Avolta start pilot om footprint van F&B-aanbod te meten


Duurzaamheid – Avolta, wereldleider op het gebied van reiservaringen waar HMSHost onderdeel vanuit maakt, start een pilot in samenwerking met duurzaamheidsbedrijven HowGood en PS in Foodservice. Deze pilot richt zich op het meten van de CO2-voetafdruk van de Nederlandse toeleveringsketen in F&B.

De pilot sluit aan bij de twee focuspunten van de recent gepubliceerde ESG-strategie van Avolta: ‘Creëer duurzame reiservaringen’ en ‘Respecteer onze planeet’.  Het initiatief samen met HowGood en PS in Foodservice voorziet Avolta van een centraal platform om de CO2-impact van ingrediënten in haar Nederlandse F&B-stores te berekenen. Avolta kan op die manier samenwerken met partners in de lokale toeleveringsketen om een duurzamere bedrijfsvoering te ontwikkelen.

Ook verse producten

Tijdens de pilot, die begin 2024 startte, worden productgegevens van Avolta’s stores in het hele land verbonden met de PS in Foodservice, die een database heeft met actuele CO2-informatie over meer dan 320.000 voedingsmiddelen en dranken. Door de integratie met het duurzaamheidsplatform HowGood, een database met meer dan 90.000 agrarische emissiefactoren, kan per product ook de CO2-voetafdruk daar vandaan worden gegenereerd.

Dashboard

De eerste samenwerking tussen HowGood en PS in Foodservice heeft een uitgebreid, realtime emissiedashboard opgeleverd, dat een uitsplitsing biedt van Avolta's Scope 3-koolstofuitstoot van gekochte producten en goederen per store, leverancier en categorie. “Met behulp van het dashboard kan het team van Avolta ingrediënten met een grote impact binnen zijn portfolio identificeren en strategieën voor koolstofreductie verkennen”, zo laat het bedrijf weten. Bastiaan van Asten van Avolta, Senior Vice President F&B Commercieel, NCE Business Unit en Hoofd Center of Excellence, Amsterdam: "Als bedrijf met een wereldwijde footprint hebben we de verantwoordelijkheid om voorop te lopen in het maken van duurzame keuzes. Het dashboard stelt onze leveranciers in staat om hun ingrediëntgegevens toe te voegen, zodat we met hen kunnen samenwerken aan de verbetering van menuontwikkeling en assortimentsselectie, en productkeuzes kunnen maken met een lagere CO2-impact. We zijn er ook trots op dat we via de pilot bijdragen aan de net zero 2030-strategie van Schiphol Airport."

Bron: Avolta/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Instock redt in 10 jaar tijd 3 miljoen kilo voedsel

Voedselverspilling - Instock viert dit jaar het tienjarig bestaan. Sinds de oprichting in 2014 heeft Instock zich niet alleen ontwikkeld van een restaurantconcept tot een duurzame horeca groothandel (InstockMarket), maar heeft ook een indrukwekkende 3 miljoen kilo voedsel gered van verspilling.

Lees bericht


Maxxam in zee met PS in foodservice voor impactmeting

Samenwerking - Maxxam, de grootste inkoopvereniging in de Nederlandse food-/out-of-home markt, en PS in foodservice hebben een vergaande samenwerking aangekondigd. De samenwerking is gericht op het bevorderen van duurzaamheid binnen de branche door het implementeren van de PS Impact score, een initiatief dat leveranciers op efficiënte wijze helpt bij het delen van duurzaamsheidsdata.

Lees bericht

Avallen en Koninklijke De Kuyper bundelen krachten

Samenwerking - Avallen Calvados, bekend om zijn duurzaamheidsbenadering, slaat de handen ineen met De Kuyper als distributeur. Avallen is een pionier in de drankindustrie en promoot klimaatpositiviteit, behoud van biodiversiteit, B Corp-certificering en het redden van bijen.

Lees bericht

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht


Paardekooper presenteert tweede Duurzaamheidsverslag

Verpakkingen - Als aanjager van duurzaamheid binnen de verpakkingsindustrie zet Koninklijke Paardekooper Group in op een duurzamere toekomst. Het familiebedrijf presenteert daarom de tweede editie van het Duurzaamheidsverslag, waarin de organisatie aangeeft niet alleen de CO2-voetafdruk van de eigen organisatie te verminderen, maar ook die van hun klanten en partners.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid