Avolta start pilot om footprint van F&B-aanbod te meten


Duurzaamheid – Avolta, wereldleider op het gebied van reiservaringen waar HMSHost onderdeel vanuit maakt, start een pilot in samenwerking met duurzaamheidsbedrijven HowGood en PS in Foodservice. Deze pilot richt zich op het meten van de CO2-voetafdruk van de Nederlandse toeleveringsketen in F&B.

De pilot sluit aan bij de twee focuspunten van de recent gepubliceerde ESG-strategie van Avolta: ‘Creëer duurzame reiservaringen’ en ‘Respecteer onze planeet’.  Het initiatief samen met HowGood en PS in Foodservice voorziet Avolta van een centraal platform om de CO2-impact van ingrediënten in haar Nederlandse F&B-stores te berekenen. Avolta kan op die manier samenwerken met partners in de lokale toeleveringsketen om een duurzamere bedrijfsvoering te ontwikkelen.

Ook verse producten

Tijdens de pilot, die begin 2024 startte, worden productgegevens van Avolta’s stores in het hele land verbonden met de PS in Foodservice, die een database heeft met actuele CO2-informatie over meer dan 320.000 voedingsmiddelen en dranken. Door de integratie met het duurzaamheidsplatform HowGood, een database met meer dan 90.000 agrarische emissiefactoren, kan per product ook de CO2-voetafdruk daar vandaan worden gegenereerd.

Dashboard

De eerste samenwerking tussen HowGood en PS in Foodservice heeft een uitgebreid, realtime emissiedashboard opgeleverd, dat een uitsplitsing biedt van Avolta's Scope 3-koolstofuitstoot van gekochte producten en goederen per store, leverancier en categorie. “Met behulp van het dashboard kan het team van Avolta ingrediënten met een grote impact binnen zijn portfolio identificeren en strategieën voor koolstofreductie verkennen”, zo laat het bedrijf weten. Bastiaan van Asten van Avolta, Senior Vice President F&B Commercieel, NCE Business Unit en Hoofd Center of Excellence, Amsterdam: "Als bedrijf met een wereldwijde footprint hebben we de verantwoordelijkheid om voorop te lopen in het maken van duurzame keuzes. Het dashboard stelt onze leveranciers in staat om hun ingrediëntgegevens toe te voegen, zodat we met hen kunnen samenwerken aan de verbetering van menuontwikkeling en assortimentsselectie, en productkeuzes kunnen maken met een lagere CO2-impact. We zijn er ook trots op dat we via de pilot bijdragen aan de net zero 2030-strategie van Schiphol Airport."

Bron: Avolta/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Wildland Zoo wint wedstrijd om Lekkerste Vegan Burger

Wedstrijd - Chef-kok Erik Jager van Wildlands Adventure Zoo Emmen heeft het NK Lekkerste Vegan Burger 2025 op de Horecava gewonnen. De jury was vol lof over zijn ‘Momma Dunia’. Het zilver ging naar Audrey Biermans van Vitam. Jamal Hlal van HMSHost Schiphol pakte het brons.

Lees bericht


BackWERK opent eerste locatie in tuincentrum

Formulenieuws – BackWERK heeft in het tuincentrum van Hoorn een nieuwe locatie geopend. Het gaat om een eerste locatie in een tuincentrum. Met ruim 100 zitplaatsen behoort de vestiging wel direct tot een van de grootste van de bakkerijformule.

Lees bericht

GoodLife start programma ‘Meer Smaak, Minder Vlees’

Actie – GoodLife Foods wil samen met haar foodservicepartners stappen zetten in duurzamere maaltijden en duurzamer uit eten gaan. Het bedrijf heeft daarvoor het programma 'Meer Smaak, Minder Vlees' ontwikkeld, een nieuw initiatief om de impact van maaltijden en uit eten gaan te verkleinen.

Lees bericht

Schiphol start samenwerking voor verduurzaming horeca

Luchthaven – Schiphol heeft samen met haar horecapartners een overeenkomst getekend om te werken aan een meer duurzame horecatoekomst op de luchthaven. Eén van de doelen is om in 2030 de CO2-uitstoot met 50% te verminderen ten opzichte van 2023, voornamelijk door 60% van het totaal verkochte aanbod van voedsel en zuivel plantaardig te maken.

Lees bericht


Instock redt in 10 jaar tijd 3 miljoen kilo voedsel

Voedselverspilling - Instock viert dit jaar het tienjarig bestaan. Sinds de oprichting in 2014 heeft Instock zich niet alleen ontwikkeld van een restaurantconcept tot een duurzame horeca groothandel (InstockMarket), maar heeft ook een indrukwekkende 3 miljoen kilo voedsel gered van verspilling.

Lees bericht

Maxxam in zee met PS in foodservice voor impactmeting

Samenwerking - Maxxam, de grootste inkoopvereniging in de Nederlandse food-/out-of-home markt, en PS in foodservice hebben een vergaande samenwerking aangekondigd. De samenwerking is gericht op het bevorderen van duurzaamheid binnen de branche door het implementeren van de PS Impact score, een initiatief dat leveranciers op efficiënte wijze helpt bij het delen van duurzaamsheidsdata.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid