Albert Heijn laat coronaregels bij winkelen verder los


Supermarkt – Het bord met de coronaregels van veilig winkelen staat er nog wel, maar voor de rest laat Albert Heijn de hygiëne- en veiligheidsregels bij het winkelen verder los. Het oude systeem van muntjes voor de winkelwagens en de keuze wel of geen winkelwagen is terug van weggeweest, net als de Kookdemonstraties bij de XL-locaties. Eerder al werden de winkelwagentjes niet meer na elk gebruik schoongemaakt.

De afgelopen weken is in twee stappen het hygiënebeleid rondom het veilig winkel bij Albert Heijn en diverse andere supermarkten afgebouwd. Was het in eerste instantie verplicht bij elk supermarktbezoek één winkelwagen per persoon te gebruiken, die ook nog eens gedesinfecteerd door een medewerker werd aangeboden, die maatregel is sinds twee weken bij de filialen afgeschaft. Dit beleid werd, gelijktijdig met de aangekondigde ruimte voor de horeca, versoepeld door de winkelwagentjes incidenteel te reinigen en de medewerker bij de ingang voortaan weer andere werkzaamheden te laten verrichten. Met het vertrek van deze medewerker was er ook geen toezicht meer op het aantal mensen in de supermarkt en het gebruik van wagentjes en mandjes. Andere technische methodieken zouden hiervoor worden ingezet om het aantal klanten te tellen, zodat voldaan werd aan de richtlijn 1 klant per 10 vierkante meter. Dit systeem is echter niet breed uitegrold en is slechts op enkele AH-locaties actief

Ouderwets

Klanten kunnen sinds dit weekend bij de AH-supermarkten weer ‘ouderwets’ een muntje gebruiken voor de winkelwagen en vrijelijk beslissen of zij een winkelwagen nemen of een winkelmandje. Maar aangezien niemand toeziet stappen in toenemende mate ook klanten zonder wagen en mandje de supermarkt in. Een situatie die ook door supermarktmedewerkers is geconstateerd en waarover het FNV vandaag bericht. Ook de richtlijn 1 klant per 10 vierkante meter wordt nergens meer genoemd. Alleen de anderhalve meter richtlijn wordt nog aangegeven, maar die kon bij de meeste supermarkten al vanaf het begin niet worden gehandhaafd.

Pijnlijk

In het kader van het naleven van de richtlijnen wordt het voor consumenten steeds lastig te bepalen wat wel en niet moet. Terwijl horecabedrijven zich strikt aan allerlei regels moeten houden, bouwen de supermarkten de regels steeds vaker af. Bij Op 1, afgelopen zondagavond hield Johan de Vos als KHN-vertegenwoordiger van de horeca in Breda nog een pleidooi om iets ruimhartiger om te gaan met de anderhalvemeter regel, zodat de horeca iets meer gelegenheid krijgt rendabel te kunnen opereren. Onderzoek onder de horecaleden in Breda liet zien dat het naleven van de anderhalve meter een lastige is voor ondernemers, ook omdat gasten zich er niet aan houden. Zij vrezen in dat opzicht boetes bij controle. Tegen die achtergrond is het extra pijnlijk te moeten constateren dat een sector die garen spint bij alle coronamaatregelen verder kan versoepelen, terwijl de horecasector strikt gehouden is aan allerhande regels.

Ongehoorzaamheid

Volledig begrijpelijk wordt het dan ook dat de busmaatschappijen oproepen tot burgerlijke ongehoorzaamheid en fel ageren tegen beperkingen in aantallen reizigers die zij wel krijgen opgelegd, terwijl het openbaar vervoer en de luchtvaartmaatschappijen zich daaraan niets gelegen hoeven laten. In toenemende mate ontstaat er bij organisatie en sectoren weerstand tegen het, in hun ogen, meten met twee maten.

(Gecorrigeerd per 9-6-2020: de richtlijn van 1 klant per 10 vierkante meter geldt volgens het CBL nog altijd en blijft gelden ondanks de aanpssingen in de gehanteerde hygienemaatregelen bij sommige supermarkten)

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Ton van Veen (Jumbo): ‘Meer klanten voorbode van hernieuwde groei’

Formulenieuws - Jumbo maakte vanochtend cijfers bekend over het eerste halfjaar, waarbij topman Ton van Veen tevens terugblikte op de eerste zes maanden van dit jaar, maar ook een perspectief schetst voor de nabije toekomst. De omzet steeg in het eerste halfjaar met een procentje, terwijl het marktaandeel vrijwel onveranderd uitkwam op 21%.

Lees bericht


Bierconsumptie horeca daalt eerste zes maanden met 1,9%

Analyse – Over de eerste zes maanden van dit jaar is de bierverkoop in ons land met iets meer dan 5 procent gedaald. Een daling van 1,9% deed zich voor bij de horeca. Bij de supermarkten was de daling met 6,6% nog groter. Opvallend was ook de forse daling in alcoholvrije bieren.

Lees bericht




Heineken volop van start met EK-activatieprogramma

Actie - Na de Champions League-finale is het tijd voor het EK en dus laten fabrikanten en retailers weten wat zij tijdens het EK allemaal van plan zijn. De supermarkketens laten zien welke acties en gadgets zij hebben, maar ook fabrikanten als Heineken laten zien waar zij mee komen. Voorafgaand aan de oefenwedstrijd van het Nederlands Elftal tegen Canada in...

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid