Amsterdam is Europese middenmoter met terrasprijzen


Onderzoek  –  Amsterdam is in Europa een middenmotor wanneer het gaat om horecaprijzen op het terras. Voor een rondje (2 espresso, 2 fris, 2 halve liters bier en 2 rosé) ben je in onze hoofdstad €33,67 kwijt. Dit is fors minder dan Oslo, dat dit jaar de duurste terrasstad in Europa is met een gemiddelde terrasprijs van €53,71. Budapest is het voordeligst, in vergelijking met Oslo is men ruim drie keer zo voordelig uit met een bedrag van €15,94. Dit en meer blijkt uit het Europees Terrasonderzoek 2018 van Spronsen & Partners horeca-advies. Voor dit onderzoek werden diverse restaurants en cafés op de bekendste terrasplekken in Europese hoofdsteden onderzocht. Van Place du Tetre in Parijs en de Promenade van Nyhavn in Kopenhagen tot aan het Stare Miasto in Warschau en Old Town Square in Praag. Amsterdam spant in Nederland de kroon wat betreft de prijzen, maar in vergelijking met andere Europese steden scoort het ‘slechts’ een plek in de middenmoot (11). Van Spronsen & Partners verzorgt in Nederland ook altijd het Nationale terrasonderzoek. Scandinavië aan de prijs De hoofdsteden van drie Scandinavische landen scoren een plek in de top vijf. Kopenhagen eindigt op plek twee terwijl Stockholm plek vier in beslag neemt. Parijs (3) en Londen (5) complementeren de top vijf. Wat betreft non-alcoholische dranken, cola en espresso, is Kopenhagen de duurste stad. Een glas cola kost daar gemiddeld €5,13 terwijl je voor een espresso €4,02 kwijt bent. Alcohol is het duurst in Oslo, hier betaal je €9,72 voor een glas rosé en €9,51 voor een halve liter bier. Oost-Europa goedkoopst Goedkopere bestemmingen om op het terras te gaan zitten vind je in het oosten van Europa. Budapest is met €15,94 de goedkoopste stad, gevolgd door Warschau, Bratislava, Ljubljana en Praag. Budapest is de goedkoopste plek om een glaasje fris (€1,56) en glas wijn (€2,34) te bestellen. Voor bier (€2,08) en een goedkope kopje espresso (€1,39) is Warschau een betere bestemming. Bron: Spronsen & Partners  Onderzoek  –  Amsterdam is in Europa een middenmotor wanneer het gaat om horecaprijzen op het terras. Voor een rondje (2 espresso, 2 fris, 2 halve liters bier en 2 rosé) ben je in onze hoofdstad €33,67 kwijt. Dit is fors minder dan Oslo, dat dit jaar de duurste terrasstad in Europa is met een gemiddelde terrasprijs van €53,71. Budapest is het voordeligst, in vergelijking met Oslo is men ruim drie keer zo voordelig uit met een bedrag van €15,94. Dit en meer blijkt uit het Europees Terrasonderzoek 2018 van Spronsen & Partners horeca-advies. Voor dit onderzoek werden diverse restaurants en cafés op de bekendste terrasplekken in Europese hoofdsteden onderzocht. Van Place du Tetre in Parijs en de Promenade van Nyhavn in Kopenhagen tot aan het Stare Miasto in Warschau en Old Town Square in Praag. Amsterdam spant in Nederland de kroon wat betreft de prijzen, maar in vergelijking met andere Europese steden scoort het ‘slechts’ een plek in de middenmoot (11). Van Spronsen & Partners verzorgt in Nederland ook altijd het Nationale terrasonderzoek. Scandinavië aan de prijs De hoofdsteden van drie Scandinavische landen scoren een plek in de top vijf. Kopenhagen eindigt op plek twee terwijl Stockholm plek vier in beslag neemt. Parijs (3) en Londen (5) complementeren de top vijf. Wat betreft non-alcoholische dranken, cola en espresso, is Kopenhagen de duurste stad. Een glas cola kost daar gemiddeld €5,13 terwijl je voor een espresso €4,02 kwijt bent. Alcohol is het duurst in Oslo, hier betaal je €9,72 voor een glas rosé en €9,51 voor een halve liter bier. Oost-Europa goedkoopst Goedkopere bestemmingen om op het terras te gaan zitten vind je in het oosten van Europa. Budapest is met €15,94 de goedkoopste stad, gevolgd door Warschau, Bratislava, Ljubljana en Praag. Budapest is de goedkoopste plek om een glaasje fris (€1,56) en glas wijn (€2,34) te bestellen. Voor bier (€2,08) en een goedkope kopje espresso (€1,39) is Warschau een betere bestemming. Bron: Spronsen & Partners 

