Belgische editie van ‘Nederlandse Week Zonder Vlees’ van start
Actie - Stichting Nationale Week Zonder Vlees van Isabel Boerdam start maandag de eerste ‘Week Zonder Vlees-campagne’ in België. België is het eerste land waar de in Nederland campagne naartoe gaat als onderdeel van haar Europese uitrol. Gesteund door de Europese Unie gaat de Week Zonder Vlees de komende jaren naar Denemarken (2024), Duitsland (2024), Spanje (2025) en Oostenrijk (2026). De ambitie is om naar heel Europa uit te rollen.
De gedragsveranderingscampagne die sinds 2018 actief is in Nederland, waarvan de laatste twee jaar als de ‘Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel’is de afgelopen jaren fors gegroeid. Inmiddels kent 61% van Nederland de campagne en tijdens de afgelopen editie deden 2,7 miljoen (17%) Nederlanders mee. Van deze 2,7 miljoen mensen geeft 80% aan blijvend minder vlees te willen eten. Dankzij deze impact besloot de Europese Unie de campagne financieel te steunen in een Europese uitrol, als onderdeel van het grotere LIKE-A-PRO project en de Europese Green Deal.
29 partners
Naast de Europese Unie zijn in totaal 29 partners verbonden aan de campagne, waaronder de supermarkten Albert Heijn, Carrefour, CRISP en Delhaize, maar ook diverse producenten zoals Beyond Meat, Bonduelle, De Vegetarische Slager, Garden Gourmet, HAK, HelloFresh en Verstegen Spices & Sauces, en organisaties die het onderwerp een warm hart toedragen zoals het CM Gezondheidsfonds en de Vlaamse Beroepsvereniging van Diëtisten (VBVD). In samenwerking met culinaire pionier Frank Fol van We’re Smart World sloten ook 25 toprestaurants zich aan bij de campagne die deze week het vlees van het menu halen. Boerdam over de eerste campagne over de grens: “De uitrol naar Europa is uitdagend en weerbarstig, met (eet)cultuurverschillen en taalbarrières, een andere kijk op het onderwerp, een andere fase in de duurzame ontwikkeling, maar deze eerste editie in België geeft mij het vertrouwen dat we klaar zijn voor Europa. De volgende vier landen staan al op de planning.”
Opstart
Dit is de eerste editie van de Week Zonder Vlees in België, die vanaf nu jaarlijks in oktober gehouden zal worden. Ondertussen is het team van Stichting Nationale Week Zonder Vlees druk bezig met de opstart in Denemarken en Duitsland, en natuurlijk de Nederlandse Week Zonder Vlees & Zuivel in maart 2024.
Bron: Week Zonder Vlees/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Wakker Dier signaleert daling vleesverkoop supermarkten
Analyse – Uit verkoopdata van marktonderzoekbureau Circana signaleert Wakker Dier dat de vleesverkopen de laatste vier jaar met 16,4 procent zijn gedaald. Ook vorig jaar verkochten supermarkten 2,3 procent minder vlees dan het jaar ervoor. “Veel consumenten eten al minder vlees en ook de meeste supermarkten zetten nu in op meer plantaardig. Dat telt inmiddels aardig op,” aldus Collin Molenaar van Wakker Dier...
Lees berichtFlora Professional introduceert plantaardige ijsmix
Introductie - Flora Professional komt met een nieuwe plantaardige ijsmix. Een zuivelalternatief voor professionals die op zoek zijn naar zuivel- en allergeenvrije mogelijkheden.
Lees berichtAlbert Heijn gaat inzet servicebalies herzien
Supermarkten - “Albert Heijn heeft nagedacht over de veranderende functie van de servicebalie, maar hebben we dat goed genoeg gedaan? Nee. De praktijk is lastiger. We gaan de nieuwe werking van de servicebalie daarom de komende tijd op onderdelen herzien. In heel veel winkels gaat het hartstikke goed, en in sommige winkels gaan we bijsturen.” Dat gaf Constantijn Ninck Blok,...
Lees berichtHalf-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip
Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.
Lees berichtKarma Kebab-oprichter Hidde Stolkwijk legt taken neer
Persoonlijk - Hidde Stolkwijk, één van de oprichters van vegan foodconcept Karma Kebab, heeft besloten zijn taken per eind mei neer te leggen. Wat hij hierna gaat doen is niet bekend. Stolkwijk maakt zijn vertrek bekend op Linkedin.
Lees berichtREWE Duitsland opent eerste plantaardige supermarkt
Buitenland – Het gaat om een experiment, maar de REWE Group heeft onlangs in Berlijn een volledig plantaardige supermarkt geopend. De retailorganisatie wil met de pilot 'Rewe voll pflanzlich' laten zien hoe gevarieerd en hoe groot het plantaardig aanbod is.
Lees bericht