Belastingdienst informeert zzp-ers in de horeca over zelfstandigenaftrek
Belastingaangifte – De Belastingdienst heeft extra hulpteksten in de online aangifte toegevoegd, om ondernemers in de horecabranche die zelf aangifte doen te helpen bij het juist en volledig invullen van het winstgedeelte. Hierin wordt vooral aandacht gevraagd voor het vooraf checken op het recht op zelfstandigenaftrek. De Belastingdienst raadt hiervoor het gebruik van de OndernemersCheck aan.
Deze periode doen ruim 1,4 miljoen ondernemers, waaronder veel zzp’ers in de horecabranche de aangifte inkomstenbelasting over 2019. Zo’n 450.000 van hen vullen of de belastingaangifte zelf in op Mijn Belastingdienst, of besteden die uit aan een belastingadviseur of administratiekantoor. De zelfstandigen aftrek blijkt in de praktijk nog wel eens een probleempunt te zijn. Vandaar dat de OndernemersCheck wordt aangeraden te gebruiken. Deze helpt zzp’ers te bepalen of zij aangifte moeten doen als ondernemer of als particulier en welke aftrekposten zij kunnen benutten.
Grens op 1.225 uur
Voor kleine ondernemers in de horecabranche is het belangrijk dat zij weten of de Belastingdienst hen ziet als ondernemer voor de inkomstenbelasting en of zij het winstgedeelte van de aangifte moeten invullen. Hiervoor wordt onder andere gekeken naar de omzet, de mate van zelfstandigheid en het ondernemersrisico. Voor bepaalde aftrekposten geldt bovendien dat zij ten minste 1.225 uur aan hun onderneming moeten besteden, dit is het urencriterium. De Belastingdienst brengt daarom de OndernemersCheck aan het begin van de online aangifte onder de aandacht. Deze check geeft zzp’ers aan de hand van ongeveer 20 vragen snel én anoniem een goede indicatie of zij ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting. Ondernemers voor de inkomstenbelasting kunnen in aanmerking komen voor een aantal aftrekposten en regelingen, zoals de MKB-winstvrijstelling.
Hulpteksten
Nieuw is dat dit jaar extra hulpteksten in het aangifteprogramma zijn toegevoegd. Zo verschijnt er een melding wanneer de ondernemer een lage omzet opgeeft in combinatie met een hoog aantal uren besteed aan bedrijfsactiviteiten. Die combinatie ligt niet voor de hand waardoor er volgens de Belastingdienst hoogstwaarschijnlijk geen gebruik gemaakt kan worden van aftrekposten die afhankelijk zijn van het urencriterium. Deze nieuwe meldingen voorkomen fouten in de aangifte.
Brief
Eind februari stuurt de Belastingdienst veel ondernemers die in de aangiften 2018 zelfstandigenaftrek hebben aangegeven, een brief over de voorwaarden van de zelfstandigenaftrek. Het gaat om brieven aan zzp’ers die in hun btw-aangiften over 2019 een jaaromzet van minder dan €10.000 aangaven. Vanwege deze omzet is de kans groot dat zij niet voldoen aan de voorwaarden voor toepassing van de zelfstandigenaftrek. Wanneer dit het geval is mogen zij de zelfstandigenaftrek niet toepassen.
Goede voorbereiding
Het invullen van de belastingaangifte en het beoordelen van het recht op de aftrekposten vergen van ondernemers een goede voorbereiding en beoordeling. Hiervoor biedt de Belastingdienst de aangiftechecklist met zes checks, die helpen bij een soepele, goede en volledige aangifte.
Bron: Belastingdienst
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Zenchef en CoverManager bundelen hun krachten
Fusie - De technologische dienstverleners voor de horecasector, Zenchef en CoverManager, kondigen een strategische fusie aan. Door hun krachten te bundelen ontstaat een sterk Europees platform voor restaurantomzetbeheer, met bijna 36.000 aangesloten horecabedrijven, waaronder 800 Michelin restaurants, en ruim 650 miljoen reserveringen in meer dan twintig landen.
Lees berichtVan Staveren opent vierde Jitha’s Deli
Tankstation - Jitha’s Deli heeft afgelopen week haar vierde vestiging geopend bij het Shell tankstation aan de Ruxveenseweg in Steenwijk. Het foodconcept biedt gasten een ruime keuze aan vers bereide producten voor ontbijt, lunch of een goede kop Blanche Dael koffie.
Lees berichtStarbucks heropent in vernieuwde Lounge 1 Schiphol
Luchthaven - Schiphol heeft er een nieuwe eyecatcher bij: een ruim 500 m² grote Starbucks in de onlangs vernieuwde Lounge 1. De vestiging telt zo’n 180 zitplaatsen en is gerealiseerd in samenwerking met Avolta AG (voorheen HMSHost, red.) en Starbucks. De koffieketen keert hiermee terug op exact dezelfde plek waar in 2007 de allereerste Starbucks van Nederland opende.
Lees berichtLightspeed introduceert AI-tool ‘Benchmarks & Trends’
Introductie - Lightspeed, leverancier van kassa- en betaaloplossingen voor de horeca, lanceert de AI-tool Benchmarks & Trends. Met deze nieuwe functionaliteit krijgen horecaondernemers toegang tot realtime data over de prestaties van vergelijkbare horecabedrijven in hun omgeving.
Lees berichtNielsenIQ: Koreaanse keuken breekt door in Nederland
Analyse - De Koreaanse golf bereikt niet alleen de horeca, maar ook de supermarkten. Wat begon met K-pop en K-drama’s, vertaalt zich nu naar een stevige groei van Koreaanse producten in het Nederlandse retaillandschap. Korean BBQ, kimchi en gyoza zijn niet langer niche, maar mainstream aan het worden. Dat meldt Marten Suurmeijer, senior analist bij bureau NielsenIQ.
Lees berichtHoge prijzen zetten kusttoerisme onder druk
Horeca - De Nederlandse kust verliest terrein als toeristische bestemming door snel oplopende prijzen. Een gemiddeld dagje strand kost inmiddels rond de €100, wat buitenlandse en binnenlandse bezoekers doet uitwijken naar goedkopere alternatieven. Dat meldt Sjuk Akkerman van ING.
Lees bericht