Orbisk bestaat 5 jaar en heeft inmiddels 737.520 kilo voedsel gered

Voedselverspilling - Orbisk, een Nederlandse scale-up die zich inzet voor een duurzamer voedselsysteem, bestaat vijf jaar. Het jubileum wordt gevierd met de lancering van een Impact Report. Uit dit eerste rapport blijkt onder andere dat Orbisk wereldwijd 737.520 kilo voedsel heeft gered uit de afvalbak, wat neerkomt op zo'n 1,6 miljoen maaltijden.
Volgens de rapportage heeft die besparing ook geleid tot zo’n 3,3 miljoen kilo minder CO2-uitstoot en 5,2 miljard liter waterverbruik.
Inmiddels werkt het bedrijf samen met chefs over de hele wereld om hun voedselafval te meten en te verminderen. Dat wordt gedaan met behulp van kunstmatige intelligentie, bestaande uit een slimme camera die boven de afvalbak hangt en registreert en analyseert op welk moment van de dag welke ingrediënten worden weggegooid. Deze data worden gepresenteerd aan de chefs op een dashboard, waardoor zij hun keukenprocessen kunnen optimaliseren en de voedselverspilling kunnen terugdringen.
Gedragsverandering
Bij Orbisk gaat het niet om de verkoop van hardware of software, maar om het creëren van gedragsverandering op de lange termijn. Het doel is om een positieve impact op onze planeet te hebben door duurzame keukenprocessen te implementeren en voedselverspilling te verminderen. Orbisk heeft de ambitieuze doelstelling om de komende vijf jaar in totaal twee miljard kilo voedsel van de afvalbak te redden: “We zijn trots op de resultaten die we tot nu toe hebben behaald, maar we kijken nog liever vooruit”, laat CEO en co-founder Olaf van der Veen weten.
Bron: Orbisk/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
‘Crisp geeft niet wenselijke producten uit kerstpakket tweede kans’
Voedselverspilling – De helft van de producten die mensen aantreffen in hun kerstpakket worden weggegooid of belanden voor eeuwig in de voorraadkasten. Dat blijkt uit een consumentenpeiling van onderzoeksbureau YouGov (voorheen GfK). %). Naar schatting van YouGov gaat het om honderdduizenden producten per jaar. Online supermarkt Crisp vindt dat zonde en gaat de producten verzamelen.
Lees berichtScaleup Orbisk haalt €8 miljoen op om internationaal te gaan
Voedselverspilling - Orbisk, een Nederlandse scaleup die bezig is met het tegengaan van voedselverspilling, heeft meer dan acht miljoen euro opgehaald met een oversubscribed Series A venture capital investeringsronde. Het geld wordt ingezet voor het verder ontwikkelen van AI-technologie en buitenlandse expansie.
Lees berichtMeterslange ‘kassabon’ als stunt tegen de btw-verhoging
Actie – Een breed bondgenootschap van organisaties uit de cultuur, sport, evenementen, media, boeken en logies heeft tijdens Prinsjesdag actie gevoerd tegen de btw-verhoging op aantal diensten en producten. Op een tweetal locaties werd als stunt een meterslange ‘kassabon’ uitgerold, zodat mensen zich bewust worden wat de financiële gevolgen van de btw-verhoging zijn.
Lees berichtWestCord Fashion Hotel biedt ruimte aan kledingmerk
Hotel - Het kledingmerk P.A.P Collective vestigt zich in het Amsterdamse Hotel WestCord Fashion. Tijdens de Amsterdam Fashion Week transformeerde het P.A.P Collectief de openbare ruimtes van het hotel. De samenwerking biedt hotelgasten nu ook na de modebeurs de kans om de kleding en creativiteit van mode van dichtbij te ervaren.
Lees berichtHotellerie roept kabinet op btw-plan te laten varen
Politiek - In Hotel Babylon kwamen begin deze week onderzoekers, hoteliers, politiek en stakeholders bijeen om te praten over het plan van het kabinet om de btw op logies te verhogen. Volgens diverse analisten gaat het plan (veel) minder opleveren dan gedacht, maar zal het plan vooral ook veel negatieve effecten meebrengen.
Lees berichtAlbert Heijn zet ‘kijk, ruik en proef-logo op verpakkingen
Supermarkt - Vanaf donderdag gebruikt Albert Heijn als eerste supermarkt het kijk, ruik en proef-logo op verpakkingen. Albert Heijn eigenmerk magere en volle yoghurt en karnemelk zijn de eerste producten met dit nieuwe logo.
Lees bericht