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Londen heeft lopende band voor kaasgerechten

Innovatie - De sushi-band met voorbij trekkende gerechten kennen we allemaal, maar nu heeft een restaurant van Kerb een dergelijke lopende band ook gemaakt voor gerechten met kaas. Bezoekers kunnen in de Pick & Cheese locatie in Seven Dials Market in Londen uit meer dan 25 kaasvariëteiten kiezen, waaronder Silton en Gouda. Het kaasrestaurant is een concept van Kerb’s Food...

Lees bericht


Horeca bij golfclubs vaker in eigen beheer

Leisure – De golfclubs in Nederland hebben het lastig. Om het ledenverval per club en de teruglopende financiën op te vangen, stappen steeds meer golfclubs over op het organiseren van de horeca in eigen beheer. Dat schrijft Van Spronsen & Partners in een analyse over de Nederlandse golfbanen. Uit de cijfers blijkt dat het aantal holes de afgelopen vijf jaar weliswaar...

Lees bericht

‘Alcoholvrij bier en speciaalbieren nemen vlucht op terras’

Onderzoek – De consumptie en verkoop van alcoholvrije bieren heeft de afgelopen twee jaar een vlucht gemaakt. Daarnaast hebben ook de speciaalbieren hun definitieve plek op de menukaarten veroverd. Dat schrijft Van Spronsen & Partners horeca-advies in hun jaarlijkse terrasonderzoek, dat dit jaar voor de dertiende keer werd gehouden. Zwolle was daarin wederom de goedkoopste terrasstad van Nederland en Amsterdam de duurste....

Lees bericht

Aantal wereldrestaurants in drie jaar verdrievoudigd

Marktcijfers - Het aantal wereldrestaurants in Nederland is de afgelopen drie jaar bijna verdrievoudigd. Het aantal nam toe van 25 in 2016 naar 71 in 2019. Daar zitten nog niet de 35 Live-Cooking formules van Van der Valk bij. Als die wel worden meegeteld, dan heeft ons land meer dan 100 van deze zogenaamde “all you can eat” formules. De cijfers zijn afkomstig van Van Spronsen &...

Lees bericht


Restaurants in pannenkoeken groeien gestaag door

Marktanalyse – Het aantal pannenkoekenrestaurants blijft groeien in Nederland. De afgelopen 10 jaar steeg het aantal van 321 naar 390 bedrijven. Een stijging van 21%. De laatste jaren vlak de groei echter enigszins af. Tot nu toe steeg het aantal in 2019 met 0,8% ten opzichte van 2018. De markt voor pannenkoeken restaurants is in kaart gebracht door Van Spronsen & Partners horeca-advies. Naar aanleiding van Nationale Pannenkoekendag vandaag...

Lees bericht

Groei fastfoodrestaurants zet door

Martontwikkeling – De groei in fastfoodrestaurants is de afgelopen vijf jaar onverminderd doorgegaan, ondanks alle aandacht voor gezondheid. Het aantal fastfoodrestaurants in Nederland steeg in die periode van 364 naar 422 restaurants. Vooral in de grote steden en op high traffic locaties (snelweg, outlet centers) groeide het aanbod fors. De cijfers zijn afkomstig van uit een rapportage van Van Spronsen & Partners horeca-advies. Het...

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid