Belgische editie van ‘Nederlandse Week Zonder Vlees’ van start


Een collage van de campagne-logo's van Nederland, België, Denemarken, Duitsland, Spanje en Oostenrijk

Actie - Stichting Nationale Week Zonder Vlees van Isabel Boerdam start  maandag de eerste ‘Week Zonder Vlees-campagne’ in België.  België is het eerste land waar de in Nederland campagne naartoe gaat als onderdeel van haar Europese uitrol. Gesteund door de Europese Unie gaat de Week Zonder Vlees de komende jaren naar Denemarken (2024), Duitsland (2024), Spanje (2025) en Oostenrijk (2026). De ambitie is om naar heel Europa uit te rollen.

De gedragsveranderingscampagne die sinds 2018 actief is in Nederland, waarvan de laatste twee jaar als de ‘Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel’is de afgelopen jaren fors gegroeid. Inmiddels kent 61% van Nederland de campagne en tijdens de afgelopen editie deden 2,7 miljoen (17%) Nederlanders mee. Van deze 2,7 miljoen mensen geeft 80% aan blijvend minder vlees te willen eten. Dankzij deze impact besloot de Europese Unie de campagne financieel te steunen in een Europese uitrol, als onderdeel van het grotere LIKE-A-PRO project en de Europese Green Deal.

29 partners

Naast de Europese Unie zijn in totaal 29 partners verbonden aan de campagne, waaronder de supermarkten Albert Heijn, Carrefour, CRISP en Delhaize, maar ook diverse producenten zoals Beyond Meat, Bonduelle, De Vegetarische Slager, Garden Gourmet, HAK, HelloFresh en Verstegen Spices & Sauces, en organisaties die het onderwerp een warm hart toedragen zoals het CM Gezondheidsfonds en de Vlaamse Beroepsvereniging van Diëtisten (VBVD). In samenwerking met culinaire pionier Frank Fol van We’re Smart World sloten ook 25 toprestaurants zich aan bij de campagne die deze week het vlees van het menu halen. Boerdam over de eerste campagne over de grens: “De uitrol naar Europa is uitdagend en weerbarstig, met (eet)cultuurverschillen en taalbarrières, een andere kijk op het onderwerp, een andere fase in de duurzame ontwikkeling, maar deze eerste editie in België geeft mij het vertrouwen dat we klaar zijn voor Europa. De volgende vier landen staan al op de planning.”

Opstart

Dit is de eerste editie van de Week Zonder Vlees in België, die vanaf nu jaarlijks in oktober gehouden zal worden. Ondertussen is het team van Stichting Nationale Week Zonder Vlees druk bezig met de opstart in Denemarken en Duitsland, en natuurlijk de Nederlandse Week Zonder Vlees & Zuivel in maart 2024.

Bron: Week Zonder Vlees/@FoodClicks

Isabel Boerdam wil Week Zonder Vlees naar Europa brengen

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Innergy brengt gezondere pomodorosaus voor schoolkantines

Catering – Cateraar Innergy in Zevenbergen is sinds begin deze maand de nieuwe naam van Catermaat De Reus. De naam staat voor de innerlijke energie die het cateringbedrijf drijft én voor de innerlijke kracht waar het eten en drinken voor zorgt. Na eerdere succesvolle introducties van Sweet Mustard Culidressing en Sweet Chilisauce, lanceert de schoolcateraar nu de Pomodoro & Peperone Culisauce.

Lees bericht


Veel retailers worstelen met onderscheidend vermogen

Onderzoek – Veel retailers hebben moeite met het creëren van onderscheidend vermogen en een sterke en loyale fanbase. Dat blijkt uit onderzoek dat elke twee jaar wordt uitgevoerd door Q&A Retail. Slechts 11% van de retailers wordt door consumenten op alle fronten goed beoordeeld.

Lees bericht

Kruidenbedrijf Verstegen realiseert fors lagere CO2

Verduurzaming  - Verstegen Spices en Sauces is volop bezig met het verminderen van de CO2-uitstoot. Z heeft het Rotterdamse kruidenbedrijf een gewichtsreductie doorgevoerd in de glazen strooien en gebruikt het bedrijf voortaan rPET (gerecycled PET) in de verpakkingen van het professionele assortiment.

Lees bericht

AH trapt kerst af met commercial en gerechtentoren

Supermarkten - Albert Heijn is vrijdagochtend de kerstperiode gestart met de bekendmaking van de nieuwe kerstcommercial en door een toelichting te geven op de belangrijkste kerstartikelen. Het kerstnummer ‘Last Christmas van Wham! vormt de basis voor de nieuwe kerstcommercial en als het gaat om het assortiment dan spelen gemaksproducten, die in de gerechtentoren kunnen worden opgenomen een belangrijke rol bij...

Lees bericht


Albert Heijn Nederland behaalt B Corp certificering

Duurzaamheid - Albert Heijn Nederland heeft de B Corp certificering ontvangen. Dat heeft het Zaanse retailbedrijf maandag bekendgemaakt. Het behalen van de B Corp certificering ziet AH als een aanmoediging om op de ingeslagen weg naar verdere verduurzaming in te gaan.

Lees bericht




© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid