Biermarkt bereidt zich voor op statiegeldsysteem

Horeca – De biermarkt bereidt zich voor op het nieuwe statiegeldsysteem op blikjes. Honderden miljoenen blikjes bier worden momenteel voorzien een speciaal logo met barcode. Een enorme operatie voor de bierbrouwers, die volgens de koepel Nederlandse Brouwers nog amper zijn hersteld van de coronacrisis.
Nederland is een bierland. En een blikjesland. “Van al het bier wordt bijna een derde in blik verkocht”, zegt voorzitter Fred Teeven van Nederlandse Brouwers. Dat betekent dat er jaarlijks ruim een miljard blikjes bier worden verkocht in de supermarkten, horeca en op de festivals. “Het is een hele operatie”, zegt Teeven tegen NU.nl over de voorbereidingen op de invoering van statiegeld op blikjes vanaf 1 april. Op alle blikjes komt een logo met een barcode. Via de barcode krijgt de koper dan 0,15 euro statiegeld terug bij de inleversystemen. “We zijn nog amper hersteld van de coronacrisis en zijn nu hier druk mee”, zegt Teeven namens de bierbrouwers. “Na het statiegeld wil de overheid de verbruikersbelasting op alcoholvrij bier verhogen en het accijnssysteem aanpassen. We krijgen veel over ons uitgestort en zijn wel toe aan een politieke adempauze.”
Lang aarzelen
Na lang aarzelen werd twee jaar geleden de knoop doorgehakt: ook op blikjes moest statiegeld komen om zwerfafval tegen te gaan. Dat zou oorspronkelijk vanaf begin dit jaar gebeuren. Maar omdat het systeem voor inzameling niet op tijd klaar zou zijn, werd het met een paar maanden uitgesteld. Ook lagen de supermarkten dwars, omdat ze er niet nog een afvalstroom bij wilden.
Bron: Nu.nl/@FoodClicks
Auteur: M.Louws
Gerelateerd nieuws
Statiegeld Nederland opent winkels voor inzamelen blikjes en flesjes
Statiegeld - Deze maand opent Statiegeld Nederland, onderdeel van Verpact, twee eigen winkels. Rotterdam heeft de primeur: In winkelcentrum Keizerswaard opent de Flagship Store op 9 mei haar deuren.
Lees berichtAlle grote merken van Heineken in statiegeldverpakking
Bier - Met de overstap van Lagunitas IPA naar een statiegeldfles, en eerder Oedipus naar statiegeldblik, zijn nu alle grote merken van Heineken Nederland verkrijgbaar in een statiegeldverpakking.
Lees berichtTexelse Bierbrouwerij viert opening met ‘Texel Frisse Wiend’
Bierbrouwer - Na een complete metamorfose opent De Texelse Bierbrouwerij opnieuw haar deuren. De opening wordt gevierd met de lancering van een nieuwe speciaalbier,‘Texels Frisse Wiend’.
Lees berichtSwinkels breidt Cornet-familie uit met Gold Blond (5,8%)
Introductie – Palm Breweries in België, onderdeel van de Nederlandse brouwerij Swinkels, heeft de Cornet-familie uitgebreid met Cornet Gold Blond. Het is volgens de brouwer een verfijnd blond bier met een vol karakter en een lager alcoholpercentage van 5,8%.
Lees berichtVan der Valk eerste hotelketen met statiegeldmachines
Hotels – De Horecava vormde het toneel voor de uitbreiding van de samenwerking tussen hotelketen Van der Valk Exclusief en Verpact. Van der Valk wordt de eerste hotelketen met een innamepunt voor statiegeldverpakkingen.
Lees bericht‘Extra horecaomzet met beter aanbod alcoholvrij en -arm bier’
Onderzoek - Uit onderzoek door Future of Food Institute door Lowlander blijkt dat de behoefte aan een alcoholarm- en vrij aanbod in de horeca nog steeds groeit. Met een juist aanbod is er in totaal €437 miljoen aan extra omzet te realiseren door de horeca. Reden voor Lowlander om vanaf 2025 als eerste en enige Nederlandse biermerk volledig te focussen op no &...
Lees bericht