Bekendheid flitsbezorgers neemt sterker toe dan gebruik
Onderzoek – Flitsbezorgers winnen fors aan bekendheid, maar het gebruik neemt niet navenant toe Uit een periodieke meting van Markteffect blijkt dat de bekendheid sinds december 2021 met 32% is gestegen. Zo is ruim 4 op de 5 Nederlanders (82%) bekend met het principe ‘flitsbezorging’. Gorillas is het meest bekend, maar Flink wordt het vaakst ingezet.
In mei 2022 is de tweede meting van de Markteffect Flitsbezorgers Monitor uitgevoerd, een onderzoek dat inzicht geeft in de ontwikkelingen en populariteit van flitsbezorging. Het aanbod van flitsbezorgers blijft razendsnel stijgen en gezien de populariteit van de bezorgservice is dat goed te verklaren. De eerste meting is in december 2021 uitgevoerd.
Inmiddels is 82% van de Nederlanders bekend met flitsbezorging. Onder jongeren van 18 tot en met 34 jaar is flitsbezorging het meest bekend (90%). De grootste stijging in bekendheid is onder de 55-plussers: van 40% naar 77%. Meer dan de helft van de Nederlanders is bekend met de bezorgdiensten Gorillas (61%) en Flink (53%). De bekendheid van overige bezorgdiensten blijft achter, zo is Getir als nummer 3 bekend bij 26% van de Nederlanders. De bekendheid van Flink is een stuk harder gestegen (+33%) dan die van Gorillas (+19%) en Getir (+15%).
Gebruik groeit
Het gebruik van de bezorgdienst is ook toegenomen in het afgelopen halfjaar, zo heeft in mei 2022 15% van de Nederlanders wel eens gebruik gemaakt van flitsbezorging terwijl dit in december 2021 nog 11% was. Het blijkt dat voornamelijk mannen en jongeren van 18 tot en met 34 jaar gebruik maken van de service.
Ondanks dat Gorillas het meest bekend is, blijkt Flink het meest gebruikt te worden. Zo geeft 52% aan Flink te gebruiken, 50% Gorillas en 24% Getir. Voornaamste redenen om gebruik te maken van flitsbezorgers zijn het niet de deur uit hoeven (44%), de snelheid (44%) en gemak (41%).
Toekomst
Wanneer er vooruit gekeken wordt, is de verwachting dat de bekendheid en het gebruik van flitsbezorgdiensten toe zal blijven nemen. Het aantal mensen dat waarschijnlijk dan wel zeker gaat bestellen via een flitsbezorgservice is ten opzichte van december 2021 met 8% gestegen naar 27%. Van de Nederlanders die wel eens gebruik maken van flitsbezorging, verwacht zo’n 35% dat in de toekomst vaker te gaan doen.
Bron: Markteffect/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Uber’s Jaaroverzicht geeft inkijkje in Hollandse leefgewoonte
Bezorgdienst – Ooit afgevraagd hoeveel Big Macs er worden besteld bij Uber? Het Jaarverslag van de bezorgdienst geeft het antwoord: bijna vier miljoen. Verder is Nederland minder gierig dan gedacht n geeft het veel fooien. Populairste besteldag: Koningsdag.
Lees berichtUber Eats en Gorillas gaan samenwerken in Nederland
Bezorgdienst - Vanaf half december kunnen Uber Eats gebruikers in verschillende Nederlandse steden hun boodschappen uit het uitgebreide assortiment van Gorillas bestellen. Deze bestellingen worden vervolgens geleverd door een koerier van Gorillas.
Lees berichtGetir heeft de overname van FreshDirect afgerond
Buitenland – Flitsbezorger Getir heeft FreshDirect overgenomen van Ahold Delhaize. FreshDirect is een in de VS gevestigd online boodschappenbedrijf met een jaaromzet van 650 miljoen dollar en een van de grootste foodretail groepen in de VS.
Lees berichtThuisbezorgd en flitsbezorger Flink gaan samenwerken
Samenwerking - Thuisbezorgd breidt haar aanbod in boodschappen bezorgen verder uit met online bezorgdienst Flink. Vanaf nu kunnen Nederlandse consumenten verse producten en dagelijkse boodschappen van Flink bestellen via Thuisbezorgd.
Lees berichtBoodschappenbezorger Getir neemt Amerikaans FreshDirect over
Buitenland – Een van de eerste boodschappenbezorgers Getir maakt bekend dat de organisatie de online supermarkt FreshDirect overneemt. FreshDirect, afkomstig uit New York, is onderdeel van Ahold Delhaize USA, het grootste supermarktconcern aan de oostkust van de Verenigde Staten.
Lees berichtSchouten introduceert plantaardige groentesnacks Groentebite
Introductie – Om kinderen meer groente te laten eten, introduceert het Brabantse familiebedrijf Schouten Europe de Groentebites. Het gaat om groentesnacks in de vorm van hartjes, rondjes en sterretjes. De producten zijn zowel bestemd voor de retail, out-of-home als de food industrie kanaal.
Lees bericht