Orbisk bestaat 5 jaar en heeft inmiddels 737.520 kilo voedsel gered
Voedselverspilling - Orbisk, een Nederlandse scale-up die zich inzet voor een duurzamer voedselsysteem, bestaat vijf jaar. Het jubileum wordt gevierd met de lancering van een Impact Report. Uit dit eerste rapport blijkt onder andere dat Orbisk wereldwijd 737.520 kilo voedsel heeft gered uit de afvalbak, wat neerkomt op zo'n 1,6 miljoen maaltijden.
Volgens de rapportage heeft die besparing ook geleid tot zo’n 3,3 miljoen kilo minder CO2-uitstoot en 5,2 miljard liter waterverbruik.
Inmiddels werkt het bedrijf samen met chefs over de hele wereld om hun voedselafval te meten en te verminderen. Dat wordt gedaan met behulp van kunstmatige intelligentie, bestaande uit een slimme camera die boven de afvalbak hangt en registreert en analyseert op welk moment van de dag welke ingrediënten worden weggegooid. Deze data worden gepresenteerd aan de chefs op een dashboard, waardoor zij hun keukenprocessen kunnen optimaliseren en de voedselverspilling kunnen terugdringen.
Gedragsverandering
Bij Orbisk gaat het niet om de verkoop van hardware of software, maar om het creëren van gedragsverandering op de lange termijn. Het doel is om een positieve impact op onze planeet te hebben door duurzame keukenprocessen te implementeren en voedselverspilling te verminderen. Orbisk heeft de ambitieuze doelstelling om de komende vijf jaar in totaal twee miljard kilo voedsel van de afvalbak te redden: “We zijn trots op de resultaten die we tot nu toe hebben behaald, maar we kijken nog liever vooruit”, laat CEO en co-founder Olaf van der Veen weten.
Bron: Orbisk/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Meterslange ‘kassabon’ als stunt tegen de btw-verhoging
Actie – Een breed bondgenootschap van organisaties uit de cultuur, sport, evenementen, media, boeken en logies heeft tijdens Prinsjesdag actie gevoerd tegen de btw-verhoging op aantal diensten en producten. Op een tweetal locaties werd als stunt een meterslange ‘kassabon’ uitgerold, zodat mensen zich bewust worden wat de financiële gevolgen van de btw-verhoging zijn.
Lees berichtWestCord Fashion Hotel biedt ruimte aan kledingmerk
Hotel - Het kledingmerk P.A.P Collective vestigt zich in het Amsterdamse Hotel WestCord Fashion. Tijdens de Amsterdam Fashion Week transformeerde het P.A.P Collectief de openbare ruimtes van het hotel. De samenwerking biedt hotelgasten nu ook na de modebeurs de kans om de kleding en creativiteit van mode van dichtbij te ervaren.
Lees berichtHotellerie roept kabinet op btw-plan te laten varen
Politiek - In Hotel Babylon kwamen begin deze week onderzoekers, hoteliers, politiek en stakeholders bijeen om te praten over het plan van het kabinet om de btw op logies te verhogen. Volgens diverse analisten gaat het plan (veel) minder opleveren dan gedacht, maar zal het plan vooral ook veel negatieve effecten meebrengen.
Lees berichtAlbert Heijn zet ‘kijk, ruik en proef-logo op verpakkingen
Supermarkt - Vanaf donderdag gebruikt Albert Heijn als eerste supermarkt het kijk, ruik en proef-logo op verpakkingen. Albert Heijn eigenmerk magere en volle yoghurt en karnemelk zijn de eerste producten met dit nieuwe logo.
Lees berichtSUNT bananenbrood en donuts populair bij Sodexo
Catering – De bedrijfsrestaurants van Sodexo Nederland zijn tegenwoordig voorzien van de single slice bananenbrood en donuts Lemon Poppyseed en Caramel Pecan van SUNT. Volgens de cateraar zijn de producten populair onder de gasten door de smaak. Dat deze producten ook nog de enorme verspilling van bananen tegengaan is extra winst.
Lees berichtJochem Schut nieuwe Head of Hospitality Jaarbeurs
Benoeming – Jochem Schut is gestart als Head of Hospitality bij Koninklijke Jaarbeurs. Hij volgt Bas Rietvelt op die zijn carrière op Bonaire voortzet. Schut was eerder General Manager van NinetyNine Hotel Amsterdam Airport en Director of Operations bij de Centro Hotel Group.
Lees bericht