decoy en het te verkopen product gemakkelijk te vergelijken zijn met elkaar. Dit betekent dat het effect niet optreedt als de drie producten in een groot schap tussen andere koopwaar staan. Het beste kunnen winkeliers de producten met de decoy neerzetten in een apart kopschap of bijvoorbeeld aan de kassa.”

Bron: UM/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



InstockMarket ontvangt B Corp-certificering

Certificering - InstockMarket, de duurzame horecagroothandel, laat weten dat het bedrijf officieel een B Corp is. Om deze erkenning te verdienen, moet een organisatie voldoen aan strenge normen op het gebied van sociale en ecologische duurzaamheid.

Lees bericht


Regionaal project Orbisk ook in Barneveld van start

Voedselverspilling - Alberto’s Italian in Barneveld, partner van cateringplatform Zakelijk Bezorgd, is de tweede locatie die meedoet aan het regionale project Orbisk in Regio Foodvalley. De gemeenten Ede, Veenendaal, Wageningen en Barneveld van Regio Foodvalley zetten de komende twee jaar twee Orbisk systemen in voor regionale horeca.

Lees bericht



InstockMarket verdubbelt de groei en impact in 2023

Voedselverspilling - Duurzame horecagroothandel InstockMarket heeft er een goed jaar opzitten. Dit jaar redde het bedrijf ruim 800 duizend kilo aan voedselproducten en werden er veel veranderingen doorgevoerd. Zo sloot de groothandel meerdere zakelijke contracten met grote cateraars en merken, maar kreeg het ook een nieuwe behuizing in Diemen. Ook werd een nieuw ERP-systeem geïmplementeerd en een nieuwe website gelanceerd.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid