Albert Heijn laat coronaregels bij winkelen verder los


Supermarkt – Het bord met de coronaregels van veilig winkelen staat er nog wel, maar voor de rest laat Albert Heijn de hygiëne- en veiligheidsregels bij het winkelen verder los. Het oude systeem van muntjes voor de winkelwagens en de keuze wel of geen winkelwagen is terug van weggeweest, net als de Kookdemonstraties bij de XL-locaties. Eerder al werden de winkelwagentjes niet meer na elk gebruik schoongemaakt.

De afgelopen weken is in twee stappen het hygiënebeleid rondom het veilig winkel bij Albert Heijn en diverse andere supermarkten afgebouwd. Was het in eerste instantie verplicht bij elk supermarktbezoek één winkelwagen per persoon te gebruiken, die ook nog eens gedesinfecteerd door een medewerker werd aangeboden, die maatregel is sinds twee weken bij de filialen afgeschaft. Dit beleid werd, gelijktijdig met de aangekondigde ruimte voor de horeca, versoepeld door de winkelwagentjes incidenteel te reinigen en de medewerker bij de ingang voortaan weer andere werkzaamheden te laten verrichten. Met het vertrek van deze medewerker was er ook geen toezicht meer op het aantal mensen in de supermarkt en het gebruik van wagentjes en mandjes. Andere technische methodieken zouden hiervoor worden ingezet om het aantal klanten te tellen, zodat voldaan werd aan de richtlijn 1 klant per 10 vierkante meter. Dit systeem is echter niet breed uitegrold en is slechts op enkele AH-locaties actief

Ouderwets

Klanten kunnen sinds dit weekend bij de AH-supermarkten weer ‘ouderwets’ een muntje gebruiken voor de winkelwagen en vrijelijk beslissen of zij een winkelwagen nemen of een winkelmandje. Maar aangezien niemand toeziet stappen in toenemende mate ook klanten zonder wagen en mandje de supermarkt in. Een situatie die ook door supermarktmedewerkers is geconstateerd en waarover het FNV vandaag bericht. Ook de richtlijn 1 klant per 10 vierkante meter wordt nergens meer genoemd. Alleen de anderhalve meter richtlijn wordt nog aangegeven, maar die kon bij de meeste supermarkten al vanaf het begin niet worden gehandhaafd.

Pijnlijk

In het kader van het naleven van de richtlijnen wordt het voor consumenten steeds lastig te bepalen wat wel en niet moet. Terwijl horecabedrijven zich strikt aan allerlei regels moeten houden, bouwen de supermarkten de regels steeds vaker af. Bij Op 1, afgelopen zondagavond hield Johan de Vos als KHN-vertegenwoordiger van de horeca in Breda nog een pleidooi om iets ruimhartiger om te gaan met de anderhalvemeter regel, zodat de horeca iets meer gelegenheid krijgt rendabel te kunnen opereren. Onderzoek onder de horecaleden in Breda liet zien dat het naleven van de anderhalve meter een lastige is voor ondernemers, ook omdat gasten zich er niet aan houden. Zij vrezen in dat opzicht boetes bij controle. Tegen die achtergrond is het extra pijnlijk te moeten constateren dat een sector die garen spint bij alle coronamaatregelen verder kan versoepelen, terwijl de horecasector strikt gehouden is aan allerhande regels.

Ongehoorzaamheid

Volledig begrijpelijk wordt het dan ook dat de busmaatschappijen oproepen tot burgerlijke ongehoorzaamheid en fel ageren tegen beperkingen in aantallen reizigers die zij wel krijgen opgelegd, terwijl het openbaar vervoer en de luchtvaartmaatschappijen zich daaraan niets gelegen hoeven laten. In toenemende mate ontstaat er bij organisatie en sectoren weerstand tegen het, in hun ogen, meten met twee maten.

(Gecorrigeerd per 9-6-2020: de richtlijn van 1 klant per 10 vierkante meter geldt volgens het CBL nog altijd en blijft gelden ondanks de aanpssingen in de gehanteerde hygienemaatregelen bij sommige supermarkten)

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Vernieuwde opzet jaarlijkse prijzen Vriesvers Platform

Verkiezingen - Jumbo Foodmarkt Koornneef Westland Naaldwijk en Albert Heijn Pollemans Etten-Leur zijn de winnaars van de verkiezing ‘VriesVers Winkel van het Jaar 2023’. Beste A-merk werd Lamb Weston Grill Fries en beste VriesVers Product van het Jaar Huismerk werd Albert Hein Edamame Bonen. Het product Wochi Mochi Vanilla Strawberry van Bieze Food won de innovatieprijs.

Lees bericht



Albert Heijn introduceert ‘traybake-maaltijden’

Introductie - Albert Heijn heeft deze week de grootste en de eerste Albert Heijn XL heropend, die in Arnhem. De locatie heeft niet alleen een Bakery Café, zoals die eerder werd geopend bij de AH XL ‘Gelderlandplein’ in Amsterdam-Buitenveldert, maar de vestiging heeft ook tray-bakemaaltijden, meldt Foodpersonality.

Lees bericht

Brandt & Levie worstmakers trekt Anne-Wies Bouritius aan

Benoeming – Per 1 september is Anne-Wies Bouritius gestart als nieuwe marketinglead bij Brandt & Levie worstmakers. Brandt & Levie haalde eerder dit jaar groeikapitaal op om te kunnen investeren in het team, distributie en productontwikkeling en zo een nog grotere bijdrage te leveren aan de voedseltransitie. Bovendien wil het bedrijf Europees groeien.

Lees bericht


Albert Heijn lanceert eigen plantaardige lijn Terra

Introductie - In 2025 wil Albert Heijn dat 50% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong zijn en in 2030 60%. Nu is dat percentage 44%. Daarom introduceert Albert Heijn AH Terra, een nieuwe eigen-merklijn van zo’n 200 plantaardige producten, waarvan 58 nieuwe en dat worden er steeds meer.

Lees bericht

SNACKWITHBENEFITS kleurt vriesvak groen bij Sligro

Actie – SNACKWITHBENEFITS kleurt op duurzame dinsdag 5 september het vriesvak van Sligro groen met het eerste compleet duurzame vriesvak. Niet alleen in eigen producten, maar ook andere producten die de wereld beter maken. De groene vriezer staat tot en met 30 september bij de Sligro in Rotterdam Zuid.

Lees bericht



© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid