AH komt met Verspil-mij-niet zakje in strijd tegen verspilling


Formulenieuws – Naast een landelijke uitrol van het initiatief 'Brood van gisteren' tegen voedselverspilling, komt Albert Heijn met het Verspil-me-niet zakje en gaat de supermarktketen producten tegen de houdbaarheidsdatum ‘dynamisch afprijzen’. AH zet daarmee een volgende stap in de strijd tegen het verspillen van voedsel.

Bij ‘Brood van Gisteren’ wordt brood dat de dag ervoor vers in de winkel is aangeleverd, maar niet is verkocht op de dag zelf, de volgende dag tot 11.00 uur aangeboden voor een extra voordelige prijs. Een half brood kost 0,25 cent, een heel brood en een zak bolletjes 0,50 cent. Op dit moment wordt Brood van gisteren al aangeboden in ruim 40 winkels. Over enkele weken is die mogelijkheid er in alle winkels. De voorbereidingen daarvoor zijn vandaag gestart.

Brood is een van de meest verspilde producten en is ook het thema van de landelijke Verspillingsvrije week, die vandaag van start gaat. Naast Brood van Gisteren, start Albert Heijn deze week ook met het Verspil-me-niet zakje en gaat de supermarkt in meer winkels de digitale oplossing 'dynamisch afprijzen' toepassen. De supermarktketen heeft de ambitie om in 2030 de helft minder voedselverspilling te realiseren.

Verspillingsvrije Week

Naast de uitbreiding van Brood van gisteren naar alle winkels, plaatst Albert Heijn tijdens de Verspillingsvrije week op diverse broden stickers met tips en recepten om oud brood te gebruiken. Anita Scholte Op Reimer, verantwoordelijk voor Kwaliteit en Duurzaamheid bij Albert Heijn: "Voedselverspilling is een grote uitdaging. Iets meer dan 1% van de producten die wij inkopen, belandt niet op het bord van onze klant. Dat is niet alleen zonde van het eten, maar ook van de tijd en de energie die in de productie ervan is gestoken. Daarom willen we zelf zo min mogelijk voedsel verspillen."

Verspil-me-niet zakje

Om diezelfde reden is ook het Verspil-me-niet zakje vanaf deze week verkrijgbaar in 12 Albert Heijn-winkels in Capelle aan den IJssel, Groningen, Den Haag, Hoofddorp, Hengelo, Assen, Amsterdam, Echt, Tilburg, Heemskerk en Tiel. Voor slechts 1,- euro krijgen klanten een herbruikbaar verszakje gevuld met groente en fruit dat wat rijper is of een plekje heeft, maar nog steeds goed is. In het zakje zitten allerlei groente- en fruitsoorten, zoals appels, uien, mandarijnen, courgettes en tomaten, die elke dag door een medewerker van de winkel verzameld worden. Alle beschikbare zakjes van die dag, liggen bij de groente- en fruitafdeling. Als klanten het idee omarmen, is Albert Heijn van plan om het verspil-me-niet zakje in meer winkels aan te bieden.

Dynamisch afprijzen

Veel consumenten zijn inmiddels vertrouwd met de 35%-sticker, waarbij klanten korting krijgen op producten die tegen de houdbaarheid aanlopen. Het afgelopen jaar testte Albert Heijn daarnaast als eerste supermarkt in Nederland in ruim 30 winkels een digitaal alternatief, namelijk dynamische kortingen bij vlees en kip (vers). Bij dynamisch afprijzen berekent een door Albert Heijn ontwikkeld algoritme automatisch de beste korting om aan het einde van de dag geen onverkoopbare producten over te houden en zo voedselverspilling te verminderen. Het algoritme houdt rekening met onder meer locatie, Bonusaanbiedingen, weersomstandigheden, historische verkoopgegevens en voorraad in de winkel. De precieze korting wordt automatisch op het elektronische prijskaartje getoond. Kortingen kunnen oplopen van 25% tot 40% tot 70%. AH gaat het aantal winkels is deze test uitbreiden naar zo’n 130 winkels. Op die manier wordt meer relevante data verzameld, waardoor het algoritme slimmer ingezet kan worden. Op die manier blijft er minder over in de schappen en wordt er minder verspild. Het doel is om dynamisch afprijzen in de toekomst op meer productgroepen toe te passen.

In 2020 nam de relatieve hoeveelheid voedselverspilling van Albert Heijn met 7% af van 5,6 ton naar 5,2 ton per miljoen euro verkocht voedsel.

Bron: AH/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Koningin Máxima opent Verspillingsvrije Week 2025

Actieweek - Met de onthulling van het campagnebeeld gaf Koningin Máxima gisterochtend het officiële startsein voor de Verspillingsvrije Week 2025. Centraal dit jaar staat het thema houdbaarheid. Jongeren, professionals en ondernemers lieten tijdens de opening zien hoe zij verspilling tegengaan - thuis, in de horeca en in de voedselketen.

Lees bericht


QR Code van GS1 helpt in strijd tegen voedselverspilling

Voedselverspilling - Tijdens de Verspillingsvrije Week (8 t/m 14 september) staat Nederland stil bij de enorme hoeveelheid voedsel die jaarlijks verloren gaat: 1,6 miljard kilo, goed voor 23 miljoen gemiste maaltijden in één week. Een nieuw hulpmiddel in de strijd tegen verspilling is de QR Code powered by GS1.

Lees bericht


Wiersma op NLvoedt: “Voedsel is de basis voor alles”

Event - Tijdens de derde editie van foodevent NLvoedt onderstreepte demissionair landbouwminister Femke Wiersma het strategische belang van voedselproductie. “Voedsel is de basis voor alles. Niet alleen voor onze welvaart, maar ook voor onze veiligheid,” zei ze tijdens de bijeenkomst in Nieuwspoort.

Lees bericht



Albert Heijn en franchisenemers sluiten nieuw akkoord

Formulenieuws – Albert Heijn en de Vereniging Albert Heijn Franchisenemers (VAHFR) hebben een akkoord bereikt over nieuwe afspraken die hun samenwerking toekomst bestendig maken. Met het nieuwe akkoord komt ook een einde aan de juridische procedure die sinds 2014 liep.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid