Albert Heijn rondt True Price-experiment koffie af


lbert Heijn kondigde in april van dit jaar aan dat het een ‘True Price’-experiment met koffie ging doen bij drie AH To Go-locaties / Foto bij: Albert Heijn

Formulenieuws - Albert Heijn heeft de ‘eerste fase’ van de proef met True Price bij drie AH To Go-locaties vorige maand afgerond. Op de eigen website geeft de supermarktketen een inkijkje in de resultaten. Van alle klanten die bij de drie AH To Go’s koffie kochten, koos 15% ervoor om ‘de echte prijs’ voor hun kop koffie te betalen. Van de klanten die koffie met plantaardige melk kochten, koos 31% ervoor om de echte prijs te betalen. 

Albert Heijn kondigde in april van dit jaar aan dat het een ‘True Price’-experiment met koffie ging doen, bij drie AH To Go-locaties: op het eigen hoofdkantoor in Zaandam, op de campus van de Wageningen Universiteit en op de campus van de Rijksuniversiteit Groningen. Klanten konden kiezen of ze voor hun kop koffie de reguliere verkoopprijs betaalden, of de ‘echte prijs’, waarin sociale- en milieukosten zaten verdisconteerd.

‘Actie-intentiekloof’

Albert Heijn toont op de site de resultaten van een online-onderzoek dat het deed onder klanten, maar geeft ook inzicht in de verkoopresultaten. En tussen die twee zit best een ‘actie-intentiekloof’, aldus AH. Zo gaf 36% van de klanten aan de ‘echte prijs’ te zullen betalen. En 20% zei een andere ‘koffiekeuze’ te hebben gemaakt, vanwege het zien van de ‘echte prijs’ (bijvoorbeeld een switch van een reguliere cappuccino naar een plantaardige variant of een zwarte koffie). De verkoopresultaten laten echter een ander resultaat zien. Want in de praktijk koos ‘slechts’ 15% van de klanten ervoor om bij de kassa de ‘echte prijs’ te betalen. Bovendien zag AH klanten op basis van de verkoopdata juist níet de switch maken naar een ander type koffie (dus van bijvoorbeeld een cappuccino op basis van reguliere melk naar een cappuccino met plantaardige melk of een zwarte koffie). 

Bron: FoodPersonality/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Veel retailers worstelen met onderscheidend vermogen

Onderzoek – Veel retailers hebben moeite met het creëren van onderscheidend vermogen en een sterke en loyale fanbase. Dat blijkt uit onderzoek dat elke twee jaar wordt uitgevoerd door Q&A Retail. Slechts 11% van de retailers wordt door consumenten op alle fronten goed beoordeeld.

Lees bericht


AH trapt kerst af met commercial en gerechtentoren

Supermarkten - Albert Heijn is vrijdagochtend de kerstperiode gestart met de bekendmaking van de nieuwe kerstcommercial en door een toelichting te geven op de belangrijkste kerstartikelen. Het kerstnummer ‘Last Christmas van Wham! vormt de basis voor de nieuwe kerstcommercial en als het gaat om het assortiment dan spelen gemaksproducten, die in de gerechtentoren kunnen worden opgenomen een belangrijke rol bij...

Lees bericht


Albert Heijn Nederland behaalt B Corp certificering

Duurzaamheid - Albert Heijn Nederland heeft de B Corp certificering ontvangen. Dat heeft het Zaanse retailbedrijf maandag bekendgemaakt. Het behalen van de B Corp certificering ziet AH als een aanmoediging om op de ingeslagen weg naar verdere verduurzaming in te gaan.

Lees bericht

Bakker Bart terug in hartje Nijmegen

Formulenieuws - Na een maand van verbouwing is aan de Broerstraat in Nijmegen de nieuwe Bakker Bart geopend. De winkel heeft een volledig nieuwe uitstraling en indeling, met elementen uit het nieuwe Bakker Bart-concept. De focus ligt op de broodjescorner, de bestelopties, zoals dubbele bestelzuilen en een orderstatusscherm.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid