Biermarkt bereidt zich voor op statiegeldsysteem


Foto bij: Lakerveld-photodesign

Horeca – De biermarkt bereidt zich voor op het nieuwe statiegeldsysteem op blikjes. Honderden miljoenen blikjes bier worden momenteel voorzien een speciaal logo met barcode. Een enorme operatie voor de bierbrouwers, die volgens de koepel Nederlandse Brouwers nog amper zijn hersteld van de coronacrisis.

Nederland is een bierland. En een blikjesland. “Van al het bier wordt bijna een derde in blik verkocht”, zegt voorzitter Fred Teeven van Nederlandse Brouwers. Dat betekent dat er jaarlijks ruim een miljard blikjes bier worden verkocht in de supermarkten, horeca en op de festivals. “Het is een hele operatie”, zegt Teeven tegen NU.nl over de voorbereidingen op de invoering van statiegeld op blikjes vanaf 1 april. Op alle blikjes komt een logo met een barcode. Via de barcode krijgt de koper dan 0,15 euro statiegeld terug bij de inleversystemen. “We zijn nog amper hersteld van de coronacrisis en zijn nu hier druk mee”, zegt Teeven namens de bierbrouwers. “Na het statiegeld wil de overheid de verbruikersbelasting op alcoholvrij bier verhogen en het accijnssysteem aanpassen. We krijgen veel over ons uitgestort en zijn wel toe aan een politieke adempauze.”

Lang aarzelen

Na lang aarzelen werd twee jaar geleden de knoop doorgehakt: ook op blikjes moest statiegeld komen om zwerfafval tegen te gaan. Dat zou oorspronkelijk vanaf begin dit jaar gebeuren. Maar omdat het systeem voor inzameling niet op tijd klaar zou zijn, werd het met een paar maanden uitgesteld. Ook lagen de supermarkten dwars, omdat ze er niet nog een afvalstroom bij wilden.

Bron: Nu.nl/@FoodClicks

Auteur: M.Louws

Gerelateerd nieuws








‘Extra horecaomzet met beter aanbod alcoholvrij en -arm bier’

Onderzoek - Uit onderzoek door Future of Food Institute door Lowlander blijkt dat de behoefte aan een alcoholarm- en vrij aanbod in de horeca nog steeds groeit. Met een juist aanbod is er in totaal €437 miljoen aan extra omzet te realiseren door de horeca. Reden voor Lowlander om vanaf 2025 als eerste en enige Nederlandse biermerk volledig te focussen op no &...

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid